Drukke test voor Rossi en Hayden

Het was stevig aanpoten voor Valentino Rossi en Nicky Hayden want het Ducati team had aardig wat testwerk op het programma staan tijdens de official MotoGP test op het circuit van Brno.

Valentino Rossi

Na het relatief succesvolle weekend voor Valentino Rossi en Ducati stond er een drukke dag op het programma. Ducati wilde tijdens deze eerste echte test met de GP11.1, die verder alleen ontwikkeld is tijdens de raceweekends op Assen, Mugello, de Sachsenring, Laguna Seca en Brno,  alles uit de kast halen om zoveel mogelijk te proberen om dingen uit te sluiten of te bevestigen waarbij het oog op de toekomst was gericht. Elke stint die Rossi reed werd er weer wat anders geprobeerd om te kijken hoe de motor op de verandering van de gewichtsverdeling, zithoogte of balhoofdhoek reageerde.

Voor Nicky Hayden was het zaak om te wennen aan de GP11.1. De Amerikaan reed in Laguna Seca al even met de 2012 motor met het 800cc blok maar durfde het toen, maar ook in Brno, nog niet aan. Na deze test is echter ook Hayden, die 78 ronden reed, er van overtuigd dat hij met deze machine beter zal kunnen presteren.

“Het was een hele drukke dag, niet alleen omdat we bijna 75 ronden reden maar ook omdat we in elke run heel veel dingen hebben geprobeerd. Het is niet makkelijk op die manier te rijden want het vergt het uiterste van je concentratie. We hadden wat elektronica updates die we nog moeten perfectioneren maar daar komen we snel genoeg aan toe. Behalve dat hebben we veel aan de toekomst gewerkt waarbij we veel met de geometrie van de motor, de gewichtsverdeling en wat vreemde afstellingen geprobeerd hebben. We hebben zo’n beetje alles geprobeerd om twijfels weg te werken en om meer te weten te komen over de GP11.1. Ik zou zeggen dat het een succesvolle test was alhoewel we qua prestatie hebben moeten inleveren maar dat kwam omdat we andere doelen hadden,” vertelde Rossi.

“Alles ging goed. We hebben geen records verbroken maar de regen bleef gelukkig weg. Ik heb nog een run met de GP11 gereden om even een basis te hebben maar vanaf toen was het door met de GP11.1. Net als in Laguna was ik bijna gelijk net zo snel (als op de GP11) maar gedurende de dag werd ik steeds sneller en sneller,” vertelde Hayden. “Het team heeft weer hard gewerkt met de race en de voorbereidingen voor deze test. Ik heb genoten van het rijden met deze motor en het is altijd fijn om progressie te zien en een goed gevoel te hebben. De volgende stop is Indy maar eerst gaat mijn zus trouwen dus het worden twee bijzondere weken.” 

Reacties

Door: Verfkunstenaar
op: dinsdag 16 augustus 2011 13:44:53

Andere mogelijkheden zijn er niet meer met zo weinig testmogelijkheden tegenwoordig. Goed te zien dat ze het zo aanpakken en progressie boeken. Dit zal een basis moeten worden voor de 1000 denk ik.

Door: Bossifumi
op: dinsdag 16 augustus 2011 16:00:07

ik wéét t niet.... Zit toch met dat stukje van Alle uit motomatters in mn hoofd. Heeft de Duc wel het juiste concept kwa blok en frame.....?

Door: lomanski
op: dinsdag 16 augustus 2011 16:13:03

mooi verhaal

Door: kevin schwantz
op: dinsdag 16 augustus 2011 16:18:45

Opvallend dat Yamaha en Honda al met de 2012 machine testen en dat Ducati die hem ook al klaar heeft, helemaal niet test. Dan ga ik denken dat Rossi zo hard met de vuist op tafel geslagen heeft dat er in 2012 een geheel nieuwe machine gaat komen. Nu testen met de 1000cc heeft dan ook geen zin. Ik verwacht dan ook een Ducati ontwerp waar voor de eerste keer wel een coureur bij betrokken is geweest.

Door: lomanski
op: dinsdag 16 augustus 2011 19:46:59

mischien heb je gelijk ,maar ik denk het niet ,na 2003 hebben ze ook niet geluistert naar Troy en Capi,na de eerste race in 2004 waren de woorden van troy ,van welke planneet komt deze motor!!! terwijl ze allebij een veel informatie hadden verzamelt tijdens het testen,ik weet het niet of Rossi zoveel macht heeft,het zijn en blijven italianen

Door: kevin schwantz
op: dinsdag 16 augustus 2011 21:12:19

@Lomanski Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik neem aan dat Rossi gehaald is om podiumplaatsen te rijden. Rossi en Ducati kunnen wel inschatten dat de kans op serieuze podiumplaatsen klein is met deze machine. Het 1000cc blok zal wel iets oplossen, maar ook daarmee zie ik Rossi en Hayden geen Repsol Honda's verslaan.

Door: greenbird
op: dinsdag 16 augustus 2011 22:15:20

De eerste race van 2012 zal zijn eind maart ?! dus dat is ''al'' :[ over zeven maanden. Ze gaan eerst de geometrie aanpakken en dan het vermogen en het brandstof verbruik en de banden. Zelfs de dag voor de eerste race zullen er nog aanpassingen zijn. Zijn we niet een beetje voorbarig om te zeggen (om te weten) wie er volgend jaar !! aan de kop zal rijden !?!?

Door: lomanski
op: woensdag 17 augustus 2011 8:18:21

de ducati van nu is geen ducati meer,terug naar de basis 2003,het buizen frame is zo slecht niet,kijk naar checa er zit weinig beweging in zijn duc t.o.v toen troy er mee reed,ik weet het je kunt het niet vergelijken,ook bij de nieuwe sbk maken ze die fout,volgens Bayliss is dit ook een probleem bij de nieuwe sbk ,lees eerste test in motosprint

Door: GSXRRRR
op: woensdag 17 augustus 2011 9:02:13

Greenbird, je hebt helemaal gelijk. Toch is dat blijkbaar heel belangrijk voor veel mensen op deze site om totaal onzinnige glazenbollenkijkerij te plaatsen. Ik zie veelal niet meer dan aannames, uitslagen vooraf en (blijkbaar al) vaststaande feiten voor de toekomst. Misschien staat het interessant om straks te kunnen zeggen; 'zie je wel, ik had het toen en toen al gezegd'. Geen idee. Lekker belangrijk ook. Ik heb de kreet iwabs wel eens voorbij zien komen op deze site. Daar zijn er best veel van en die nemen vooral zichzelf nogal serieus. Alhoewel ik het hierboven nog wel mee vind vallen eerlijk gezegd. Op andere plaatsen zijn er soms echte waarzegsters aan het werk.

Door: junny24
op: woensdag 17 augustus 2011 11:31:40

ik weet niet wie er aan kop rijd volgend seizoen,maar ik weet wel dat de tijden dichter bij elkaar gaan liggen.rossi zal voor podium rijden op de duc anders denk ik wel dat hij overstapt! kampioen worden zeg ik niet want ik denk dat honda volgend jaar weer domineert. en met een coureur als casey zal het heel heel moeilijk worden! maar ik hoop echt dat rossi en de duc 1 worden want als ik eerlijk ben mis ik de doctor wel! dit seizoen heb ik nog niet echte gevechten gezien voor plaats 1! de gevechten van rossi en lorenzo zijn gewoon fantastisch en dat zie ik gewoon te weinig..ik gun casey stoner zijn kampioenschap maar liever met wat meer actie en minder verschil in punten. ik heb zo het gevoel dat casey er alleen vandoor gaat! maar goed daarom wacht ik rustig en kijkken wat er volgend jaar gebeurt.

Door: G.v.Veluw
op: woensdag 17 augustus 2011 11:41:21

@GSXRRRR:quote Door: GSXRRRRop: dinsdag 16 augustus 2011 10:57:26Zet Stoner maar op de BMW. Meteen wereldkampioen denk ik ;)" "quote:Door GSXRRRR: Op andere plaatsen zijn er soms echte waarzegsters aan het werk." Kun je nagaan wie dat is/zijn..

Door: GSXRRRR
op: woensdag 17 augustus 2011 14:25:21

v.Veluw. enig idee wat dit betekent ;) ? Eerst even goed kijken, dan nadenken en dan schrijven. Je plakt hem er notabene zelf bij in je quote-knip&plakwerk. Ga anders even naar Specsavers, krijg je de tweede bril gratis.

Door: Luut
op: woensdag 17 augustus 2011 18:44:08

Iedereen die een mening heeft over de kwaliteiten van de coureurs in de moto gp zouden eens de moeite moeten nemen om de uitslagen van dit jaar en vorig jaar naast elkaar te leggen en dan nog eens kijken of je dezelfde mening houdt. Ik heb voor de aardigheid Le Mans gekeken. Hayden ( een van mijn favorieten, want niet zeuren maar rijden ) 1 sec. langzamer dan vorig jaar, Rossi 44.34 in 2010, 44.18 in 2011 Is niet te vergelijken met Stoner omdat die ook hier gevallen was in 2010

Door: G.v.Veluw
op: woensdag 17 augustus 2011 19:41:47

@GSXRRRR, blijkbaar is begrijpend lezen te moeilijk voor jou. Waar heb ik knip- en plakwerk toegepast toen ik 2 quotes van jou plaatste? Het zijn komplete zinnen, dus er is niks geknipt en/of geplakt. Weet niet wat jij onder knippen en plakken verstaat, maar dit dus niet. Misschien terug naar de kleuterschool en opnieuw beginnen.

Door: greenbird
op: woensdag 17 augustus 2011 21:19:24

@Luut, met de kwalificatie was Hayden vorig jaar 0,4sec sneller. Dat valt ook wel mee toch, het hoeft maar iets harder te waaien en je ben het zaadje. Vergelijken valt niet mee hoor, dan moet je echt alle variabelen er bij pakken. Maar vergelijken is wel heel leuk

Door: GSXRRRR
op: donderdag 18 augustus 2011 9:10:22

v.Veluw, Kijk, daar hebben we de leraar weer. Ik dacht al, waar blijft 'ie nou? Complete zinnen kun je blijkbaar ook knippen en plakken want dat doe je namelijk helemaal zelf. Dus ook als je er 'quote' (echt heel origineel gevonden) voor zet blijft dat hetzelfde trucje. En wat moet er begrijpend zijn aan jouw CopyCat geplak? Jij bent degene die een knipoog in een tekst niet begrijpt, of niet ziet (wil zien?), en dan probeer je van jouw probleem het mijne te maken. Geldt dus nog steeds, maar nu met nadruk; eerst even goed kijken, dan nadenken hoe het bedoeld kan zijn (daar ligt het probleem denk ik) en dan schrijven. Grappig trouwens dat je de enige bent die ik blijkbaar niet begrijp. De rest schrijft vrij duidelijk namelijk. Over begrijpend lezen gesproken... Zo'n lichtpunt ben je zelf dus ook niet. CopyCat gerust lekker verder en geniet ervan want ik besteed verder geen aandacht meer aan je zielige 'quote' geplak. Met toch vriendelijke motorzwaai, G.

Nieuws

zondag 15 april 2012

Uitslagen/Agenda