Edwards: “Mijn motor is een piece of sh*t”

MotoGP rijder Colin Edwards heeft zich tijdens de persconferentie in Laguna Seca weer op zijn oude vertrouwde manier laten zien, de Texaan wond er gaan doekjes om wat hij van zijn Suter BMW en de CRT 'klasse' vind. Mogelijk rijd Edwards met ingang van Indianapolis op een Aprilia.

In het kader van de Red Bull US Grand Prix was deze keer Colin Edwards uitgenodigd om plaats te nemen naast Jorge Lorenzo, Casey Stoner, Valentino Rossi en Ben Spies. Toen de Amerikaan gevraagd werd over zijn moeilijke seizoen op de Suter BMW CRT machine wond Edwards er gaan doekjes om.

“Mijn motor is gewoon een piece of shit, dat is de beste manier om het uit te drukken. Het is moeilijk. Een aantal dingen die ons beloofd werd zijn niet nagekomen ... we kregen een klap op onze billen en onze ballen werden gekieteld maar het is allemaal niet waargemaakt. Ik probeer niet alleen met de motor te racen, ik ben ook 100% bezig met de ontwikkeling want daar hebben we niemand voor. Je hebt een grote zee aan elektronica en al het andere en je moet dat zien terug te brengen naar een klei riviertje en vanaf daar gaan fine tunen. Daar zijn we echter nog lang niet en we zijn nu al halverwege het jaar.”
Edwards probeerde na de races in Mugello diverse CRT machines uit waaronder een FTR Honda en de FTR Kawasaki maar liet doorschemeren dat de Aprilia ART machine de meest voor de hand liggende keuze is.
“Ik heb hier en daar gehoord dat we in Indianapolis een Aprilia zullen hebben. Ik zal daarmee niet de strijd met de mannen op de prototypes aan kunnen gaan maar het is op dit moment de beste CRT machine. Het zou echt een stap voorwaarts zijn als dat zou gebeuren.”

De Texas Tornado liet zijn gedachten ook nog eens dwalen over het CRT concept. Er zijn wat betreft de Amerikaan veranderingen nodig zodat het gat aan prestaties gedicht kan worden. Ook deed Edwards zelf nog een suggestie.

“Eigenlijk is het gewoon bullshit dat CRT gebeuren. Hoe wil je verkopen dat je de wereld overvliegt om te racen zonder dat je kans maakt om te winnen. Het is moeilijk dit jaar, moeilijk om gemotiveerd te blijven voor misschien en twaalfde of tiende plaats. De eerste CRT rijder zijn is alles waar we ons op kunnen richten. De formule is gewoon nog niet goed. Ik denk dat het CRT gebeuren op zich goed is maar tegelijk met de prototypes is het gevaarlijk. Ik heb het gevoel dat ik constant over mijn schouder moet kijken om niet in de weg te rijden. Er moet nog eens goed over nagedacht worden zodat we allemaal kunnen strijden en kans maken op een overwinning.”

“In mijn ogen is het simpel. Zet volgend jaar alle motoren die dit jaar door de prototype rijders gebruikt worden in als satelliet machines, je hebt dan 24 motoren.”

Nu in de Racesport webshop

Arai Chaser-V Frost Black
Chaser-V Launch
Arai Chaser-V Marker Black

Reacties

Door: Pedroby
op: vrijdag 27 juli 2012 13:18:31

Heel goed idee van Edwards om die motoren van dit jaar volgend jaar als satelietmotor in te zetten. De rijders die nu op een CRT zitten hadden ook veel beter af geweest met de 800 motoren van vorig jaar. Hadden ze op bepaalde circuits misschien zelfs sterker geweest. Als je dan kostenbesparend wilt racen, rijdt je op een overjarig model en moeten de satelietteams ook de vrijheid krijgen zelf dingen te proberen. Of bijvoorbeeld 5 kg lichtere machine o.i.d. Dan kunnen de fabrieksteams nog een leuk zakje met geld krijgen voor hun oude spullen en is het leasen van een 'fabrieksfiets' een stuk voordeliger. Want ik kan me niet voorstellen dat de CRT als het zo doorgaat een succes zal worden. Wie wil een team sponsoren dat niet eens in de top10 kan finishen als alle prototypes in het zadel blijven? Valt geen eer aan te behalen! Plus het feit dat toprijders eerder kiezen voor een superbike die kan winnen dan een CRT waarmee ze achteraan blijven tuffen. Het eerste jaar is natuurlijk een uitprobeersel, dus dan willen rijders als Edwards en De Puniet het nog wel proberen, maar kan me niet voorstellen dat er nu nog rijders van dat caliber staan te popelen voor een CRT fiets. En het achterom moeten kijken of je niet in de weg rijdt...misschien moeten ze invoeren dat CRT's met spiegels mogen rijden :)

Door: bruno meoni
op: vrijdag 27 juli 2012 13:28:07

Bullshit die crt dat wist je zeker niet toen je er voor koos

Door: Jimpie
op: vrijdag 27 juli 2012 14:57:26

Oei oei....het is maar te hopen dat ze de CRT's aanpakken en niet de prototypes; als die "geknepen"worden, of nog erger, verbannen, dan kun je een soort CRT-MotoGP verwachten. Of eigenlijk zijn dit dan ver-edelde superbikes. En waarom hebben we dan nog superbikes in een andere compettie van dezelfde grote geldschieter....dit komt toch te dicht bij elkaar te liggen? Dan vrees ik voor de Superbikes...en dat zou pas echt zonde zijn!!! Geen twijfel wat momenteel het spannendste is, toch?

Door: arend
op: vrijdag 27 juli 2012 15:18:06

hoopen dat het idee van edwards uit gevoerd gaat worden want zo het nu gaat naar mijn mening is het niet echt een verbetering. En voor Edwards hoop dat hij weer een gp machine kan krijgen kan hij mischien ook weer verder voor in komen te rijden. maar dat er wat aan de CRT machines gadaan moet worden is zeker.

Door: hondavtrsp2
op: vrijdag 27 juli 2012 16:22:23

@ bruno, hij had ook geen andere keuze toch? maar het is inderdaad geen goeie oplossing wat pedroby zegt is een veel betere optie geweest met die 800 cc's maar ik denk dat die nog wel een beetje aan de dure kant waren.@ jimpie ik ben het met je eens over de SBK's die zijn veel spannender. groeten jan

Door: solex
op: vrijdag 27 juli 2012 16:57:33

Misschien moeten ze wel de kant op van de Moto2. Want kijk naar die race's en met de beste rijders op deze aardbol belooft dat heel wat meer spanning! De fabrieken kunnen het nu ook al slecht betalen. En je hebt gelijk een vol startveld.

Door: Marcuz
op: vrijdag 27 juli 2012 17:25:16

mooi die edwards. jammer dat hij niet meer op n prototype zit, is teminste iemand met ballen die gewoon roept waar t op staat. Zou zeker geen slecht idee zijn op oude gp fietsen of opzet qua moto2. dat is echt n leuke klasse! denk dat de motogp eerder ten onder zal gaan dan de sbk

Door: erwinzx10
op: vrijdag 27 juli 2012 17:43:59

@jimpie.veredelde superbikes??alex hofmann reed in mugelo met standaard,gewoon uit de winkel aprilia sneller op het rechtestuk dan sommige crt machines.de sbk piloten draaien snellere rondetijden dan crt motoren...crt is totaal nutteloos vind ik

Door: bruno meoni
op: vrijdag 27 juli 2012 17:47:40

Hij had ook een aanbieding voor een sbk zitje voor dit jaar Hondavtrsp2,had ie mee kunnen vechten voor een podium plek,en nu rijd ie achteraan.Hellemaal mee eens erwinzx10

Door: MT
op: vrijdag 27 juli 2012 23:16:25

Het probleem is het aantal blokken dat ze mogen gebruiken, ze rijden nu met terug getunde WSBK blokken omdat een "volvermogen" WSBK blok na een race op is. Ik zeg, weg met die maximale motorblok regel voor de CRT. Dan rij je met een WSBK blok in een prototype, dan kan je in theorie winnen op een CRT, vergelijk de WSBK tijden maar eens met de motoGP tijden.

Door: cbr666
op: zaterdag 28 juli 2012 0:21:14

Colin komt tenminste voor zijn mening uit, dit itt de mediagetrainde prima donna's. En het is inderdaad armoe troef in de moto gp, begonnen met het verbannen van de tweetakten. Moto 2 en moto gp komen steeds dichter bij de SBK en ss600. Als het zo doorgaat zal een van beide het veld moeten ruimen of het hele CRT gebeuren is de eerste stap om beide kampioenschappen uiteindelijk samen te voegen in 1 kampioenschap waarbij de echte prototypes worden uitgesloten. En dit alles door de recessie, er is steeds minder geld beschikbaar. En als de poen op is houdt het gewoon op. Kijk maar naar suzuki en kawasaki. De fabrieken racen om te winnen en zit dat er door gebrek aan geld niet meer in dan is het afgelopen. Vroeger had je prive rijders die met een goed getuned blok van een productieracer in een goed frame voorin konden meedraaien. De CRT heeft hier wel raakvlakken mee zij het dat productieracers tegenwoordig gewoon bij de dealer te koop zijn, blok in een raceframe en voila CRT. Maar met die productieracers wordt toch al geraced zij het met een aangepast standaard frame en die zijn vaak sneller dan de CRT's, het is wachten op de eerste SBK machines in de moto GP. Waar zal het op uitdraaien, geen idee. En hoe moet het dan verder? Moto GP moet de hoogste, snelste motorraceklasse zijn, dus racen met prototypes. Maar die liggen zo dicht bij de SBK tijden en zijn zo geldverslindend dat je je afvraagt of de moto GP nog wel bestaansrecht heeft.

Door: bruno meoni
op: zaterdag 28 juli 2012 9:12:10

Goed gesproken cbr666,ze doen net of de moto gp heilig is,maar die tijd is voorbij

Door: snel
op: zaterdag 28 juli 2012 9:56:14

zegt edwards hier nou dat ie er spijt van heeft een crt zitje te hebben ondertekend en zich niet aan het begin kon indenken dat ze weleens langzamer zouden zijn?

Door: Justme
op: zaterdag 28 juli 2012 10:25:36

Er word wel vergeten dat de huidige superbikes voor een groot ontwikkeld zijn vanuit prototype fietsen. Dat voorstel van Edwards is niet verkeerd.

Door: cbr666
op: zaterdag 28 juli 2012 11:06:15

Colin zegt, dat de ontwikkeling van de fiets niet opschiet en dat ze het grotendeels zelf maar moeten uitzoeken omdat BMW zijn beloftes niet nakomt. met name op het gebied van de electronica. waarschijnlijk weet BMW het ook ff niet, in de superbike hadden ze er ook al problemen mee.

Door: slootduc@home.nl
op: zaterdag 28 juli 2012 11:21:46

Je krijgt zo langzamerhand het idee dat Colin de enige is die een beetje gezond verstand heeft en ook ballen heeft om uit te leggen en te verwoorden,en gelukkig heeft hij een lekkere vrij grote muil, hoe het nu eigenlijk moet en moet gaan in die motogp,want de boel om zeep helpen dat duurt echt niet zo lang meer.Uiteraard met alle dank aan Honda en Ezpeleta.

Door: Pedroby
op: zondag 29 juli 2012 12:19:42

Sommige mensen staren zich echt blind op de robdetijden van een sbk. Dat lukt ze alleen als ze vrij baan hebben of met elkaar een gelijk tempo aanhouden. Een motogp troeft de sbk in een rechtstreeks duel echt op alle fronten af!! Bovendien zie ik weinig verschil tussen een sbk en crt...en idd de sbk kan onbeperkt blokken gebruiken. is aan een sbk ook niets standaard!!! frame lijkt misschien standaard maar laat je niets wijs maken!! alles is racemateriaal. sbk is uit de hand gelopen..terug naar standaard wielen en remmen is al n goede stap. Vergeet ook niet dat de WSS600 het eerste jaar ook sneller waren dan de moto2. nu zijn die rollen ook omgedraaid. crt staat nog in de kinderschoenen. maar moeten minder beperkingen krijgen. die paar extra blokjes zijn echt de kosten niet voor de teams.

Nieuws

woensdag 12 juni 2013
donderdag 6 juni 2013
woensdag 5 juni 2013


Uitslagen/Agenda

donderdag 27 juni 2013
09:55 - 00:00
Eerste vrije training
14:05 - 14:40
Tweede vrije training
vrijdag 28 juni 2013
09:55 - 10:40
Derde vrije training
13:30 - 14:00
Vierde vrije training
14:10 - 14:25
Eerste kwalificatie
14:35 - 14:50
Tweede kwalificatie
zaterdag 29 juni 2013
09:40 - 10:00
Warm-up
15:00 - 15:40
Race