Ook MotoGP naar één motor per rijder?

In navolging van het Brits Superbike het World Superbike lijkt de kans groot dat ook de koningsklasse het in de toekomst met maar één motor per rijder zal moeten doen.

In Catalunya was er weer een bijeenkomst tussen de GP commissie en de fabrikanten organisatie MSMA om nieuwe wijzigingen in het reglement te bespreken. Er kwamen nog geen concrete afspraken uit de besprekingen, welke tijdens de Dutch TT zullen worden voortgezet, maar wel werd het een en ander duidelijk.

De partijen lijken het verrassend genoeg eens te gaan worden over een gecontroleerde ECU maar het is nog onduidelijk over hoeveel jaar deze zal worden ingevoerd. Verder is de kans groot dat de MotoGP rijders in navolging van hun Moto3, Moto2 en World Superbike collega’s ook maar één motor tot hun beschikking zullen hebben. Men wil wel graag de flag-to-flag races houden dus mogelijk zullen er concessies gedaan worden en zullen de MotoGP rijders voor de race wel een reserve motor klaar hebben staan zodat men bij regen tijdens een race wel van motor zal kunnen wisselen. Ook wordt gedacht over snelwisselsystemen zodat wielen en remmen snel verwisseld kunnen worden. 

Een ander punt van discussie is het gebruik van Carbon remschijven. Aangezien dit soort remmen niet op straatmotoren worden gebruikt acht men deze remmen als overbodig, de fabrikanten willen echter de carbonremmen uit veiligheidsoverwegingen houden. Deze veiligheidsoverweging klinken wat vreemd aangezien men in het World Superbike met zwaardere motoren voorzien van stalen remschijven bijna net zo hard gaat. Volgens de technische man van Dorna zouden de Carbon remschijven echter blijven.

Over het begrenzen van het maximaal aantal toeren, ook een van de punten op de agenda, is niets naar buiten gekomen, mogelijk dat daar na de volgende bespreking meer over bekend wordt.

Nu in de Racesport webshop

Gehoorbescherming Moldex 7800,
Gehoorbeugel met draagkoord 6700,2867000
Pluggerz, gehoorbeschermers + filter

Reacties

Door: Isabelle 27
op: maandag 4 juni 2012 12:34:53

Van de zotten!!! Laten we overal maar standaardklasses van maken met een motorfiets en zonder teams, dan kost het ook niet zoveel meer.

Door: Coolduder
op: maandag 4 juni 2012 14:36:19

Dan zie ik liever minder motoren op de baan. Het gaat er allemaal zo armoedig uitzien met maar 1 motor. Als een team het niet kan opbrengen moeten ze maar 1 motor inzetten en de teams die het zich wel kunnen veroorloven 2.

Door: jburgess
op: maandag 4 juni 2012 14:46:41

snel wisselsysteem,lijkt mij wel wat,stalen remschijven ook wel,maar niet toerental aan banden leggen.dan word het te veel een eenheids worst denk ik zo. een motor per coureur oke,ze zullen dan waarschijnlijk wat minder risico nemen? wat te denken om de race wat langer te maken en pit stops toe te staan? ik vind het nu zo van,start,en als je dr niet direct bij bent dan is je kans verkeken.

Door: Kawa
op: maandag 4 juni 2012 14:54:36

Prima 1 fiets en dan maar wielen wisselen indien nodig. Grote kans dat er dan meer rijders aan de start verschijnen volgens mij. HH terug naar vroegha met wel 30 of meer aan de start in de GP1. Kunnen de echte gasten weer meedoen ipv de grote geld grutters.

Door: Pedroby
op: maandag 4 juni 2012 15:38:54

Wat triest al deze wijzigingen. Waarom moet er elke paar maanden weer een nieuwe aanstaande regel/wijziging naar buiten komen waar het niet beter van zal worden. Mensen...de MotoGP is een prototype klasse waarin ontwikkeling gedaan wordt! Het is leuk dat raceklassen als de SBK zijn opgezet, maar waarom moet de GP ook die kant opgaan? Waarom zou een RACEmotor op een STRAATmotor moeten lijken? Maar ik geef toe een F1 wagen lijkt ook steeds meer op een auto uit de showroom...niet dus!! En pitstops in de MotoGP??? Laat me niet lachen!! Dat is nu juist wat F1 zo saai maakt...zijn ze in duel, besluit er eentje naar binnen te gaan en weg spanning, weg rijderstalent, want dan is het leger aan monteurs nog belangrijker bij een mogelijke overwinning. Neem als voorbeeld de regenraces waarbij van machine gewisseld kon worden, die races waren ook geen bal aan!! Ik zie liever races zoals afgelopen zondag waarin van start tot finish gestreden wordt en je langzamerhand het verschil gaat zien.

Door: yamaha2strokes
op: maandag 4 juni 2012 17:51:08

2strokes is all we need, zonder allerlei electronische hulpmiddelen, may the best man win!! Bij voorkeur een Yamaha zoals je begrijpt!!

Door: kaas66
op: maandag 4 juni 2012 18:45:58

j.burgess,...... helemaal mee eens erger mij kapot als het gaat regenen en dan stoppen. Ik zeg kom op banden wisselen en door. Dat zou het zeker interessanter maken en misschien een tank stopje...........Pedroby , zoals jij het wil zien dan is er over 3jaar geen TT meer.....

Door: vrossi
op: maandag 4 juni 2012 18:47:31

Wedden dat Stoner zich hier ook gruwelijk aan ergert. bij nader inzien helemaal niet zo vreemd dat hij stopt.

Door: kawa338
op: maandag 4 juni 2012 19:37:23

wat gebeurd er als de nr. 1 van het team de motor kort rijd i9n de trainingen zou de nr.2 in het team dan de motor af moeten staan??????

Door: Pedroby
op: maandag 4 juni 2012 20:58:18

@kaas66: Waarom zou er over 3 jaar geen TT meer zijn met de punten die ik maak? Dus je hebt pitstops en stalen remleidingen nodig wil er nog een TT blijven bestaan? Sorry die volg ik even niet...... Jaren en jarenlang was de MotoGP een klasse waarin bijna alles kon en mocht. Dat je met je tijd moet meegaan dat begrijp ik, dus electronica daar kom je niet meer onderuit. Want het is wel degelijk zo dat de electronica zorgt voor meer veiligheid. Het aantal highsiders in een heel jaar ligt nu lager dan voorheen tijdens een raceweekend om maar wat te noemen. In de regen kun je nu fatsoenlijk rijden met 250 pk. Dat kon in de 2-takt tijd niet. Vergeet ook niet dat de omslag van 2-takt naar 4-takt bijna synchroon liep met de revolutie in electronica. Aan het einde van de 2-takt periode begon de electronica ook al de overhand te krijgen, maar was nog niet ver genoeg uitontwikkeld. Terug naar de 2-takt zie ik helaas ook nooit meer gebeuren. De omslag naar hybrides of electro- of hydromotoren is denk ik dichterbij dan terug naar de 2-takten. Daar is simpelweg geen markt meer voor. Maar zonder al te grote stappen willen ze de MotoGP en WSBK samenvoegen. Ze proberen met allerlei nieuwe regeltjes de teams in het WSBK over de streep trekken de overstap naar de GP's te maken. Als daar dan geen geld meer in omgaat maken ze daar waarschijnlijk weer een stock klasse van. En kunnen ze makkelijk 1-rijders teams laten uitkomen en toch een veld van 30+ op de grid krijgen. Vandaar ook de stap terug naar 1000CC, want dat is de SBK al en kun je zo de productieblokken inzetten (CRT) en over een jaar of 3 a 4 verwacht ik dat iedereen hiermee rijdt. Want nu is het verschil nog zo'n 2,5 seconde en is een SBK ( en vaak zelfs ook de Moto2) nog sneller, omdat het in de kinderschoenen staat. Zo ging dat ook met de WSS en Moto2 qua tijden. Over 2 jaar verwacht ik de CRT's met de satalietteams die geen fabriekssteun hebben te zien deuleren rond de 5e a 7e plaats. Stalen remschijven?? Waarom? Meer gewicht aan boord, minder sap aan boord, nog even en ze moeten ook aan de pomp gaan tanken. Jammer!! Het gaat echt de verkeerde kant op als je het als umtieme raceklasse wilt behouden. Wat de rijders en races betreft zal de spanning er altijd blijven en zullen de beste van de beste rijders het in deze klasse altijd tegen elkaar opnemen, maar het kan zoveel mooier! Helaas hebben de commerciele belangen steeds meer en meer de overhand.

Door: snel
op: maandag 4 juni 2012 22:11:40

helemaal mee eens @pedroby, anders kunnen ze ook nog een verplichte koffiepauze inlassen en minimaal 1 toiletgang, tien handtekeningen uitdelen bij tribune van eigen keuze en een verplichte behendigsheidsoefening op de motor anders dan men nodig heeft om te racen,

Door: snel
op: maandag 4 juni 2012 22:16:23

uiteindelijk, om wat voor reden dan ook, worden er altijd beslissingen genomen die zaken veranderen, en daar zullen een aantal mensen altijd tegen zijn of in ieder geval niet voor, echter heb je altijd zelf de keuze om te kijken of niet, veranderingen blijven er toch wel komen en zolang iedereen die het oneens is toch wel blijft kijken zal er al helemaal niks veranderen in de mentaliteit van de bovenste regionen die het circus orkestreren

Door: IKSPIRIT
op: maandag 4 juni 2012 23:18:06

Kan me heel goed vinden in de mening van Pedroby. En vooral geen pitstops!

Door: kaas66
op: dinsdag 5 juni 2012 8:01:23

En zo heeft iedereen zijn eigen mening wat goed is.....Alleen jammer dat Dorna dit alles bepaald , en daarom is er over 3 jaar geen TT meer. 3 Milj is al veel voor Assen maar 6 milj kunnen zij niet opbrengen...helaas..... ging voor het eerst toen ik 7j was en ben nu 45j ben 4x niet geweest voor de rest altijd...... Dus welke ideeen wij hier ook hebben en welke zij wel of niet doorvoeren het geld maakt elke sport kapot...

Door: Justme
op: dinsdag 5 juni 2012 8:04:14

@jburges. Races langer maken is niet bepaald veilig. Ik snap dat je tijdens het sleutelen geen tijd heb om zelf een rondje rijden. Maar als je dat doet zal je zien dat dat best vermoeiend is. Consentreren word steeds lastiger. Dat soort jongens rijden contstand op de grens en dan is een foutje snel gemaakt. Ik sluit me helemaal aan bij Pedroby. Ze kunnen wat mij betreft die riemschijven wel van staal maken. Alle andere klassen rijden ermee en remmen ook mega laat. Dus wij merken dat niet En die carbon schijven zijn enorm duur.

Door: k-speed
op: dinsdag 5 juni 2012 14:51:07

De pitstoppen in de moto-gp zorgen tenminste wel voor verassende winnaars. Maar ik ben het er mee eens dat de spanning er wel helemaal door word uitgehaald. De 1 motor regel lijkt me dan beter. En ik ben het met die regeling van stalen schijven ook wel eens. Als ze dan toch carbon remschijven willen kopen ze die zelf gewoon, net als Dovizioso.

Nieuws

zondag 21 april 2013


Uitslagen/Agenda