Rossi: ‘Het aanbod van Ducati is geen 17 miljoen’

Wat gaat Valentino Rossi doen komend seizoen? Deze vraag houdt de gemoederen flink bezig in het MotoGP paddock. De Italiaan heeft echter nog geen beslissing genomen over zijn toekomst en zoals het er naar uitziet zal het zeker ook nog een aantal dagen duren voordat hierin meer duidelijkheid komt.

Valentino Rossi en zijn huidige crew

Voor aanvang van de Red Bull U.S. Grand Prix op het circuit van Laguna Seca kwam Ben Spies met de verrassende mededeling dat hij het officiële Yamaha fabrieksteam aan het eind van het seizoen 2012 gaat verlaten. Deze toch wel verrassende mededeling was uiteraard opnieuw gesprekstof voor vele motorsportfans die ineens Rossi als de nieuwe teamgenoot zien van Jorge Lorenzo.


Rossi zelf gaf in Laguna Seca aan dat hij momenteel drie opties heeft waaruit hij kan kiezen voor het komende seizoen.  Een langer verblijf bij Ducati, een teugkeer naar het officiële Yamaha fabrieksteam of een fabrieks Honda in een satelliet team.


Op sportief vlak – en de grootste kans op snel succes - zal de beste keus zijn in te gaan op het aanbod van Yamaha. Wel dient Rossi er rekening mee te houden dat Lorenzo het komend seizoen de absolute nummer één zal zijn voor het merk met de gekruiste stemvorken en hij zich eerst weer zal moeten bewijzen binnen het team. Naast het feit dat hij niet per direct de nummer één status krijgt lijkt het meenemen van zijn eigen vaste crew ook geen optie voor Yamaha. Naar verluidt is Yamaha uitsluitend bereidt Rossi een salaris te betalen tussen de drie en vier miljoen euro per jaar en zal hij genoegen moeten nemen met de huidige crew van Ben Spies.


Mocht Rossi ingaan op het aanbod van Honda om met een fabrieksmachine plaats te nemen in een satelliet team dan is de kans op succes aanzienlijk minder aangezien de Japanners te allen tijde de coureurs binnen het officiële Repsol Honda team de voorkeur zullen geven. Hoofdsponsor Repsol zal niet accepteren dat men naar het tweede plan verdreven zal worden ten koste van een satelliet team en Rossi.


Een langer verblijf bij Ducati zal voor de Italiaan de meest lucratieve oplossing zijn maar volgens eigen zeggen is dat niet het meest belangrijke item in zijn keuze. In Laguna Seca werd er gesuggereerd dat Ducati bereidt is om Rossi in 2013 een salaris te betalen van maar liefst 17 miljoen euro per jaar.  Zelfs de grootste baas van de Italiaanse motorenfabrikant reisde dit weekend speciaal naar de USA om op zaterdagavond een bespreking te beleggen met Rossi. Ook Ducati’s nieuwe eigenaar –de Duitse autofabrikant Audi – is er veel aangelegen om in 2013 de grootste publiekstrekker in de MotoGP onder contract te houden. Rossi’s grootste zorg is echter hoe snel Ducati in staat zal zijn hem een machine te bezorgen waarmee hij weer wedstrijden kan winnen in de koningsklasse. Tevens ligt hier ook de grootste uitdaging, het op drie verschillende merken kunnen winnen in de MotoGP categorie.

Natuurlijk zullen er nog veel meer belangen meespelen in de beslissing die Rossi moet gaan nemen de komende dagen – in Laguna Seca werd duidelijk dat over ongeveer een week de kogel door de kerk gaat. Welke belangen heeft Dorna in de keus van Rossi?  Wat gaat Ducati doen als Rossi besluit te kiezen voor een ander merk? Wil Audi (Ducati) wel gelinkt worden met een sigarettenmerk en flirtte daardoor Marlboro met Yamaha? Zo zullen er ongetwijfeld nog veel meer zaken zijn die achter de schermen een grote rol spelen en waar de buitenwereld geen weet van heeft. 


Op maandag na afloop van de Red Bull U.S. Grand Prix reageerde Rossi nog wel even op het feit dat het hem zeker niet om het geld gaat en dat er geruchten de ronde doen die absoluut niet waar zijn. Met name de geruchten over het mega aanbod van Ducati waar de Italiaan een jaarsalaris geboden zou zijn van maar liefst 17 miljoen euro verwijst hij resoluut naar het land der fabelen.



“Het is belangrijk te vermelden, dit is absoluut niet waar. Mijn aanbieding voor het komende seizoen is lager dan mijn overeenkomst van de afgelopen twee jaar. Ik denk dat dit ook terecht is omdat de economische situatie in de wereld momenteel moeilijk is, en ik heb een slecht seizoen gehad met tegenvallende resultaten. Dus het is normaal dat ik minder ga verdienen dan dit seizoen.”


Ook ging hij nog even in op de verschillende opties en daarbij vertelde hij dat hij een keus moet gaan maken tussen het behalen van snel succes ten opzichte van een meer interessantere optie en een grotere uitdaging om succes te behalen met de Ducati, iets dat waarschijnlijk wel meer tijd in beslag gaat nemen. Winnen met drie verschillende merken zou ook heel speciaal zijn vertelde de Italiaan aan de aanwezige verslaggevers.


Gezien het feit dat er uitsluitend gesproken werd over de twee bovengenoemd opties kan geconcludeerd worden dat de aanbieding van Honda niet echt een serieuze optie is voor de veelvoudig wereldkampioen.


Nu in de Racesport webshop

Kids VR Yellow T-Shirt Rossi Bike
Heren VR Blue Polo Number
Heren VR Yellow Hooded Sweater Number

Reacties

Door: dilbert
op: maandag 30 juli 2012 19:36:30

Zal Rossi naar Yamaha vertrekken zónder Jeremy Burgess? Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren de komende tijd!

Door: Mike Imola
op: maandag 30 juli 2012 19:40:34

Het beste is om ducati te verlaten. De desmosedici en Rossi zijn niet voor elkaar gemaakt. Dus terug naar Yamaha! Meer spanning voor alle fans. ducati moet gewoon verder gaan met een jonge talentvolle coureur zoals Iannone of Redding.

Door: pattypee
op: maandag 30 juli 2012 19:58:05

Rossi komt nooit meer aan het niveau van Lorenzo en Stoner . Dit wordt een politiek spelletje ALLES moest wijken voor Rossi zijn komst naar Ducati WEG Superbike fabrieksteam , Pramac volgend jaar ook naar het schijnt , Cardion geen geld meer!!! Kap ermee met deze vertoning. 2 seizoenen naar de haaien en Ducati miljoenen euro's lichter

Door: deninja
op: maandag 30 juli 2012 20:01:29

Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het Rossi zelf leuk/uitdagend om door te gaan met Ducati en die ook nog kampioen te maken. En ik denk nu AUDI aan het roer staat die kans wel groot is.

Door: arend
op: maandag 30 juli 2012 20:40:59

ik denk ook dat rossi de uitdaging aan gaat om verder te gaan met ducati, heb het idee dat er druk gewerkt wordt aan een ducati die voldoed aan de rijstijl van rossi en waar mee hij weer mee kan doen met de mannen die nu de eerste drie plaatsen in nemen. maar we zullen zien wat het gaat worden.

Door: jlm1
op: maandag 30 juli 2012 20:41:24

Het zal voor rossi Audi een hele opgave worden om de (kan het dan geen duc meer noemen) audi een goede motor te maken. BMW heeft er 3 jaar over gedaan. MotoGP ligt een stuk hoger dus 6 jaar?! Maar hij zei ook met Jorge geen probleem te hebben. En hij zegt nu wat de fans en niet fans altijd om hebben gestreden : Dat hij kwaad was op Yamaha omdat ze Jorge hadden gekozen. een (te) sterke team genoot en dat wilde Rossi niet. Toch zou ik graag willen dat hij weer op een M1 zou zitten, de beste combi ooit!!

Door: troybayliss
op: maandag 30 juli 2012 21:03:28

Sorry, maar de beste combi ooit was #46 op de Repsol Honda. Toen reed hij alles en iedereen volledig zoek met twee vingers in de neus en de andere hand op zijn rug... @pattypee: zucht......

Door: 13lucky13
op: maandag 30 juli 2012 21:06:16

@pattypee: Talent heb je en geraak je niet zomaar kwijt, ik zeg niet dat Rossi op een Yamaha terug wereldkampioen word, maar hij kan het Lorenzo volgend jaar wel moeilijk maken... Rossi zn komst en loon heeft niets te maken met Ducati, want dit word betaald door Marlboro!! Of ze nu moeten ontwikkelen voor Rossi of door iemand anders dat blijft evenveel geld kosten he!! En ze mogen maar 1 satteliet motor meer uithuren dusja, dan moet er uiteraard iemand wijken, dit heeft niets met Rossi te maken? Sommige mensen snappen niet eens waar ze over praten, maar posten hier dan wel onzinnige posts???

Door: 13lucky13
op: maandag 30 juli 2012 21:07:32

@bayliss: zn beste seizoen was in 2005 op de Gauloises Yamaha, zonder die DNF, zonder twijfel zijn beste seizoen!!

Door: Hondapower
op: maandag 30 juli 2012 21:13:56

Rossi op een Sateliet Honda de beste keus, altijd nog sneller als een fabrieks yamaha, het was of toen Lorenzo door Stoner werd ingehaald hij op een Crt motor zat

Door: peterboekel
op: maandag 30 juli 2012 21:22:49

Welke motor dan ook , de MotoGp heeft een Rossi nodig die voor het podium kan strijden , als er niet een coureur is die niet zoals hij het publiek zo aanspreekt gaat de MotoGp naar zijn grootje , want de sport heeft ook entertainers nodig.

Door: peterboekel
op: maandag 30 juli 2012 21:25:29

En dit gaat niet om de rijderskwaliteiten die de andere coureurs hebben want die zijn ook super , maar om vermaak en dat is sport toch ook .

Door: kawa338
op: maandag 30 juli 2012 21:37:41

juist de moto gp heeft rossi nodig ik denk dat hij blijft en iedereen de mond snoert hij wil verder met zijn crew dat is hem heilig maar zie yamaha ook nog wel overstag gaan want rossi neemt wel een dikke hoofdsponsor mee dan kan hij ook zijn crew meenemen dat zal rossi zijn eisen wel worden.

Door: troybayliss
op: maandag 30 juli 2012 21:41:43

@13lucky13: zijn beste seizoen is niet persé de beste combi. De beste combi was toch echt #46-Repsol. Hij speelde in die tijd moeiteloos met IEDEREEN! Het is maar goed dat hij toen regelmatig zelf de "spanning" erin hield want zodra hij was uitgespeeld reed hij vaak gewoon weg.

Door: troybayliss
op: maandag 30 juli 2012 21:46:27

@petervanboekel: Vermaak is natuurlijk mooi, maar het gaat toch echt om de winst en wie zich de beste mag noemen. Daarbij moet talent/skills wel degelijk bepalend zijn vind ik persoonlijk. Rossi beheerst gelukkig alle facetten :-P

Door: Kawa
op: maandag 30 juli 2012 22:08:14

Mannetje Rossi moet voor zichzelf kiezen. Wat overheerst.,Geld of nog de laatste kans op een sportieve prestatie. `Sportief gezien weet hij dat hij dat hij in z`n nadagen zit. Pakje geld is er al zat.,Dus nu kan Rossi zich waarmaken. Trek de broek duc uit en probeer nog een keer broek aan die past

Door: peterboekel
op: maandag 30 juli 2012 22:11:01

Mee eens, dat de beste combinatie mag winnen , maar we komen toch ook voor entertainment want de sporters (maakt niet uit welke sport) moeten geen ongezellige robots zijn voor en na de wedstrijd!

Door: IKSPIRIT
op: maandag 30 juli 2012 22:28:33

Ben het met je eens, troybayliss. Op de Repsol speelde hij met z'n tegenstanders. Mooi om te zien. Op de Gauloises had hij het moeilijker maar versloeg hij ze in spannende gevechten. Nog mooier om te zien. Wat heeft ie ons geweldig mooie motorsport laten zien. Dat neemt niemand ons meer af. En die prestaties staan als een huis. Als hij op een concurrerende motor niet meer voorin meestrijdt dan pas kun je zeggen dat zijn tijd is geweest. En dan is het nog altijd een bijna niet te evenaren tijd geweest. Zulke sportmensen kun je geen klungels noemen als het minder gaat. Het zijn toppers. Evenals bv Hailwood,Ago,Lawson,Rainey,Spencer,Doohan. En die hebben niet allemaal meer gepresteerd dan 46. Om over Schwantz nog maar te zwijgen, die iedereen zo geweldig vond. 1 keer wereldkampioen en voor de rest; vallen of winnen. Wel spectaculair natuurlijk maar zo ben je in mijn ogen geen groot coureur. Desondanks hoort ie volgens velen moeiteloos in dit rijtje thuis. Prima, maar dan 46 ook.

Door: Thruxton
op: dinsdag 31 juli 2012 2:57:00

Jongens , jullie hebben allemaal hele lange verhalen en zo , maar het is gewoon zoals Jan Thiel , ja de Jan Thiel (die kennen de meesten van jullie niet) van de week schreef op facebook , Rossi gaat alleen goed als hij een betere machine heeft dan de anderen !! Zo simpel is het !!

Door: gsxrrrrr
op: dinsdag 31 juli 2012 7:45:15

Rossi gaat alleen goed als hij een machine heeft waar hij mee overweg kan. Zo simpel is het! Maakt me niet uit wie waar op rijdt, als er maar een sportieve strijd is. Dat gezever van een aantal iwabs hier die het allemaal wel even vertellen en voorspellen wordt knap vervelend zo onderhand.

Door: bv
op: dinsdag 31 juli 2012 7:47:28

@Thruxton Oeeeh Jan Thiel.... Dan zal het wel waar zijn! ;-)

Door: bruno meoni
op: dinsdag 31 juli 2012 8:01:38

Waarom mag hij zijn mensen niet meenemen dat waren toch de besten of wil Yamaha geen Ducati toestanden.Ik blijf er bij de Dorna speelt hierin een hele grote rol.Hoe je het ook wendt of keerd,fan of geen fan hij neemt de blesissing en dat bepaalde factoren belangerijker zijn als geld geloof ik graag en zie hem zijn crew niet in de steek laten .Voor vrijdag weten we meer.Ciao

Door: hondavtrsp2
op: dinsdag 31 juli 2012 8:51:29

Mmmm... Ik rij audi en ik rook Marlboro.... Wordt denk ik een duur jaar;)

Door: opahanky33
op: dinsdag 31 juli 2012 13:58:22

de dokter zonder zijn assistenten,dat geloof je toch zelf niet he,dan lukt er geen een operatie meer.En wat valt er ergens anders nog te bewijzen,gewoon bij ducati blijven en die gene die niet meer in Rossi geloven hebben geen verstand van hardlopen

Door: hondavtrsp2
op: dinsdag 31 juli 2012 16:52:19

@opahanky33 ik geloof wel in Rossi, maar niet in die duc! En denk maar niet dat Rossi zonder zijn crew vertrekt die neemt hij echt wel mee.

Door: pajeradus
op: dinsdag 31 juli 2012 18:07:00

ik heb het bericht van Truxton gelezen over Jan Thiel. die is van mijn tijd en ik was toen ook al bezig met de racesport. maar Jan was toch de bedenker van de aprilla waar rossi zijn eerste successen mee behaalde. ik heb al eens eerder gezegd rossi moet verstandig zijn hij is aan het einde van zijn race loopbaan dan moet je kunnen zeggen het is mooi geweest! de laatste race is het ook mis gegaan dat kan ook verkeerd aflopen

Door: chiel
op: dinsdag 31 juli 2012 19:51:11

pajeradus, enerzijds kan ik je gedachte wel volgen. Het is tenslotte zo : 'Hoe hoger je staat, hoe dieper je kunt vallen'. Anderzijds, wie zijn wij om te bepalen of hij moet stoppen ? En de valpartij in Laguna Seca zegt niets specifieks over Rossi anno 2012, want crashen deed hij 10 jaar geleden ook al. De leeftijden van Biaggi, Checa, Barros, enz. tonen aan dat hij misschien nog wel een tijdje mee kan, wie zal het zeggen ? Laten we het hopen en dan liefst zonder kleerscheuren want daar doel jij op denk ik. Hij moet eerst maar eens op een competitieve motor terecht komen - ik hoop Ducati, geen Honda of Yamaha. Als het dan nog niet lukt, ja, dan wordt het tijd om z'n helm aan de kapstok te hangen. Ik vind dat hij het nog e e n keer moet proberen, op een Ducati. Maar nogmaals, met jouw gedachte is niks mis, hele goede en verstandige redenering. Groet, Chiel.

Door: race-eend
op: dinsdag 31 juli 2012 20:00:34

@Pajeradus; Jan Thiel,ik weet dat hij verschillende racers ontworpen heeft(Bultaco,Aprilia,enz...),maar heeft hij niet zelf gekoerst begin de jaren 60. Op 50CC.

Door: deninja
op: dinsdag 31 juli 2012 20:19:04

Ja,reed op een Jamathi.

Door: Thruxton
op: dinsdag 31 juli 2012 21:05:12

deninja @ Dat klopt niet helemaal <> maar dit is heel leuk om te lezen . één van de beste tweetakttuners ooit , Jan Thiel ! http://www.hermanmeijer.nl/herman1/janthiel3.html

Door: Kawa
op: dinsdag 31 juli 2012 22:02:17

JanThiel is zeker 1 van de beste 2stroke tuners ooit. Helaas zijn de 2 strokes tijdelijk voorbij voor een poosje.Ik hoop het edoch niet dat het voorbij is er zijn nog vele classic demo`s en niet te vergeten brommersprints,Waar foekema van laar vd velden vd weiden aan de start staan. TT

Door: egbert
op: dinsdag 31 juli 2012 23:20:23

Jan Thiel,is een andere discussie het gaat hier over Rossie TOCH???? De grootste uitdaging voor Rossie moet zijn die gasten van Honda te verslaan. Zeket na het trieste verlies van Simoncelie zijn ze weer iets dichter bij elkaar gekomen en weer ouder en wijzer geworden,Yamaha kan Malboro ook goed gebruiken,ik denk yamaha,of audi trekt de tuckendoos open en gaat met een BMW achtig blok met ducatie naam erop 2013 in?want deze ducatie met deze motorkarakterestiek,hier is geen frame goed op af te stellen,o.a.veel te nerveus en bokkend en daardoor onhandelbaar.

Door: Thruxton
op: dinsdag 31 juli 2012 23:32:37

Ook es iets gelezen zie ik wel !

Door: gsxrrrrr
op: woensdag 1 augustus 2012 9:42:31

Ik begrijp even niet waarom Jan Thiel ineens een autoriteit is geworden. Ik snap niet dat hij zo'n domme uitspraak doet (als die tenminste al zo bedoeld is). Rossi is niet afhankelijk van de snelste motor, dat heeft hij al vaker bewezen. Wel van een fiets waar hij mee overweg kan en dat is helaas niet het geval met Ducati. Als Jan dit heeft gezegd (wat ik me niet voor kan stellen) kan hij zich beter weer gewoon met techniek bezig houden.

Door: pajeradus
op: woensdag 1 augustus 2012 11:47:05

gsxrrrrr ken je de geschiedenis van VR goed dan moet je weten dat Jan Thiel aan de wieg stond van het succes van VR. anders moet je even google en dan weet je meer over deze persoon. in de jaren 60/70 was nederland heel gewild voor de buitenlandse racers niet alleen vanwege stratencircuits maar vooral door de goede tuners vandaar dat we in de 50 cc groot zijn geworden, de nederlanse top drie is daar ook uitvoort gekomen

Door: jwaiboer@quicknet.nl
op: woensdag 1 augustus 2012 12:38:11

Ik zie Rossi graag naar de superbikegaan. dan kan Rossie zich waarmaken.

Door: bruno meoni
op: woensdag 1 augustus 2012 13:36:39

Had Jan Witteveen er ook niet iets mee te maken pajeradus???

Door: gsxrrrrr
op: woensdag 1 augustus 2012 15:09:42

Weet ik guys maar 'hij zou gezegd hebben' dat Rossi alleen kan winnen als hij de snelste motor heeft en dat is volstrekte onzin.

Door: pajeradus
op: woensdag 1 augustus 2012 16:50:32

Die is een paar jaar later geweest maar dat weet ik niet precies. eerst waren Jan Thiel en Martin Mijwaard en dan Jorg Moller. maar dat is alweer een tijd geleden ik weet het allemaal niet meer zo precies ze hebben in die tijd ook in spanje gewerkt bij bultaco Jan woonde ook in Barcelona in die tijd.

Door: pajeradus
op: woensdag 1 augustus 2012 16:54:36

ik zie Rossi op dit moment als hij op de zelfde motor zit, niet van lorenzo of Stoner winnen Pedrosa word al moeilijk.

Door: iggypop
op: woensdag 1 augustus 2012 22:20:08

Rossi vind zelf ook dat hij niet beste is. Want als je wel de beste bent maakt het toch niet uit wie jou teemmaat is of op wat voor motor de anderen rijden.

Door: reppy2
op: woensdag 8 augustus 2012 2:36:59

daar heb je een punt

Nieuws

zondag 21 april 2013


Uitslagen/Agenda