Stoner klopt Lorenzo in Red Bull U.S. Grand Prix

In een spannende strijd tussen regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo en de twee Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa was het Stoner die de als eerste over de finish kwam na een gedurfde inhaalmanoeuvre op Lorenzo.

Casey Stoner

Onder een stralende zon was het Jorge Lorenzo die in eerste instantie de leiding nam voor Dani Pedrosa, Casey Stoner, Marco Simoncelli en Andrea Dovizioso. Simoncelli en Dovizioso wisselden daarna van plaats terwijl Ben Spies een weg langs de op de zesde plaats rijdende Valentino Rossi probeerde te vinden.

Spies slaagde daar vrij snel in  maar had daarna al een klein gaatje naar Simoncelli, tegen die tijd begon de top drie zich wat los te rijden van Dovizioso en Simoncelli en ook elders ontstonden de eerste gaten. We waren toen ook al een van de 17 starters kwijt in de vorm van Cal Crutchlow .In de zesde ronde was Simoncelli de volgende die onderuit ging nadat even daarvoor Ben Bostrom rechtdoor was geschoten. Bostrom kende daarna wat problemen en besloot in de negende van tweeëndertig ronden op te geven.

Lorenzo, Pedrosa en Stoner reden zich steeds verder los van Dovizioso die op zijn beurt een gaatje had naar Spies en dan weer een gaatje naar de met elkaar vechtende Rossi en Nicky Hayden. De twee Ducati rijders leken net als in Duitsland gezelschap te krijgen van Alvaro Bautista maar net toen de Suzuki rijder bij ze had weten te komen  ging ook hij onderuit.

Van het leidende trio vond Stoner, toen de benzinetank lichter werd, wat meer snelheid en zo wist de Australiër in de 18e ronde bij het insturen van de Corkscrew Pedrosa te passeren om vervolgens het kleine gaatje wat Lorenzo had dicht te rijden en de Spanjaard flink onder druk te zetten.

Lorenzo hield nog enkele ronden stand maar in de 25e ronde kwam Stoner buitenom in de flauwe bocht direct na start-finish voorbij Lorenzo en toen was het eigenlijk gebeurd. Lorenzo had niet de kracht meer om Stoner van repliek te dienen en de Australiër wist de Yamaha rijder in de resterende zeven ronden nog op 5,6s te rijden. Pedrosa kwam 3,8s later als derde over de finish.

Om de vierde plaats werd het in het einde nog spannend nadat Spies het gaatje naar Dovizioso had weten dicht te rijden. In de 30e ronde wist de Texaan de Italiaan te passeren en zo de vierde plaats te pakken.

De zesde plaats ging naar Valentino Rossi die de hele race zijn teamgenoot Nicky Hayden in zijn achterwiel had zitten. Colin Edwards wist halverwege de race Hector Barbera te pakken te nemen voor de achtste plaats en Barbera werd dan ook negende, wel zagen we dat Karel Abraham nog erg dichtbij de Mapfre Aspar rijder wist te komen maar het gaatje van 1,4s werd in de voorlaatste ronde door een probleem voor de Tsjech ineens 7,2s en in de laatste ronde werd Abraham ook nog te grazen genomen door de ronde daarvoor nog 9,3s achter hem rijdende Hiroshi Aoyama.

Naast deze elf rijders kwamen ook Loris Capirossi (12e) en Toni Elias (13e) nog aan de finish maar zij werden wel op een ronde gezet. Voor Elias was het trouwens een beetje een geluk bij een ongeluk dat Bostrom uitviel want op dat moment reed de Amerikaanse wildcard voor de Spanjaard, die beschaming bleef hem dus bespaard.

In het kampioenschap heeft Stoner (193) nu 20 punten voorsprong op Lorenzo (173), daarachter vinden we Dovizioso (143) en is Dani Pedrosa (110) ten koste van Rossi (108) naar de vierde plaats gekomen.


Reacties

Door: kevin schwantz
op: maandag 25 juli 2011 1:07:00

Mooie overwinning van een zeer sterk rijdende Stoner en respect voor de taaie Lorenzo die getergd werd door zijn blessure. Zonder hem was dit een race van niets geweest. Jammer dat er veel gaten in het deelnemersveld vielen, wat de spanning niet ten goede kwam. Het is mij vanavond duidelijk geworden dat het niets gaat worden met Rossi en Hayden op deze ducati als het gaat om het behalen van podiumplaatsen. Niet in 2011 en ook niet in 2012.

Door: Alle
op: maandag 25 juli 2011 5:46:27

Jossie46 @ Ik hoor het je als 'kenner' nog zeggen in een eerdere reactie van de week. (( ......Stoner zie ik niet in de top 4 terug komen. Wat voornamelijk te maken heeft met het feit dat hij volgens mij nooit een goede racepace kan hebben, daar hij elke sessie slechts een enkele ronde de baan op kwam (goed voor de sponsors en de fans overigens, die je graag ZIEN rijden). Zoals hij zelf ook al aangeeft komt hij simpelweg tekort en daar waar de rest veel rondes hebben gereden (volgens sommigen een must op dit cicuit), valt Stoner straks "denk ik" terug met weer banden problemen en een onstabiele Honda. De top 5: 1) Lorenzo 2) Spies 3/4) Rossi/Simoncelli 5/6) Hayden/Stoner..

Door: speed triple
op: maandag 25 juli 2011 7:24:47

stoner was niet te kloppen vandaag

Door: Mike Imola
op: maandag 25 juli 2011 8:19:09

Laat ik als eerste zeggen dat de race weer een optocht was met weinig inhaalacties. Stoner had deze keer zijn race goed opgebouwd en had deze keer zijn banden niet opgerookt. De inhaalactie van Stoner op Pedrosa net voor de corkscrew was een hele mooie en die bij Lorenzo buitenom na start/finish ook. Dus felicitaties aan de Stoner fans. Het was jammer dat Spies een slechte start had en daarna 'opgehouden' werd door Rossi want het was al gauw duidelijk dat Rossi het tempo niet kon bijhouden van de kopgroep. Voor de rest was de race van Rossi kleurloos, vond dat Hayden hem nog wel aardig kon bijhouden met de oude fiets. Oh en wat blijft die Corkscrew toch een gave bocht!

Door: jossie46
op: maandag 25 juli 2011 8:21:37

@Alle, Dat klopt. Ik zat fout. Tevreden? Ik geef graag mijn fouten toe hoor, geen probleem. Ik had echt gedacht dat Stoner de racepace niet zou vinden, verkeerd gedacht dus. Wat de rest betreft, ik heb nooit gezegd dat ik een échte "kenner" ben, maar voel me vereerd, dat jij dat wél denkt! Dat ik tussen de jongens heb mogen werken maakt je nog geen echte kenner, Alle. De échte kenners zitten op die fietsen. Maar nogmaals, bedankt voor het compliment ;)

Door: troybayliss
op: maandag 25 juli 2011 10:22:48

Ok ok, het kost me veel moeite maar daar komt het dan: Die inhaalactie buitenom had ik weliswaar al eens eerder gezien (2008?!) maar it takes a man with big cojones om het op deze manier te doen. Respect! En Lorenzo ook nu weer DE man ondanks zijn tweede stek. @Schwantz: heb jij een glazen bol of vind je het gewoon leuk om een reactie uit te lokken met onzinnige voorspellingen?

Door: Hondapower
op: maandag 25 juli 2011 10:24:22

Goed opgebouwde race van Stoner met een iets (minder) agresieve rijstijl dan normaal op dit hobbelige en moeilijke circuit, Lorenzo en Pedrosa waren zo te zien ook tevreden met hun 2e en 3e plaats, ook Rossi haalde het maximale uit de snelle maar bokkige Ducati, meer zit er voor hem op dit moment niet in

Door: Coolduder
op: maandag 25 juli 2011 11:05:20

Ik had verwacht dat Pedrosa zou gaan winnen maar die ondervindt blijkbaar nog teveel hinder van zijn blessure en is nog niet 100% fit. Stoner ging dit keer gelukkig verstandig om met z`n banden en liet 2 mooie inhaalacties zien die meteen ook de hoogtepunten waren van een verder saaie race. Lorenzo was natuurlijk niet 100% fit maar ga achteraf ook toe dat Stoner te snel was. Jammer dat Simoncelli weer een keer onderuit ging. De Ducati`s kwakkelen nog steeds en ik had het gevoel dat Hayden sneller was maar Rossi niet wou of mocht inhalen. Spies had misschien wel derde kunnen worden als hij in het begin niet werd opgehouden door Rossi.

Door: loner
op: maandag 25 juli 2011 11:08:37

Pluto zou Stoner niet vallen :p

Door: kevin schwantz
op: maandag 25 juli 2011 11:12:07

@troybayliss. Ik heb geen glazen bol, maar zet gewoon de feiten op een rij. Of mijn voor spellingen onzinnig zijn valt nog te bezien.

Door: jossie46
op: maandag 25 juli 2011 11:13:23

@troybayliss, over big cojones gesproken.... wat te denken van die prachtige inhaal op Pedrosa bovenaan de Corckscrew?! Ja Stoner was dé man.

Door: Rossibunch
op: maandag 25 juli 2011 11:28:14

Zeer goede race van Stoner, had ik echt niet verwacht! Helaas voor Lorenzo die toch wel erg veel last leek te hebben van zijn eerdere crash, Vondt Rossi teleurstellend, meestal heeft hij in de race wel een beetje extra. toch wel genoten

Door: GSXRRRR
op: maandag 25 juli 2011 11:34:50

Stoner had mazzel dat Pedrosa en Lorenzo geblesseerd zijn denk ik. Wel goed om te zien dat hij eindelijk door heeft dat je juist in het begin banden kunt sparen. Verder: 3 mooie inhaal acties in (hoeveel?) ronden. De meeste spanning heette wederom bandenspanning.

Door: henkgrols
op: maandag 25 juli 2011 12:14:05

Stoner reed een geweldige race, en er zal ook eens niet iemand zijn die zegt dat hij mazzel heeft (GSXRRRRRRRRR?). Stoner's 5de overwinning dit seizoen!

Door: troybayliss
op: maandag 25 juli 2011 12:18:27

Schwantz: Voorspellingen zijn per definitie onzinnig. Je kunt met geen mogelijkheid weten of denken te weten hoe de ontwikkelingen gaan bij alle teams voor seizoen 2012. Mee eens: het lijkt er voor 2011 niet op dat de Duc nog potten gaat breken, en toch zou ik ook hier een verrassing niet op voorhand uitsluiten. Inderdaad Jossie, die bij de Corckscrew was ook erg mooi, maar om met een snelheid van dicht tegen de 260 km/u buitenom op een strookje asfalt van ongeveer 30 cm vlak voor een semiblinde bocht je rivaal in te halen is toch nog net iets meer "plaat-voor-je-kop" gehalte nodig.

Door: Tapey
op: maandag 25 juli 2011 12:49:39

Die fraaie inhaalactie van Stoner geeft ook wel aan dat hij veel vertrouwen heeft in het degelijke rijden van Lorenzo.

Door: GSXRRRR
op: maandag 25 juli 2011 15:10:45

Gefrustreerd Grols? Sorry hoor. Jij gefeliciteerd dan met de 5e overwinning van dit jaar van je Nintendo held.

Door: Coolduder
op: maandag 25 juli 2011 16:06:10

Kan iemand die Nintendo benaming eens verklaren. Slaat namelijk nergens op.

Door: loner
op: maandag 25 juli 2011 16:18:30

Tja als Stoner wint zul je altijd die haters hebben.

Door: GSXRRRR
op: maandag 25 juli 2011 16:36:02

Omdat we al een tijdje in het Supermario tijdperk zijn gekomen met allerlei knopjes en hulpmiddelen om een racemotor in bedwang te kunnen houden...? Heeft toch geen ruk meer met racen te maken man! Racen is zelf een motor sturen en aanvoelen en niet blind op allerlei electronica vertrouwend zo hard mogelijk proberen rond te gaan. De echte racers waren er voor dit tijdperk, winnend of niet. Als je voor het Nintendo tijdperk dus voornamelijk in de grindbak lag maar met hulpmiddelen wel kunt blijven zitten, of zelfs nu nog regelmatig naast de baan ligt, mag je je niet vergelijken met mensen als Doohan, Schwantz, Rossi etc. etc. Vind ik *(en dat mag ik vinden!) Jullie mogen daar heel anders over denken natuurlijk. Respect voor het lef maar niet voor de prestaties.

Door: henkgrols
op: maandag 25 juli 2011 16:55:02

@GSXRRR Dus zelfs jij zou op een motogp machine Lorenzo voorbij rijden zo te horen?

Door: Coolduder
op: maandag 25 juli 2011 17:07:09

@GSXRRRR Dan kun je Rossi toch ook niet vergelijken met een Schwantz en Doohan want Rossi rijdt ook al sinds 2002 met traction control. Nou zul je waarschijnlijk antwoorden dat hij daarvoor zonder reed en kampioen werd in meerdere klassen maar denk je dan dat een Stoner of een Lorenzo pas op een motor stapten toen en traction control opzat? Nee zij rijden ook al van jongs afaan op een motor en in meerdere klassen. Dus is het een onzinnige discussie. Ik denk dat een Rossi ook weer zou moeten wennen aan een MotoGP machine zonder traction control.

Door: henk2
op: maandag 25 juli 2011 17:21:10

Beetje respectloos, al die 'nintendo-rijders' zijn zonder al die knopjes waarschijnlijk nog steeds de snelsten. Ik vraag me sowieso af wie je er mee bedoelt want veel van de huidige aliens hebben ook gewoon in raceklasse's zonder al die electronica geraced en hebben daar ook gewonnen. Ik zie ook liever geen traction control/wheelie control etc. maar dat neemt niet weg dat de huidige toprijders niet voor niets voorop rijden en zonder traction control zien we waarschijnlijk gewoon dezefde rijders voorop,d e verschillen tussen de top-6 en de rest zijn daarvoor te groot.

Door: loner
op: maandag 25 juli 2011 17:32:11

Hey GSXRRRR remember valencia 2006 Nitendo tijdperk toch viel rossi ook.

Door: GSXRRRR
op: maandag 25 juli 2011 18:00:45

Grols, nee, dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan. Loner, iedereen valt wel een keer. Coolduder, ik vind het geen onzinnige discussie. Racen moet zonder traction controle. Vooraf uitslagen schrijven en het eeuwige gezeur en kijken in de toekomst v.w.b. Rossi en Ducati, dat zijn pas zinloze 'discussies. De discussie zou moeten zijn waarom het in godsnaam nodig moet zijn om allerlei electronische zooi op een fiets te hangen. Vanwegen de PK's? Dan maar wat minder PKtjes want qua top- en bochten snelheden zijn de verschillen nou niet echt een verschil van dag en nacht met de electronica-loze voorgangers. Dat Stoner en Lorenzo toen ook snel waren is logisch want anders zouden ze wel in de nationale kampioenschappen zijn blijven hangen. Maar Stoner was toen zeker niet de meest zadelvaste persoon zeg maar. Ik denk gewoon dat als alles er weer vanaf geschroefd wordt, de strijd vooraan door tenminste nog 4 anderen zal worden meegestreden en de koplopers van nu het een stuk moeilijker zullen hebben. Dat is alles. Niet respectloos bedoeld maar blijkbaar mag je niet zeggen dat je 'denkt' dat Stoner wat mazzel heeft gehad doordat er 2 Spaanse rijders geblesseerd waren. Ik zeg dus niet dat hij het slecht heeft gedaan. Beter zelfs dan de races hiervoor maar dan was er gewoon meer verweer geweest. En dus minder saai.

Door: loner
op: maandag 25 juli 2011 18:14:33

Achja zou Stoner ook kunnen zeggen door die crashes in Assen en Duitsland dat ie de races verloren heeft.

Door: Coolduder
op: maandag 25 juli 2011 18:31:17

@GSXRRRR Het zijn op moment dus allemaal Nintendo coureurs..

Door: Superduke
op: maandag 25 juli 2011 19:37:54

Saaie race, goede prestatie van Stoner/Lorenzo. Nuf said.

Door: GSXRRRR
op: maandag 25 juli 2011 20:23:24

Coolduder, het zou ze sieren als ze collectief zouden aangeven dat ze weer back to basic willen racen. De oude garde (waaronder diverse multi-wereldkampioenen) ziet dat ook zo trouwens. Misschien is het een generatie verschil. Geen idee. Loner, graag iets duidelijker a.u.b. Geen idee waar je het nu weer over hebt. Een soortgelijke discussie (en ja, ik weet het, die heeft hier niets mee te maken) zou je trouwens kunnen voeren over het rijden op (super snelle) sportmachines op de openbare weg. Door al het overheidsgezeik mag je nergens harder dan 60 of 80 op de leuke wegen, stuiter je overal van drempel naar drempel en zit je de hele rit met opgepompte armen van het hangen op het stuur. Daarnaast kan de helft alleen het gas open trekken op een recht stuk en gaan ze als een oud wijf door de bocht. Tis maar wat je leuk vind... Eigenlijk ook allemaal volledig zinloos om daarvoor een PK pakhuis op wielen te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je daar (vergelijkbaar met de MotoGP rijder op een fiets met hulpmiddelen) voldoening en plezier in vind.

Door: loner
op: maandag 25 juli 2011 20:51:05

Ach mensen moeten niet zo zeiken over nitendo traction controle shit, er zijn er maar weinig die de top bereiken dus respect voor iedere rijder in de motogp jah en zelf Karel Abraham.

Door: cbr666
op: maandag 25 juli 2011 22:40:25

vond het een vrij saaie race, wel een super inhaalactie van casey op jorge, zijn er weinig die zoiets kunnen cq durven. wederom goed commentaar op de BBC, na de opmerking van Steve's maatje dat stoner was struggling antwoorde Steve dat het beter zou gaan als er wat minder benzine in de tank zat en de banden wat lekkerder gingen de dan de afstelling beter zou kloppen. Precies het commentaar van Casey na de Race. geweldig die 2 doorspekt met britse humor. Vond het jammer voor nicky, had het idee dat ie sneller was als rossi maar net niet genoeg om voorbij te komen omdat rossi de deur goed dicht hield. Kijk al weer uit naar Brno, weer eens een mooi snel circuit met vloeiende bochten. Denk dat de Honda's het daar wat makkelijker hebben.

Door: cbr666
op: maandag 25 juli 2011 22:54:23

@gsxrrrrr, hoort hier inderdaad niet thuis maar toch ff reageren. ben het met je eens dat een dikke bike met 180 plus PK eigenlijk nergens meer over gaat, is bijna niet te controleren voor de gemiddelde motorrijder, is ook te zien aan de grote schaaamranden op veel van die dikke fietsen. het plezier zit hem niet in : ik heb lekker heel veel vermogen en ik kan harder dan jouw. je hebt veel meer lol op een 600 tje die beter controleerbaar is en je bandjes helemaal kan gebruiken.

Door: GSXRRRR
op: dinsdag 26 juli 2011 7:19:50

Helemaal mee eens guys. Dat is precies wat ik bedoel. En Loner, inderdaad, dat heb ik hierboven ook al ergens geschreven! Leuke is dat juist Karel Abraham, waar in het begin zoveel op aan te merken was door Casey, intussen toch al hele leuke resultaten heeft laten zien en redelijk constant is. Ik heb respect voor alle rijders en ben geen fan van wie dan ook maar het racen slaat tegenwoordig nergens meer op met al die electronische hulpmiddelen. Vind ik!

Door: yamaha2strokes
op: dinsdag 26 juli 2011 8:23:51

Even een beetje dromen, hoe zou de laatste generatie 500cc het doen als ze gebruik mochten makenvan de huidige frame en banden technologie??? Ben als fervent 2 tact aanhanger (zonder alle electronica) hier wel erg nieuwsgierig naar!! GSXRRR, ben het helemaal met je eens geen electronische hulpmiddelen op een wegracer!! Wist je trouwens dat je op een 250cc 2 tact het meeste plezier op straat kunt beleven??

Door: cbr666
op: dinsdag 26 juli 2011 8:46:04

@ yam2stroke, vroeger wel eens op een 350 LC gereden en later op een RGV 250, is inderdaad superfun. ff wennen aan de smallere powerband maar dan gaan als de brandweer en genieten van de sound. Voor de langere ritten helaas niet echt praktisch dus alweer heel veel jaren een supersport 600. in mijn ogen een goed compromis. Mmmm mischien toch maar eens een zo'n racertje erbij voor de fun

Door: Tapey
op: dinsdag 26 juli 2011 11:32:27

Zonder elektronica zouden het vermoedelijk dezelfde rijders zijn in de kopgroep. Wel hebben nu de kleine, tengere mannetjes waarschijnlijk een voordeel(tje). Vroeger waren de 500 rijders vaak de wat sterkere mannen. Sommigen waren ook wel klein (bijv Roberts en Mamola), maar niet zo tenger als jongens als Pedrosa, Bautista, Stoner en Lorenzo. (Toen had je natuurlijk ook nog de duwstart.) Vroeger zou ik het voor onmogelijk hebben gehouden dat die 125-jongens in de zwaarste klasse zo snel zouden zijn. Door de elektronica hoeven ze nu denk ik iets minder te worstelen met de fiets, waardoor het best gaat. En vergeet daarnaast natuurlijk ook niet dat ze zeer specifiek trainen op kracht in de armen en het bovenlichaam. Op zichzelf wel des te meer respect voor zo'n mannetje als Dani. Als je ziet hoe hij maar net op die fiets past en dan toch zo supersnel zijn....

Door: Roadracer
op: dinsdag 26 juli 2011 12:20:44

Saaie race met slechts enkele leuke inhaal acties. Het viel me een beetje tegen dat Stoner toch nog een halve race nodig had om de race naar zijn hand te zetten. Uiteraard kon je er op wachten dat Lorenzo direct na afloop van de race nog even een beetje drama ten toon moest spreiden. En Pedrosa, natuurlijk lag het niet aan hem maar was hij weer eens niet fit genoeg, daar waar hij vorige wedstrijd nog de sterren van de hemel reed had hij nu weer last van zijn zeurzak. Spies moet niet zeuren maar beter starten. Bij de Ducati's kreeg ik toch de indruk dat er stalorders actief waren. Voor Abraham krijg ik steeds meer respect, die knaap laat op zijn ouwe Duc toch mooie dingen zien en wordt per wedstrijd beter. Elias deed zoals gewoonlijk weer eens het licht uit maar hij blijft er tenminste opzitten wat je niet van iedereen kunt zeggen. Zoals gezegd een saaie kleurloze wedstrijd.

Door: loner
op: dinsdag 26 juli 2011 16:23:37

Jah klopt over Abraham en die is nog pas maar 16 ofzo.

Door: Roadracer
op: dinsdag 26 juli 2011 17:21:42

Abraham is van 02-01-1990

Door: Tapey
op: dinsdag 26 juli 2011 18:01:51

@Roadracer Ben jij überhaupt een liefhebber van de MotoGP? Ik vermoed van niet. Het was een mooie wedstrijd met een paar bloedstollende inhaalacties. Overigens werden de rijders ook schitterend in beeld gebracht op dit prachtige en unieke circuit.

Door: GSXRRRR
op: vrijdag 29 juli 2011 17:07:36

Rectificatie: het was een mooie optocht met een paar (nadruk op paar) bloedstollende inhaalacties.

Nieuws

zondag 15 april 2012

Uitslagen/Agenda