Verbeterplan TT circuit Assen

Racesport.nl ontving een ingezonden brief van Arne van den Hoek, een brief waar de Super Cup 100 coureur uit Hilversum zijn verbeterplan voor het TT Circuit kenbaar wil maken bij het publiek en de coureurs die actief zijn op het Asser circuit.

Beste Racesport.nl bezoekers

Ik benader jullie omdat ik al twee jaar met een reëel verbeterplan in mijn hoofd rondloop maar er nooit wat mee heb gedaan. De Stichting Circuit van Drenthe pretendeert de veiligheid hoog in het vaandel te hebben maar een aantal nieuwe bochten zijn volgens velen een regelrechte verslechtering van de veiligheid met significante risico's op letsel.

Zoals jullie allen weten is de aanleg van de nieuwe Noordlus sinds 2006 geen verbetering geweest voor de coureurs, misschien wel voor het publiek die tijdens de races de coureurs 4-5 keer meer voorbij zien komen dan voorheen. Het is algemeen bekend dat de coureurs uit de MotoGP en World Superbikes maar ook de nationale coureurs zich overwegend negatief hebben uitgelaten over het feit dat de aanpassingen een aantoonbare verslechtering zijn geworden met als logisch gevolg dat de kathedraal van de motorsport zeker niet meer zo populair is. Jullie hebben ongetwijfeld ook de overweldigende reacties vernomen over het in 2010 aangepaste gedeelte van de Ruskenhoek, snel en vloeiend, waar Assen ooit bekend om stond.

1. De eerste bocht, de Haarbocht is uiteindelijk niet geworden zoals in de eerste ontwerptekeningen is voorgesteld. Deze bocht is haaks en haalt er zéér veel snelheid uit wat zonde is want coureurs en publiek houden van snelle bochten. Wat betreft veiligheid is dit na de Strubben statistisch gezien de bocht met de meeste valpartijen en dat is niet zonder onverklaarbare reden.

Voornamelijk aan de start van de races kan er uit op gemaakt worden dat deze bocht de veiligheid zeker niet bevordert omdat men allemaal tegelijk onder een veel te krappe ideale lijn de bocht in wilt met als gevolg dat er een soortement van opstopping ontstaat.
 
2. Vele collega coureurs klagen met name over de nieuwe Strubben die vanaf de tweede helft van de bocht weer rechtuit is dus technisch gezien niet eens klopt en daarmee dus ook statistisch gezien veruit de meeste valpartijen veroorzaakt van alle bochten waardoor onnodig gevaar en letsel wordt teweeg gebracht.

3. De Ossenbroekenbocht, de lange doordraaier, is een bocht waar je niets mee kan als coureur zijnde, het lage toerental blijft hangen tot de bocht uitmondt in het traagste gedeelte van het circuit, de Strubbenbocht.


Mijn ontwerpvoorstel is een relatief simpele en goedkope oplossing waardoor het voor ons maar ook het publiek weer zoveel leuker wordt om op Assen te mogen racen:
 
1. De Haarbocht:  een strook asfalt aan de binnenkant van de bocht over een lengte van +/-80 meter met op het breedste punt een extra 6-7 meter, de verkanting wordt doorgetrokken naar binnen.

2. De Ossebroekenbocht: een strook asfalt aan de binnenkant van de bocht over een lengte van +/-120 meter met op het breedste punt een extra 5-6 meter, de verkanting wordt doorgetrokken naar binnen.

3. De Strubbenbocht: deels verlenging van de bocht, extra baanvlak van 10 meter breed, +/- 180 meter lang, de verkanting wordt verhoogd naar 10% waardoor een kombocht ontstaat.
 

Onder dit artikel is een foto bijgevoegd om jullie een indruk te geven van de aan te passen bochten.

De Racesport.nl redactie heeft de reactiemogelijkheid geopend waar jullie een reactie kunnen geven op mijn plannen.


Met sportieve groet,
Arne van den Hoek.


(Het adres van Arne van den Hoek is bekend bij de redactie)

 

Reacties

Door: race-eend
op: zaterdag 28 januari 2012 13:21:22

Slechter dan wat er nu ligt, kan dit voorstel niet zijn. Dit zorgt vast en zeker voor een vloeiende race lijn.

Door: vester
op: zaterdag 28 januari 2012 13:57:51

vind het een goed voorstel goed voor de coureurs en goed voor het publiek

Door: keesgies
op: zaterdag 28 januari 2012 14:06:27

Veiligheid voor alles!

Door: peterboekel
op: zaterdag 28 januari 2012 14:19:21

Het ziet er mooi vloeiend uit en ik denk ook zeker dat het er mooier en uitdagender op wordt maar of de kans op valpartijen en/of letsel er kleiner op wordt weet ik niet want de snelheden liggen hoger , maar ik zeg doen want er gebeurt racetechnisch gezien niet veel op dit gedeelte .

Door: TT racer
op: zaterdag 28 januari 2012 14:20:29

Goed plan, liever gisteren dan vandaag, moeten we met zoveel mogelijk raceliefhebbers steunen!

Door: chris46R1
op: zaterdag 28 januari 2012 14:41:19

ziet er helemaal niet slecht uit, maar ik denk dat de uitloopstrook lees (veiligheidsstrook) bij het uitkomen van de strubben te klein wordt waardoor er missch geen licentie verkregen wordt om sbk en moto gp te laten plaatsvinden. voor de rest zeker een verbetering.

Door: dovizioso
op: zaterdag 28 januari 2012 15:12:04

als de bocht van post 6 op de foto merk 3 iets meer naar rechts uitdraaid zodat er aan de andere kant een grotere grind bak komt dan kan het wel we hebben in het begin al eens aan gekaart dat dit een bottlenek is en een bocht met veel valpartijen,ook in de autosport is dit een rotbocht vele driften over de lijn en krijgen strafminuten voor het overtreding of men rijd het gras kapot, het zou mooi zijn als het kon zo als het getekend is ruimte eindelijk

Door: dovizioso
op: zaterdag 28 januari 2012 15:17:47

Wij als officials vinden het soms ook niet leuk om daar te staan en steeds weer moeten melden van die gaat over de lijn of dat er steeds zoveel valpartijen zijn op post 6, het is een race tussen post 15 en post zes wie op 1 dat meer valpartijen heeft dan de andere, want op 15 valt ook veel en dat is een mooie inhaal bocht met autosport is het helemaal een moiebocht veel uitremacties

Door: Kawa
op: zaterdag 28 januari 2012 16:04:13

mmmm lijkt me een prima plan. Laat de wijzen zich maar eens buigen over dit goede idee.

Door: sport-picture
op: zaterdag 28 januari 2012 16:10:54

Als ik het kaartje zo bekijk zijn de aanpassing minimaal maar toch effectief. Met name punt 3 vind ik een zeer positief idee. Maar denk toch niet dat de hoge heren iets gaan aannemen van Jan met de pet?! Ze hadden het circuit moeten laten zoals het was, het is nu totaal verkracht!

Door: Alan471
op: zaterdag 28 januari 2012 16:15:02

Goed idee, En Qua veiligheid ook heel goed te doen! Zeker doen TT Assen, dit kan je weer redden!

Door: fastmarky
op: zaterdag 28 januari 2012 16:44:29

Kan me heel goed vinden in de geopperde aanpassingen. Vooral de aanpassingen in de Strubben zal veel goeds doen voor de veiligheid van de rijders. Als we dan ook nog eens de permanente beschikking krijgen over de nieuwe Ruskenhoek (dus ook op trainingsdagen) dan wordt het een stuk veiliger op het circuit !

Door: Henduc
op: zaterdag 28 januari 2012 16:55:13

Ben geen rijder maar denk dat dit inderdaad goede oplossingen zijn. En, niet onbelangrijk, relatief goedkope. Vind de oplossing van dovizioso een goede. Waarom ligt er rechts van punt 3 trouwens die enorme grindbak? Daar komt toch nooit een motor/ auto terecht? Als je de baan inderdaad voor de strubben iets naar rechts verplaats en dan wel die ronding erin houdt die Arne voorstelt creëer je wel een grotere uitloop bij uitkomst strubben. Behoeft die uitloop trouwens bij de snelheden die er nu in de strubben behaald worden wel zo groot te zijn? Ik zeg, nog voor de paasdagen realiseren zodat de ONK er meteen van kan profiteren!

Door: slootduc@home.nl
op: zaterdag 28 januari 2012 17:02:25

We kunnen allemaal wel wat roepen en vinden,en begrijp me goed,ben het er helemaal mee eens.Maar,het motorhart is weg bij de mensen die het nu voor het zeggen hebben op het circuit.Het wordt gerund als een bedrijf,prima,er moet veel geld binnenkomen,maar er werd altijd gezegd dat we een motor circuit zijn en blijven,maar ik hoop wel dat er naar de mtormannen geluisterd wordt.Ik hoop dat de auto manne ook mee gaan klagen,zodat we een groter draagvlak hebben,al ben ik daar niet zo zeker van.Ik hoop Arne dat je bij de circuit direcie wat los gemaakt hebt,en dat de directeur aldaar wat meer oog heeft voor de motormensen,dan voor de kleur stoeltjes op de hoofdtribune.

Door: arnold666
op: zaterdag 28 januari 2012 17:36:19

Prima voorstel, lijkt me. Ik hoop dat de hoge heren van de stichting dit ook s serieus gaan bekijken en niet voor kennisgeving aannemen, want dat de nieuwe Noordlus een duidelijke verslechtering is qua veiligheid maar ook qua spektakel tov de oude Noordlus, moge duidelijk zijn. Geef mij de oude Noordlus maar.

Door: Hsmit
op: zaterdag 28 januari 2012 17:41:38

Hoi Arne, hier heb je goed over nagedacht en ondersteun je aanpassingen. Simpel, effectief en efficient qua investeringen. Als deelnemer aan de CRT-dagen herken ik je analyse. De voorgestelde wijzigingen zijn niet alleen sportief gezien beter en leuker, maar leiden ook tot meer veiligheid, overzicht voor de coureurs en toeschouwers, meer inhaal-en uitremmogelijkheden. hgr. Hans Smit

Door: realrace
op: zaterdag 28 januari 2012 18:07:05

assen word de laatse tijd zoveel verandert coreurs klaagen of veiligheid en willen een eigen ideaal creèren door zo makkelijk mogelijk snel te gaan dus het circuit moet perfect zijn de motor perfect hoe meer hulp middelen hoe beter terwijl dat denk ook niet veiliger is het bewijs is er #58 mijn advies is zorg voor spectakel vermaak het publiek want zonder publiekis de motorsport dood in veel gevallen zouden veel coreurs een voorbeeld mogen nemen aan mensen die in het road racing zitten die hebben het racen en publiek vermaken in hard en nieren zitten ps ik zou dit plan nooit afkeuren elke aanpassing aan de noordlus is een verbetering

Door: Japio71
op: zaterdag 28 januari 2012 18:09:54

Mooi voorstel, ik ben direct voor!

Door: grpangelo
op: zaterdag 28 januari 2012 18:22:49

Pracht idee in meerdere opzichten. Ik zeg doen!

Door: DennisM
op: zaterdag 28 januari 2012 19:09:18

Super idee!!! heb hier ook al een paar keer bijna een high sider gehad, dus ik zeg doen! Het gaat veel schelen in banden en crashschaden. vooral punt 1 en 3 vind ik erg goed. Heb altijd problemen met punt 3 dus dit lijkt me een top alternatief. Dit idee MOET doorgezet worden ben er helemaal mee eens. Ga zo door Arne!

Door: chiel
op: zaterdag 28 januari 2012 19:20:16

Dit gedeelte van het circuit is eigenlijk al onherstelbaar vernield. Sta volledig achter het idee van Arne. Dit is denk ik ook het enige wat men nog kan doen. Maar hopen dat het idee spoedig een vervolg krijgt.

Door: Liesbet100
op: zaterdag 28 januari 2012 19:59:32

@arne: leuk idee maar ja niet elke bocht hoeft lekker te gaan toch? dat is juist de uitdaging, anders kan je beter op een oval gaan rijden. veiligheid is belangrijk, maar een baan moet niet zo simpel worden dat iedereen met zn ogen dicht hard kan gaan. gewoon niet zeuren en lekker rijden. en @Dennis Mooij. Wanneer ben jij ooit gevallen dan? ik vind het goed dat er een discussie is, maar als deze gebruikt wordt als graadmeter dan moeten mensen wel eerlijk zijn. Ik ben nog nooit gevallen in strubben, wel 2 keer in mandeveen, dan ga ik toch ook niet meteen deze bocht proberen aan te passen.... kortom, het maakt mij niet uit of er iets gaat veranderen, als ik maar kan rijden. Ben wel benieuwd naar reacties van de onk rijders....

Door: Sender
op: zaterdag 28 januari 2012 20:20:06

denk dat de uitloop bij het uitkomen van strubben nu te kort is. Er wordt volgens mij vanuit de 1e versnelling vol opengetrokken, dus is er een best grote kans op een highsidertje. Verder goed plan!

Door: Luut
op: zaterdag 28 januari 2012 20:51:27

Ik heb eigenlijk geen recht van spreken omdat ik al 28 jaar niet meer op een circuit heb gereden maar de veranderingen van 1 en 2 lijken mij best goed, maar 3 kan beter naar de binnenkant vloeiend gemaakt worden i.v.m. de ruimte in de grindbak die anders te krap lijkt te worden. Liesbeth100 maakt ook wel een punt met de opmerking dat het wel een uitdaging moet blijven. Veiligheid zit voor het grootste deel in de rechterhand.

Door: iwanalbers
op: zaterdag 28 januari 2012 21:34:48

Geweldig mag hopen dat het je lukt. Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. mijn stem heb je. hoop er aankomend cup seizoen van te kunnen genieten. Greetzz iwan

Door: Bossifumi
op: zaterdag 28 januari 2012 21:37:48

Snap de gedachtengang, maar in tegenstelling tot velen, kan ik me hier niet in vinden. Strookje asfalt in de haarbocht, zorgt er in mijn ogen voor dat je te hard naar buiten wordt 'geduwd'. Bij de 2e strook weet ik niet zeker of je daar met hoge snelheid daadwerkelijk gebruik van maakt. Strubbenbocht loopt zo wel heel mooi vloeiend, maar hierdoor haal je ook de mogelijkheid tot inhaalacties eruit. Ondanks dat ik nooit dit circuit op GP-snelheid zal kunnen rijden, zie ik meer mogelijkheden in verbredingen tpv de uitloop van de bocht, de buitenzijde dus. Maar goed, ik ben ook maar een simpele amateur vrijetijd circuit rijder, dus mogelijk zit ik er hélemaal naast.

Door: Bossifumi
op: zaterdag 28 januari 2012 21:41:13

Moeilijke onlogische bochten zorgen namelijk wel juist voor onvoorspelbare rijlijnen, missers én dus ook mogelijkheden....dacht ik zo

Door: Kawa
op: zondag 29 januari 2012 0:50:29

Gaarne merk ik bij deze op: Er zijn alhier liefhebbers aanwezig met hun reactie. Ik mis de reacties van de ? deskundigen. T zou toch wel prettig zijn als er 1 van de genoemde toppers een reactie zou geven. Ik ga er ook vanuit dat de bond dit meeleest. Deze kan ook reageren! TT

Door: jansmid
op: zondag 29 januari 2012 10:28:19

Machtig goed plan,zo komt de vloeiende racelijn er weer in!! Gewoon morgen beginnen.... Gr Kawa Jan.

Door: Oene
op: zondag 29 januari 2012 11:39:05

Ik heb hier dit voorjaar ook naar staan kijken, de hele noordlus is een slomotion optocht van race motoren die pas weer op het gas gaan als ze het rechte stuk op gaan, dit is niet echt waarvoor je naar het circuit gaat. Ik heb toen samen met mijn kameraad hier ook over staan nadenken wij zouden de ossenbroekbocht en strubben weg willen halen en hier voor in de plaats een meer vloeiende bocht maken naar het rechte stuk in plaats van ellen lang op rechts hangen. Alle bochten zijn snel behalve de nieuwe noordlus deze moet je ook weer sneller maken om het karakter van Assen te handhaven ik hoop echt dat er iets gaat veranderen en wie weet zijn er meer met goede ideeen Oene

Door: martijndaf
op: zondag 29 januari 2012 13:51:55

goede dag,top idee helemaal mee eens ik zeg doen!!!!! PS zo te zien zijn er veel motorsportliefhebbers die het er wel mee eens zijn!!!! OPROEP LAAT DE GROTE MANNEN OOK EVEN REAGEREN NR 17,53 BIJVOORBEELD!!!!

Door: MT
op: zondag 29 januari 2012 13:52:18

Veiligheid vind ik een onzin argument, veiligheid m.b.t. de uitloopzones is prima maar al maken we van het hele circuit een ovaal zullen er crashes zijn. Gevaarlijke bochten maken een circuit spannend en uitdagend. Natuurlijk, er zijn een hoop highsiders in de Strubben en ik vind het ook een vervelende bocht maar als je de juiste techniek beheerst kan je daar wel het verschil maken.

Door: Marcel21
op: zondag 29 januari 2012 14:09:51

Het verbaasd mij dat de reacties hier over het algemeen zeer positief zijn! Zelf heb ik een aantal jaren in de ONK Supersport gereden (ergens in het middenveld) Inmiddels rij ik ieder jaar een enkele ONK race, en wat andere dagen die ik leuk vind, en die het budget toe laten. Volgens mij hoort een circuit uitdagend te zijn. De een vind een bepaald circuit moeilijk, de ander vindt het makkelijk. De een houdt van bochten zoals de Ramshoek, de ander rijdt liever haakse bochten zoals in Oss. De een vind een bocht zoals de Ossebroeken saai, en de ander ziet er juist heel veel mogelijkheden in. Een circuit is gemaakt om zo snel mogelijk rond te gaan, en een baan zoals Assen leent zich daar dan ook perfect voor! Tuurlijk was het jaren geleden sneller en vloeiender, maar zoals overal ter wereld verdwijnen zulke circuits. Zoals Assen nu is, is het vergelijkbaar met de meeste GP circuits van deze tijd. De haarbocht, is voor de meeste een 3e versnellingsbocht. Er word hard geremd, met als gevolg dat dit een mooie plek is om mensen eruit te remmen. Het uitaccelereren is ook erg belangrijk aangezien de knik erna perfect aangesneden moet worden om de snelheid erin te houden. Kom je de haarbocht niet goed uit, is de kans dat je in het knikje, of voor de Ossebroeken word ingehaald heel groot. Ossebroeken is een supergave bocht waar je erg lang de rem erop houdt met insturen. Ook ideaal om mensen eruit te remmen! Aangezien de bocht 2 apexen heeft is er de mogelijkheid om tussen de 2 apexen de motor naast die van je concurent te zetten, weer een inhaalmogelijkheid dus! Belangrijk is ook om veel gas te geven uitkomen van de Ossebroeken richting Strubben! Inhalen bij het ingaan van de Strubben is goed te doen, mits je de Ossebroeken goed uitkomt. De Strubben is een moeilijke bocht, ik als middenmoter heb er ook moeite mee, en verlies juist in een bocht als de strubben veel tijd op de ONK toppers. Hier word veel winst geboekt door echt goeie rijders, zij hebben de hele veenslang profijt van hun kunnen! In de ONK wedstrijden word er in deze bochten veel ingehaald, en is het alles behalve saai! Tuurlijk, bij de MotoGP is het een optocht, maar dat is op vrijwel ieder circuit toch zo? Als mensen 1 keer per jaar naar de TT komen, dan snap ik dat het er saai uitziet. Denk dat veel mensen eens wat vaker naar andere evenementen moeten gaan kijken, ipv alleen maar de TT en de WSB. De aanpassingen op de afbeelding verbeteren volgens mij nergens de veiligheid en ze leveren ook zeker niet meer plezier op voor het publiek. Misschien hoogstens voor sommige rijders? Inhalen in de 'nieuwe' haarbocht word moeilijker omdat de snelheid een stuk hoger zal blijven. Het knikje na de haarbocht wordt bloedsnel, en dus gevaarlijker! Als je crashed met insturen Ossebroeken beland je nu al diep in de grindbak, als de snelheid omhoog gaat word dat nog een stuk erger. Het aantal crashes in de strubben komt volgens mij meestal door onkunde van de rijders. Een amateur zal moeite hebben met deze bocht, die gaat dus gekke dingen doen, en de kans dat hij crashed is dus vele malen groter. Tuurlijk zijn er ook toppers die daar crashen, maar hoort dat niet bij racen dan? Als het allemaal zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden, hadden we allemaal op topniveau gereden. In de racerij is er van alles aan te passen, je motor, je rijstijl, je banden etc etc. Maar uiteindelijk gaat het allemaal om 1 ding: zo snel mogelijk rond gaan! Ook als het regent en ook als de baan je niet ligt. Tot 2006 reed alleen de MotoGP en de WSB op de lange Noordlus, en reden de overige races en circuitdagen de nationale bocht. Nu hebben we een langere baan, met meer bochten, en rijden we dezelfde baan als de MotoGP en WSB... Wil er iemand terug naar het nationale circuit dan?

Door: Marcel21
op: zondag 29 januari 2012 14:11:20

Zie dat mijn verhaal helaas niet meer in alineas is verdeeld, het is nu een beetje onoverzichtelijk geworden. Mijn excuses!

Door: b71
op: zondag 29 januari 2012 15:10:04

Goed om te lezen dat velen het huidige circuit gedeelte van de noordlus niks vinden. Vloeiende lijnen daar is waar het circuit Assen om bekend stond .Dat is nu helemaal verziekt door de noordlus in zijn huidige vorm. Als je het circuit aanpast dan hou je toch wel de beleving(verkanting ,vloeiende lijnen etc.) in je achterhoofd bij het aanpassen van het circuit. Dat dit niet gebeurt is zegt al genoeg over diegenen die inspraak hadden in het ontwerp.Veiligheid is het grote woord van deze mensen .Daar is niks mis mee maar het gaat hier om een circuit en daar wil men zo snel en hard mogelijk over heen gaan!!En ja dat neemt risico's met zich mee waarvan alle coureurs zich wel degelijk van bewust zijn. TT Assen circuit leiding breng de spirit van het oude circuit terug in deze goed te verwezelijken en door Arne van den Hoek aangedragen oplossingen .

Door: TTsupporter
op: zondag 29 januari 2012 18:47:53

Ik vind het een heel goed voorstel om te redden wat er te redden valt. Ik vind ook dat het circuit om zeep geholpen is door de recente inkortingen. Het is triest om te zien hoe alle moderne circuits veranderen in stop en go kartingbaantjes. Wegracen wordt zo een kunstmatige bedoening die geen band meer heeft met het rijden op echte straten. Geef mij maar "the real thing" : TT Isle of Man 2012, ik kan niet wachten !

Door: falappa
op: maandag 30 januari 2012 8:32:34

Inderdaad Arne,de noordlus is een drama maar leg dat maar eens uit aan de mannen van Assen,die hebben boter op hun hoofd Klein voorbeeld WSBK reed altijd in sept in 1998 en 1999 waren er ongeveer 60000 mensen aanwezig,het moest vanwege de autosport naar April met als gevolg vorig jaar net iets meer als 10000 man op de tribune er is veel kommetaar op maar ze gaan gewoon door WSBK in April,en en de meeste WSBK kampioenen werden dat in Assen in sept toen kwamen er ook nog engelsen die zijn nu zeldzaam in April,en het mooiste is nog het BSB komt in Sept. Dus Arne ik geef je weinig kan dat het gaat gebeuren

Door: Bossifumi
op: maandag 30 januari 2012 12:50:17

@Marcel21 Preciesss! :respect: Snap dan ook absoluut niet dat iedereen, zo blind aan deze kritiek voorbij gaat. Het is een feitelijke uiteenzetting waarom deze aanpassingen - mogelijk - helemaal niet zo in het voordeel van het circuit werken. Want JUIST vloeiende lijnen geven weinig ruimte tot inhaalactie, dus spectakel. En ook die van het knikje ná de haarbocht vind ik een hele plausibele reden. Nogmaal ....:respect @ Marcel21

Door: Bossifumi
op: maandag 30 januari 2012 13:08:26

P.s. Ennuh...heren, vernieuwingen horen erbij. Anders hadden we nu nog steeds rondjes langs de bomen, over de zandpaden, van Grolloo naar Schoonloo gereden.... En assen wordt al bijna 100 jaat gezien als 't Mekka van de racerij. Dat WSBK minder bezoekers trekt, ligt dat aan de organisatie of omdat de gehele WSBK zijn aanzien ziet verminderen. En het feit dat de BSK naar Assen komt, lijkt me ook juist een POSITIEF gegeven....dus een beetje respect voor de organisatie is best op z'n plek dacht ik zo....

Door: GINO REA
op: maandag 30 januari 2012 21:09:22

I agree to these changes... they will make it more flowing and more fun to ride! The main corner to change is turn 3, the hairpin. But the other changes look good too! Thanks Gino Rea @GinoRea www.GinoRea.com

Door: schalken46
op: dinsdag 31 januari 2012 10:43:28

wat een goed plan!!!!! Dit zou een verbetering zijn voor alle rijders denk ik. Niet alleen voor de veiligheid maar ook om er een mooi en vloeiend stuk van te maken. Denk alleen dat wij als nationale rijders(ONK) weinig inbreng op hebben. Zulke aanpassingen geloven ze alleen van motoGP of WSBK rijders. Maar mijn goedkeuring heb je ;)

Door: Anthony West
op: dinsdag 31 januari 2012 14:54:30

That's Easy!!!! Bring back the old track. it use to be my most favourite track in GP but not any more! www.antwest13.com.au

Door: APT
op: vrijdag 3 februari 2012 12:49:43

Ik ben het er wel mee eens dat het geen ,,makkelijk,, circuit hoeft te worden. Veiligheid moeten we natuurlijk nooit uit het oog verliezen en een vergelijk met TT Island of Man is totaal geen vergelijk. Alhoewel ik het jammer vind dat we met het ONK niet meer circuits hebben en daarom vaak op Assen rijden vind ik het toch een mooi circuit, ook waar we in NL trots op kunnen zijn. Ik ben zelf voorstander van de ,,nieuwe,, Ruskenhoek maar je weet als je de oude rijdt dat het enige aanpassing vergt. Uiteindelijk is het voor iedereen gelijk en als we respect blijven houden voor elkaar is Assen een prima circuit nu in mijn ogen. Een mooie opmerking die eerder geplaats is vond ik dat de mensen die alleen maar eens bij de TT komen ook eens naar ONK wedstrijden moeten komen, ook hierin mooie races en spektakel van de Nederlandse coureurs!