Uitstekend debuut voor Daniel Vermaas in het ONK Dutch Superbike

De extra trainingsdag op Assen voor o.a. de Dutch Superbike en Supersport, was voor mij de vuurdoop met de Yamaha R1 op het circuit van Assen. Na een drietal tests op (warme) buitenlandse circuits (Cartagena, Aragon & Hockenheim) was ik al erg gewend geraakt aan de karakteristiek van de Yamaha R1.

Daniel Vermaas

De eerste sessie was vooral gericht op het wennen aan de snelheid van een 1000cc motorfiets op het snelle TT circuit van Assen. Tot nog toe had ik enkel nog op een (standaard) 600cc motorfiets op het TT circuit van Assen gereden in de KNMV Supercup 600. Rempunten, instuurpunten en acceleratiepunten moesten opnieuw worden gevonden. En uiteraard werden er ook diverse lijnen gereden.

Het was vrijdagochtend redelijk fris en ik reed deze sessie een 1:52.3. In de tweede sessie was het niet veel warmer, maar met een 1:48.4 was ik redelijk tevreden. Na wat kleine aanpassingen om de stabiliteit bij het remmen te vergroten, resulteerde dit in een 1:45.7 in de vierde sessie. De vijfde sessie sloeg ik vanwege de regendruppels over. Uiteindelijk was ik over deze testdag niet ontevreden, al kan het natuurlijk altijd harder. Maar goed, ik was tijdens m’n eerste dag op Assen met de Yamaha R1 al sneller dan met de Kawasaki Zx6-R vorig jaar. Dit bood uiteraard perspectieven voor de kwalificaties van zaterdag.

Zaterdag 7 april – Kwalificaties
Om 12:00 uur was het tijd voor Q1… 25 minuten lang de tijd om te kwalificeren.
Het was enorm druk op de baan (53 coureurs), dus het was zaak om zo snel mogelijk vrij baan te krijgen. Of een sleepje van een snellere coureur (en die zijn er natuurlijk genoeg). Een aantal ronden tempo gemaakt om vervolgens binnen te komen voor een verse achterband. Direct weer tempo gemaakt en de eerste vliegende ronde direct een 1:45.02 eruit geperst. Dit was goed voor P19 in Q1.

Q2 begon om 16:30 uur. Wederom waren er veel coureurs op de baan en derhalve ging ik iets later de baan op dan de rest. Helaas was dit geen succes, daar ik direct veel inliep op de minder snelle coureurs en hierdoor geen vrije ronde neer kon zetten. Nog de pits in geweest voor een aanpassing aan de voorvork en vervolgens weer naar buiten. Ik kon nog 1 volle ronde rijden en dit was direct een 1:45.06. De motorfiets voelde beter aan, alleen had ik er nu niet de juiste band onder zitten. De tijd uit Q1 had ik dus helaas niet verbeterd en derhalve viel ik terug naar P27 voor de race.

Na de kwalificaties had ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant was ik tevreden omdat ik nu al een 1:45 reed, maar aan de andere kant wist ik van mezelf dat ’t ook harder kon en derhalve een betere startpositie had kunnen vergaren voor de race. Helaas, er was niets meer aan te doen.. Vooralsnog stond dit weekend natuurlijk in het teken van genieten, maar natuurlijk was ik – evenals de overige teamleden – wel erg gedreven om direct goed te presteren in het ONK Dutch Superbike.

Zondag was een rustdag en werd gebruikt om de motorfiets race-klaar te maken. De rest van de dag was het vooral erg gezellig met het team en de collega coureurs.

Maandag 9 april – Raceday
Eerst met het gehele ONK Dutch Superbike veld op de foto, leuk :)
Om 12:00 uur was de warm-up van 10 minuten voor de Dutch Superbike. Het was nat en de Yamaha R1 werd voor het eerst op regenrubber van Dunlop gezet. Voor het eerst met deze motorfiets in de regen, spannend!

De eerste twee ronden nam ik de tijd om de Yamaha R1 aan te voelen en wat verschillende settings te testen. Het voelde goed, maar ik deed erg rustig en voorzichtig. Dit was schijnbaar niet voor niets, een aantal collega-coureurs verdwenen in de grindbak…Voorzichtigheid was dus geboden op dit natte en koude asfalt.

Om 16:05 uur begon de startprocedure. Na een sighting- en warm-up was het dan zo ver, m’n eerste start in het ONK Dutch Superbike. Ik had in de kwalificaties en warm-up een paar proefstarts gemaakt, maar vanzelfsprekend nog geen echte wedstrijdstart. Spannend dus!

Het licht ging uit en vanaf P27 schoot ik goed vooruit! Ik wilde in eerste instantie de binnenbocht pakken om er zeker van te zijn dat als iemand onderuit zou gaan, deze mij niet mee zouden nemen. Echter, dat hadden meerdere coureurs al bedacht haha! Ik ging dus buitenom en omdat daar niemand reed kon ik wat later remmen dan de rest. Je zag geen hand voor ogen door de spray, dus op hoop van zegen dan maar… Bij het uitkomen van de Haarbocht lag ik al wat plaatsen verder naar voren, terwijl er naast mij iemand onderuit ging. In de Ossebroeken (olie) en Strubben (altijd glad) was het vervolgens oppassen. Gelukkig deden de meesten dat en konden we de Veenslang op. Bij de eerste doorkomst lag ik al op P20, 7 plaatsen winst dus. Dat ging lekker!

Ik raakte meer en meer vertrouwd met de Yamaha R1 op de regenrubbers. In ronde 6 lag ik op P11, waarna 2 collega-coureurs in ronde 9 voorbij kwamen. Ik wilde in eerste instantie aanpikken, maar het leek me verstandiger om dit niet te doen. Dit bleek de juiste keuze, deze twee coureurs gingen er niet veel later beiden in dezelfde ronde er vanaf, waardoor ik in ronde 12 weer op P11 reed. Nog een keer van plaats gewisseld met Bertus Folkertsma en in de laatste ronde op safe uitgereden.

Met een voorsprong van 3.2 seconden op Bertus kwam ik na 14 ronden over de finish. Met een snelste ronde van 2:03.0 en een debuut in het ONK Dutch Superbike op P11 in de regen kon ik zeer tevreden zijn!!

Op naar het weekend van het WK Superbike, 20-22 april op het TT circuit van Assen.

TEAMBERICHTEN

woensdag 19 november 2014
dinsdag 18 november 2014
maandag 17 november 2014
vrijdag 7 november 2014
donderdag 6 november 2014
zaterdag 25 oktober 2014
vrijdag 24 oktober 2014
woensdag 22 oktober 2014
maandag 20 oktober 2014

Racesport.nl partner