Vormt de CRT ‘klasse’ een gevaar voor de World Superbikes?

We staan op de vooravond van een revolutie in de wegrace want voor het eerst sinds lange tijd zal het Grand Prix startveld niet meer alleen bestaan uit prototypes, wat zal dit mogelijk betekenen voor het World Superbike kampioenschap?

Max Biaggi

Nadat jarenlang de MSMA de regels voor het MotoGP wereldkampioenschap bepaalden is het nu de beurt aan Dorna baas Carmelo Ezpeleta en de Grand Prix commissie en deze zijn van plan een ware revolutie te ontketenen.

De eerste stap was het introduceren van de zogeheten CRT klasse, simpel gezegd een getuned productiemotorblok in een prototype chassis. Deze CRT klasse heeft vergeleken met de fabrieksteams meer vrijheden met betrekking tot het aantal motorblokken dat per seizoen gebruikt mag worden en de tankinhoud.

In eerste instantie leek het te gaan om niet meer dan een aanvulling van het startveld maar naarmate het seizoen vorderde werd steeds duidelijker dat Ezpeleta serieus was. De Spanjaard besloot geen geld meer te sluizen naar de satelliet- en fabrieksteams maar juist de CRT teams te gaan helpen.  Ook liet Ezpeleta weten dat er voor 2013 verdere technische aanpassingen te verwachten zijn waaronder mogelijk een standaard ECU om zo de verschillen tussen de overgebleven fabrieksteams en de CRT teams nog meer te kunnen verkleinen met als doel grotere startvelden en een spannender wereldkampioenschap.

Een groter startveld is alvast gelukt want door de komst van de CRT teams zien we merken als Aprilia (foto), BMW en Kawasaki, weliswaar niet in officiële vorm, weer terugkeren of debuteren in de koningsklasse en lijkt het erop dat, ondanks het vertrek van Suzuki, het startveld voor 2012 uit zo’n 22 man zal bestaan en dat is iets wat we al lange tijd niet meer hebben gezien.

De CRT klasse zou echter wel een nadelige invloed op het World Superbike kampieonschap kunnen hebben want wat als je met zo’n CRT machine in de nabije toekomst op het podium kan komen? Het MotoGP wereldkampioenschap heeft toch een grotere naam en bekendheid dan het WK Superbike waardoor de kans bestaat dat teams uit het WK Superbike misschien wel een gokje willen wagen in de MotoGP, zeker als de kosten binnen de perken blijven.


Een ander zwaard van Damocles voor het WorldSuperbike kampioenschap is wellicht dat beide wegracekampioenschappen sinds dit najaar onder dezelfde overkoepelende organisatie vallen, te weten Bridgepoint. In een verklaring liet Bridgepoint weten beide kampioenschappen te zullen steunen maar wat zal er gebeuren als het ene kampioenschap flink te leiden heeft van het andere?  


Sommige insiders denken al dat het WK Superbike langzaam opgeslokt zal worden door de MotoGP en dat de toekomst van het World Superbike kampioenschap zal bestaan uit een veredeld Europees kampioenschap met alleen maar stock motoren zonder fabrieksteams. Met het vertrek van Ducati in 2010 en Yamaha in 2011 lijkt het wat betreft de aanwezigheid van fabrieksteams in het World Superbike kampioenschap wel langzaam die kant op te gaan.


De tijd zal leren wat de toekomst in petto heeft voor de wegracesport, er zal hoe dan ook het een en ander veranderen maar op dit moment is er gelukkig nog ruimte voor beide wereldkampioenschappen en we hopen dat dat zo zal blijven.

 

Nieuws


Racesport.nl partner