14e plaats voor Hans Smees bij Europees kampioenschap 250CC tijdens TT van Assen.

272

Afgelopen zaterdag werd op het Circuit van Assen de 72e TT verreden, tevens was er een wedstrijd om het Europees Kampioenschap 250cc die als laatste wedstrijd van de Gauloises Dutch TT op het programma stond. Hans Smees reed in deze EK race naar een verdienstelijke 14e plaats en nam zo 2 EK punten mee naar Harreveld.

In een druk bezet deelnemersveld mocht Hans van een fraaie 13e startplek de wedstrijd aanvangen, de start was gepland direct na de huldiging van de winnaar van de MOTOGP, echter door de vele fans die de baan waren opgekomen moest de start met een kwartier worden uitgesteld. Ondanks het late tijdstip van de wedstrijd waren de tribunes en taluds nog druk bezet en waren veel van de ruim 100.000 toeschouwers gebleven om deze spannende EK wedstrijd te zien. Op het moment dat de rode lichten doven is Hans er weer als een speer vandoor en na de eerste ronde op het vernieuwde 6,027 km lange circuit komt Hans als 9e over start/finish. Aan kop is het Nederlands Kampioen Henk van der Lagemaat die het tempo aangeeft, Hans weet de kopgroep een aantal ronden te volgen maar moet toch toezien dat een aantal vaste EK rijders die over aanzienlijk sneller materiaal beschikken gedurende de wedstrijd langszij komen. Wel weet Hans in de wedstrijd zijn snelste rondetijd te verbeteren naar een knappe tijd in de 2 minuten en 11 seconden. Tijdens de eerder op de dag verreden Grand-Prix 250cc bleven de Nederlandse Wild-card deelnemers steken in rondetijden boven de 2 minuten en 12 seconden, wat aangeeft dat Hans erg goed bezig was en dat er in de door Henk van der Lagemaat gewonnen wedstrijd erg hard werd gereden.







Op zaterdagochtend na de warm-up training zag het er even niet naar uit dat er die middag nog een fraaie 14e plek zou worden behaald. Na 5 rondjes kwam Hans namelijk lopend met de motorfiets terug met de mededeling dat de motor was vastgelopen. in een rap tempo werd de Honda gedemonteerd en toen bleek dat de nieuwe krukas was vastgelopen (door een materiaalfout) werd er even gevreesd voor deelname aan de wedstrijd. In de week voorafgaand aan de TT had Chef-monteur Benny Geurtsen ontzettend veel werk verzet, hij had het motorblok helemaal getuned en onder andere voorzien van een nieuwe krukas. Dat zijn werkzaamheden resultaat had bleek in de kwalificatietrainingen die Hans op woensdag en donderdag reeds afwerkte; ÒDe motorfiets liep als een speer, ik kon zelfs op het rechte stuk rijders inhalen, dat is me tijden niet gelukt. Door de vele wijzigingen aan het motorblok moesten we wel eerst even de juiste afstelling zoeken maar ondanks dat was mijn 13e trainingstijd ook goed genoeg geweest voor deelname aan de Grand-Prix, ik zou hebben voldaan aan de tijdslimiet die er is om deel te mogen nemen aan die wedstrijd en er zit nog meer in.Ó

In allerijl werd er door Benny begonnen aan het vervangen van de vastgelopen krukas door een geleend exemplaar (met dank aan Bert Kamphorst). Om 15 uur in de middag was de megaklus geklaard en werd de motor warmgedraaid en onderworpen aan een laatste inspectie.
De bandenwarmers konden erom en de Honda was nog ruim op tijd klaar voor de wedstrijd. De ongelukkige krukas is aan een medewerker van Honda Racing meegegeven voor onderzoek en wij zijn erg benieuwd naar de bevindingen uit Japan.

Al met al heeft Performance Racing Achterhoek een succesvolle week meegemaakt en veel vooruitgang geboekt. We zien u graag bij de volgende race wederom op het Circuit van Assen op 21 juli waar de 7e wedstrijd om het Nederlands kampioenschap zal worden verreden.

Namens Performance Racing Achterhoek, Hans Overmaat.