2018 MotoGP seizoen: Welke coureur, welke fabrikant heeft de beste papieren?

530

Drie keer drie dagen kwamen de MotoGP coureurs in actie tijdens de drie officiële MotoGP testdagen ter voorbereiding op het 2018 MotoGP seizoen. In Sepang was het Jorge Lorenzo die het snelst was, in Buriram was het Dani Pedrosa die na afloop de tijdlijst aanvoerde terwijl Johann Zarco afgelopen weekend in Qatar de snelste rondetijd op de klok wist te zetten.

Maar wat is de conclusie, welke coureurs hebben ons laten zien over het beste racetempo te beschikken en wie was het meest constant onder de verschillende omstandigheden?







Eén ding is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden is het MotoGP veld in de breedte sterk gegroeid, zijn de onderlinge verschillen aanzienlijk kleiner geworden en zullen de kleinste details komend seizoen vaak bepalend zijn hoe de uitslag er na een race uit zal zien.

Valentino Rossi: “Scenario’s van sterk voor de dag komen en net niet liggen dicht bij elkaar”

Veel coureurs hebben tijdens de drie verreden testen laten zien wel een snelle ronde te kunnen rijden, maar hoe gaat het als we kijken naar de langere runs, welke merken, teams en coureurs hebben hun pakket dusdanig op orde waarmee men op de verschillende circuits van de eerste tot aan de laatste ronde snel kan zijn en voor in het veld mee kan doen voor de overwinning of podiumplaatsen.

Zo zagen we in Sepang een oppermachtige Jorge Lorenzo. De Spanjaard verpletterde het bestaande baanrecord en was daarmee iedereen te snel af. Tijdens de test op het Chang International Circuit bleef de Ducati coureur echter steken op de zestiende plaats na drie dagen lang niet in het spel voorgekomen te zijn om vervolgens in Qatar de derde en afsluitende test af te sluiten met de tiende rondetijd. Ondanks deze op het oog minder goed lijkende prestaties in Thailand en Qatar wist de Ducati Team coureur tijdens deze twee tests wel binnen een seconde van de snelste tijd te blijven.

Dani Pedrosa begon 2018 met de tweede tijd in Sepang, noteerde vervolgens in Buriram de snelste tijd om vervolgens tijdens derde en afsluitende test in Qatar de twaalfde rondetijd op de klok te zetten. De Repsol Honda coureur was na afloop van de test in Qatar echter een tevreden man, volgens de Spanjaard is hij onder alle omstandigheden competitief en heeft men veel progressie weten te boeken gedurende de wintertesten. De twaalfde rondetijd in Qatar was volgens Pedrosa geen onoverkomelijk probleem, met name de naweeën van een crash tijdens de eerste dag zorgden ervoor dat hij niet helemaal fit was tijdens de resterende dagen (pijnlijke hand).

Johann Zarco zorgde er tijdens de laatste test in Qatar voor dat alle schijnwerpers op hem gericht waren. Na een tiende rondetijd in Sepang, een tweede rondetijd op het Chang International Circuit sloot de Monster Yamaha Tech3 coureur de derde en afsluitende test in Qatar af met de snelste rondetijd achter zijn naam. Ondanks het rijden van deze snelste tijd in Qatar was de Fransman na afloop echter nog niet uitzinnig van vreugde aangezien zijn racetempo niet snel genoeg is en voorlopig nog te wensen overlaat.

Met een Ducati, een Honda en een Yamaha bovenaan de lijst gedurende de drie wintertesten en een Suzuki (Andrea Iannone) die tijdens de tweede dag van de afsluitende test in Qatar de lijst aanvoerde zou er gezegd kunnen worden dat alle merken goed vertegenwoordigd zijn in de voorste gelederen. Maar zijn ook al deze drie motormerken even constant, op alle circuits snel en kan men hun tempo een volledige race vasthouden? Hier schuilt duidelijk nog wel een gevaar waar men met name bij Yamaha nog het nodige werk te doen heeft.

“Wat we tijdens de afgelopen drie wintertesten hebben ontdekt is dat de situatie net als vorig jaar per circuit verschilt. We hebben het zwaar in Thailand, maar hier in Qatar zijn we competitief, dus dat is uitdagend,” aldus Valentino Rossi na afloop van de test in Qatar waar hij de tweede rondetijd liet noteren. “Het zal heel belangrijk zijn dat de prestaties constant zijn, maar we zitten allemaal op de limiet. Scenario’s van sterk voor de dag komen en net niet liggen dicht bij elkaar. We proberen veel verschillende dingen om te verbeteren en we verbeteren de prestatie van de voorband, maar ik denk dat we nog niet weten wat ons tijdens de races te wachten staat. Tot de helft van de race ben ik sterk, maar we moeten begrijpen wat er in de volgende tien ronden gebeurt. Dat is wat er vorig jaar gebeurde en dat is voor mij ook hetgeen waar we het nog moeilijk hebben.”

Kampen bij Yamaha alle coureurs met hetzelfde probleem, anders is dat b.v. bij Ducati. Hier lijkt Dovizioso de zaakjes heel goed op orde te hebben. De ervaren Italiaan werkte in alle rust aan het vinden van de juiste set-up op alle drie circuits, en gezien zijn tempo gedurende de lange runs lijkt Dovi hierin meer dan geslaagd te zijn. Ook het Alma Pramac Racing duo Danilo Petrucci en Jack Miller hebben laten zien ook snel te zijn als het gaat om een lange run. Lorenzo daarentegen lijkt zich nog niet onder alle omstandigheden prettig te voelen op de Ducati.

Bij Honda lijkt men vooralsnog het verst in de breedte. Niet alleen Marquez liet tijdens de wintertesten zien over een constant en snel racetempo te beschikken, ook LCR Honda Castrol coureur Cal Crutchlow verraste in Qatar met een indrukwekkende racesimulatie terwijl ook Marquez’s eigen teamgenoot Pedrosa liet zien over een uitstekend racetempo te beschikken.

Conclusie
Na drie wintertesten lijken Dovizioso en Marquez gezien hun optredens het meest constant en voorlopig over veruit het beste tempo te beschikken. Cadeau zal men het zeker niet krijgen, er liggen een groot aantal andere coureurs op de loer die regelmatig voor een verrassing kunnen gaan zorgen. Gezien het competitieve veld, waar de top zestien tijdens de afgelopen drie wintertesten soms binnen een seconde van elkaar op de lijst te vinden was, beloofd het in ieder geval opnieuw een meer dan spannend MotoGP seizoen te worden. En zoals Valentino Rossi al liet optekenen zullen scenario’s van sterk voor de dag komen en net niet in 2018 dicht bij elkaar liggen.

Ondanks alle voorspellingen, ondanks alle voortekenen beginnen alle 24 MotoGP coureurs tijdens de seizoenopening op het Losail International Circuit in Qatar met 0 WK punten en wordt degene die na afloop van de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia de meeste WK punten heeft weten te scoren gekroond tot de nieuwe wereldkampioen. Laat het 2018 seizoen maar snel beginnen……..

 

Handige links Official MotoGP Test Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen