Na het maken van misschien wel de meest opmerkelijke comeback in de geschiedenis van het WorldSBK kampioenschap kan Jonathan Rea zich de eerste vijfvoudig Motul FIM Superbike wereldkampioen ooit noemen. Zondagmiddag op het Circuit de Nevers Magny-Cours schreef Rea het 2019 kampioenschap op zijn naam na een hectische race.

De coureur uit Ballymena, Noord-Ierland moest dit seizoen afrekenen met misschien wel zijn sterkste rivaal tot dusver op weg naar zijn vijfde wereldtitel. Álvaro Bautista zorgde met een zeer indrukwekkende intrede in het World Superbike kampioenschap voor verbazing waarbij er bij velen de verwachting werd geschept dat de Spanjaard met de titel zou weglopen.

Rea liet zich echter niet van de wijs brengen en bleef geduldig. De Kawasaki coureur bleef op het podium finishen zodat zijn achterstand niet te groot werd en sloeg toe op het moment dat het kon. Het moment dat Rea zijn moment pakte en de aanval inzette wist hij een achterstand van 61 punten om te buigen naar een niet te evenaren voorsprong waardoor hij nu, met twee raceweekenden te gaan, zijn vijfde wereldkampioenschap heeft behaald.

Met deze titel is Rea nu zonder twijfel de koning van het WorldSBK kampioenschap waarbij hij onder andere de meeste titels, meeste overwinningen, en meeste WK punten heeft behaald in de elf seizoenen dat hij actief is in het kampioenschap.

Zoals het geval is bij meerdere grootheden in het kampioenschap werden de eerste stappen in het WorldSBK paddock van Rea gemaakt in het World Supersport kampioenschap. In zijn eerste seizoen werd de Noord-Ier vicekampioen waarna hij het volgende seizoen zijn debuut maakte in het World Superbike kampioenschap met Ten Kate Honda. Met het team uit Nieuwleusen zou Rea zes jaar lang samenwerken waarna hij in 2015 de overstap maakte naar het Kawasaki Racing Team. De rest is geschiedenis.

Ongeacht de omstandigheden, de rivalen of de reglementen: Rea heeft het ieder jaar voor elkaar gekregen om aan het eind van het seizoen bovenaan te eindigen. De 32-jarige coureur ziet het kampioenschap van dit jaar toch als zijn beste tot dusver, met name vanwege het begin van het seizoen.

Na de wintertesten was Rea de onbetwiste favoriet voor het kampioenschap maar dat veranderde compleet tijdens het eerste raceweekend op Phillip Island. Bautista drukte meteen zijn stempel op het kampioenschap door de drie races met overtuiging te winnen terwijl Rea en zijn nieuwe Kawasaki teamgenoot Leon Haslam duelleerden voor de overgebleven podiumposities. De raceweekenden in Buriram en Aragón lieten zien dat Phillip Island geen toeval was en ook hier was Bautista onverslaanbaar waardoor Rea steeds genoegen moest nemen met de tweede plaats.

Veel fans van Rea hoopten op de ommekeer tijdens de vierde ronde op het TT Circuit Assen, één van zijn favoriete circuits sinds hij deelneemt aan het WorldSBK kampioenschap. Echter na pech tijdens de kwalificatie en de sneeuwval op zaterdagmiddag moest de Noord-Ier beide races op zondag starten vanaf de achtste plaats. Hierdoor was niet alleen de overwinning buiten handbereik maar slaagde ook Michael van der Mark erin om Rea te verslaan in Race 2.

Na vier raceweekenden en een achterstand van 53 punten sloeg Rea voor het eerst in het seizoen terug met zijn eerste twee overwinningen van 2019 maar wederom gooiden de weergoden roet in het eten waardoor Race 2 werd afgelast.

Vier weken later werd de zesde ronde van het kampioenschap verreden op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waar wellicht het meest frustrerende moment van het seizoen plaatsvond. Rijdend op de vierde positie in Race 1 maakte hij een fout bij het inzetten van de inhaalactie op Alex Lowes waardoor de Yamaha coureur in de grindbak eindigde. De derde plaats die Rea hierdoor behaalde moest hij vervolgens inleveren waarbij hij ook de Superpole race vanaf de laatste positie moest starten.

Het leek erop dat zijn titelkansen steeds kleiner werden maar Bautista ging de fout in tijdens Race 2 en crashte. Rea finishte als tweede in die race (achter Van der Mark) maar op dat moment maakte dat niet veel uit: de comeback was begonnen en de hoop was terug.

In Misano viel er veel regen en in deze regen liet Rea in Race 1 een masterclass zien waardoor hij negen punten inliep op Bautista. Een opmerkelijke en vreemde valpartij in de Superpole race gaf het momentum kortstondig aan de Ducati coureur maar in Race 2 werden de eerste scheurtjes bij Bautista zichtbaar doordat hij wederom ten val kwam. Ditmaal wist Rea de jonge Toprak Razgatlioglu achter zich te houden en daarmee de vijfde overwinning van het seizoen te behalen.

Donington Park was de volgende race op het kampioenschap waarbij de regen terugkeerde en Rea weer leider in het kampioenschap werd. Door middel van een high-sider crashte Bautista terwijl Rea won waardoor de #1 weer aan de leiding ging.

De droom ging verder op Laguna Seca terwijl Bautista in een nachtmerrie terechtkwam. Twee zeges en een tweede positie zorgde voor een voorsprong van 57 punten in het kampioenschap terwijl de Spanjaard na een crash kampte met een vervelende schouderblessure en drie DNF’s achter zijn naam had staan.

In tien races tijd sloeg het kampioenschap voor Rea om van 61 punten achterstand naar 81 punten voorsprong waardoor het nu nagenoeg onontkoombaar was dat de Noord-Ier zijn vijfde titel op rij zou behalen. Na de zomerstop wist Bautista weer te winnen maar dit gebeurde nadat Rea de eerste wee races had gewonnen waardoor Rea met een voorsprong van 91 punten richting de laatste drie raceweekenden ging.

De Kawasaki coureur zou een voorsprong van 125 punten of meer moeten hebben na Magny-Cours om zijn kampioenschap te bevestigen en dit leek wellicht een te grote stap voor het laatste Europese raceweekend. Echter viel alles op zijn plaats en met twee tweede plaatsen en een overwinning, terwijl Bautista buiten eigen schuld ten val kwam in Race 2, kon Rea het vijfde WorldSBK kampioenschap op zijn naam schrijven met nog twee raceweekenden te gaan.

Het volgende WorldSBK raceweekend is in het weekend van 11, 12 en 13 oktober op El Villicum in Argentinië waarna het seizoen van 24 t/m 26 oktober wordt afgesloten op het Losail International Circuit in Qatar.

 

Handige links Pirelli French Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App