De eerste transfergeruchten voor het 2021 MotoGP seizoen zijn er al, de eerste bevestiging voor 2021lijkt nog slechts een kwestie van tijd. Met o.a. Marc Marquez, Valentino Rossi, Fabio Quartararo, Maverick Viñales en Jorge Lorenzo in de hoofdrol kunnen we ons opmaken voor een drukke transferperiode. Stilte voor de storm of wordt het een orkaan?

Binnen de MotoGP paddock is het dit seizoen rustig wat betreft de rijderscarrousel voor komend seizoen, puur vanwege het feit dat nagenoeg alle topcoureurs nog een doorlopend contract op zak hebben voor het seizoen 2020.

Alleen Jack Miller, Tito Rabat en Takaaki Nakagami verlengden onlangs hun aflopende contract bij hun huidige werkgever zodat ook zij komend seizoen in dezelfde kleuren actief zullen blijven. Daarnaast zal Moto2 coureur Iker Lecuona in 2020 zijn debuut gaan maken in de koningsklasse als vervanger van Hafizh Syahrin die op zijn beurt na dit seizoen terug zal keren in de Moto2 klasse en zal Brad Binder komend seizoen binnen het Red Bull KTM Factory Racing Team de plaats in gaan nemen van de onlangs bij KTM vertrokken Johann Zarco.

Hoe anders zal het komend seizoen zijn, dan lopen immers bijna alle huidige contracten af en zal het een drukke periode worden voor teams, coureurs en managers om een zo goed mogelijk zitje te vinden voor het seizoen 2021.

Het blijkt nu echter dat we al binnenkort het eerste nieuws kunnen verwachten, nieuws dat vanuit de hoek komt van momenteel de meest begeerde coureur, regerend MotoGP wereldkampioen en momenteel met afstand de beste betaalde coureur in de koningsklasse Marc Marquez. Het is namelijk duidelijk geworden dat Honda onlangs in Thailand – in het weekend dat Marquez zijn achtste wereldtitel en zijn zesde in de koningsklasse veiligstelde – al de eerste gesprekken met Marquez’s management gevoerd heeft om ook na 2020 gebruik te kunnen blijven maken van de diensten van de Spanjaard.

Wat zijn de verwachtingen, welke transfers kunnen we verwachten en wat zijn de verrassingen die er eventueel staan te gebeuren binnen de officiële MotoGP fabrieksteams?

Honda
Laten we beginnen met Honda. Het moge duidelijk zijn dat de Japanners er veel, zo niet alles aan gelegen is om hun oogappel aan boord te houden. Aan de andere kant verkeerd Marquez natuurlijk in een riante positie, hij is de gevierde man maar welke andere heeft de huidige Repsol Honda Team coureur?

Laten we vooropstellen dat Suzuki en Yamaha uitgesloten zijn, simpelweg omdat zij niet het benodigde budget kunnen – en zouden ze het kunnen waarschijnlijk ook niet eens willen – vrijmaken. Gezien de drijfveer van de Spanjaard, het behalen van nog meer titels en het willen verbreken van nog veel meer records, lijkt KTM op dit moment nog geen optie. Dan is er nog Ducati, maar ook deze optie kan inmiddels wel van tafel aangezien de Italiaanse motorenfabrikant al aangegeven heeft niet weer dezelfde fout te willen gaan maken als twee jaar terug met Lorenzo, los van het feit dat het uit bedrijfseconomische overwegingen een onmogelijke droom is.

Kortom, Marquez zal ook in 2021 zo goed als zeker bij Honda blijven. Voor de Spanjaard niet alleen financieel gezien de beste optie, maar zeker ook op sportief gebied is dit de meest veilige keuze.

De tweede plaats binnen het team, ja dat wordt een ander verhaal. Hier zijn op dit moment nog heel veel vragen en onduidelijkheden. Veel zal de komende tijd afhangen van de prestaties van Jorge Lorenzo, komt hij er mentaal gezien weer bovenop, wordt hij fysiek weer de oude, weet hij de Honda RC213V naar zijn hand te zetten, zijn oude niveau terug te vinden en de prestaties te behalen die bij zijn kaliber en die van het Repsol Honda Team horen? Velen, en waarschijnlijk Lorenzo zelf ook wel, hebben hier hun twijfels bij. Mocht dit het geval zijn en de wegen van beide partijen na afloop van het seizoen 2020 scheiden dan zal de strijd voor de tweede plaats binnen het team zo goed als zeker gaan tussen de Japanner Takaaki Nakagami, Marquez’s jongere broer Alex en zal men ook alle opties openhouden wat betreft de toekomstplannen van Fabio Quartararo. De keus voor laatstgenoemde is in onze ogen niet erg waarschijnlijk, hierin zal namelijk de stem van Marquez een grote rol spelen. Gezien de honger van de Spanjaard zal hij er niet direct mee instemmen dat Honda zijn grootste rivaal van dit seizoen en waarschijnlijk nog grotere rivaal voor de komende jaren hem als zijn teamgenoot binnenhaalt. De regerend wereldkampioen steekt daarnaast niet onder stoelen of banken dat het zijn droom is om ooit samen met zijn jongere broer uit te gaan komen voor hetzelfde team in de koningsklasse. Waarschijnlijker voor 2021 is echter dat Nakagami als Japanse lieveling van de Honda bazen eerst de overstap zal maken naar het officiële fabrieksteam en Alex Marquez in zijn debuutjaar in de koningsklasse ondergebracht zal worden bij LCR Honda.

Yamaha
Met het uitstekende presteren van de twee jongelingen binnen het Petronas Yamaha SRT-satellietteam en het op dit moment minder presteren van Valentino Rossi staat de Yamaha bazen de komende maanden misschien wel de moeilijkste klus te wachten sinds jaren. Veel zal echter afhangen van de beslissing die Rossi voor zichzelf in petto heeft. Besluit de negenvoudig wereldkampioen in 2021 nog door te willen gaan dan heeft men bij Yamaha een flinke uitdaging. Ten eerste zal men alles in het werk willen stellen om Quartararo aan boord te houden. Wil men de jonge Fransman aan boord houden dan zal men hem naast een riant jaarsalaris tevens een plaats aan moeten bieden binnen het officiële fabrieksteam. Maar om dit te kunnen doen zal dus of Rossi of Maverick Viñales na het komende seizoen plaats moeten maken. Blijft Viñales de betere van het tweetal, zoals de afgelopen races veelal het geval is, dan zal men hem uit sportief oogpunt en gezien zijn leeftijd niet graag willen laten vertrekken. In dat geval zal men echter wel een hele belangrijke en strategische keuze moeten maken. Durft, kan, wil Yamaha dit of aan de andere kant durft en wil Rossi het risico lopen dat Yamaha hem na zoveel gouden jaren bedankt voor bewezen diensten.

Dat men Quartararo aan boord wil houden zal niemand verbazen, dat men ook in Morbidelli voldoende potentie ziet zal ook geen geheim zijn……..maar hoe gaat men dit varkentje wassen.

Het is maar een gedachtenspinsel, maar hier zal wel eens iets heel verrassends uit de hoek kunnen komen. Wij kunnen ons namelijk niet voorstellen dat de relatie Rossi & Yamaha op het spel gezet wordt in deze transferstrijd. Gezien de ambitieuze plannen van Petronas Yamaha SRT, gezien het feit dat dit team nu al financieel gezien absoluut niet onder hoeft te doen voor het officiële Monster Energy Yamaha MotoGP Team, de huidige sfeer binnen het officiële team en wat misschien nog wel belangrijker is; de momenteel betere prestaties van het satellietteam zal Yamaha het weleens over een hele andere boeg kunnen gaan gooien.

Wij zullen er dan ook niet raar van staan te kijken dat het huidige Petronas Yamaha SRT in 2021 gebombardeerd wordt tot het nieuwe officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam met als rijders Viñales en Quartararo. Rossi daarentegen hangt zelf zijn helm aan de wilgen, maakt een deal met Yamaha dat het huidig Yamaha fabrieksteam verder gaat als een soort van Yamaha Europa MotoGP Team onder de vlag van VR46. Hoewel het plan van Rossi om na zijn actieve carrière met een eigen MotoGP team te beginnen al enige tijd in de ijskast staat – mede ook omdat er op korte termijn simpelweg geen extra startplaatsen zijn en zullen komen – is dit een uitgelegen kans voor ‘the Doctor’ om na zijn eigen sportieve carrière verder te kunnen werken met zijn eigen protegés van de VR46 Riders Academy. Op deze manier kan Morbidelli binnen dit team verder, ontstaat er tevens een mogelijkheid om zijn momenteel in de Moto2 klasse uitstekend presterende halfbroer Luca Marini binnen zijn eigen structuur te laten debuteren in de koningsklasse of de momenteel bij Pramac Racing geparkeerde Pecco Bagnaia terug te halen. Ja, we weten het, het is allemaal nog niet zover……….maar nogmaals, het zou ons niet verbazen als er achter de schermen momenteel hard gewerkt wordt aan iets waar menigeen straks verbaasd over zal zijn.

Suzuki
Alex Rins en Joan Mir zijn beiden nog jong en passen ook na 2020 nog steeds in de filosofie van Suzuki – jonge talentvolle coureurs zelf opleiden – en het heeft er dan ook alle schijn van dat Suzuki ook na 2020 graag verder wil met het tweetal. Het enige dat een probleem kan opleveren is dat één van de twee huidige coureurs een aanbieding krijgt van een ander team en vertrekt.

KTM
Nu Pol Espargaró in 2020 gezelschap krijgt van Brad Binder i.p.v. Miguel Oliveira of zoals in eerste instantie werd gesuggereerd Iker Lecuona is het moeilijk te zeggen wat de filosofie van KTM is voor na 2020. In 2020 staat KTM aan de start met vier coureurs waarvan er drie jonger zijn dan 25 jaar, het is dan ook zeer waarschijnlijk dat men in 2021 gebruik zal blijven maken van coureurs uit eigen gelederen.

Ducati
Veel zal er afhangen wat voor machine Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci in 2020 tot hun beschikking krijgen. Op dit moment is Dovizioso niet altijd even blij en dat steekt de Italiaan dan ook niet onder stoelen of banken. Ducati zal komend seizoen iets moeten vinden om hun zo lang gekoesterde wens weer eens in vervulling te kunnen laten gaan. Maar als men de machine heeft dan is het nog de vraag of Dovizioso de man is die Ducati de wereldtitel kan bezorgen. Ook bij Ducati weet men drommels goed dat er maar weinig coureurs zijn, naast Marquez en een Lorenzo in zijn oude vorm, die capabel zijn om naast races te winnen ook een seizoen lang kunnen strijden voor de wereldtitel. Inmiddels weet Ducati dat de droom om Marquez binnen te halen niet zal uitkomen en ook heeft Luigi Dall’Igna (Ducati Corse General Manager)al door laten schemeren dat een terugkeer van Lorenzo in 2021 uitgesloten is.

Namen als Jack Miller maar ook Maverick Viñales worden dan ook steeds vaker in verband als opvolgers van Dovizioso en Petrucci of één van deze twee huidige Ducatisten.

Aprilia
De tweede Italiaanse motorenfabrikant die actief is binnen de MotoGP klasse zal na volgend seizoen zo goed als zeker afscheid gaan nemen van Andrea Iannone. De Italiaan brengt momenteel niet hetgeen er van hem verwacht wordt en is duidelijk de mindere van Aleix Espargaró. Of Espargaró ook na 2020 bij het team zal blijven zal heel veel afhangen van de ontwikkelingen en progressie die Aprilia de komende maanden zal maken. Op dit moment is de oudste van de twee Espargaró broeders niet altijd even gelukkig met de gang van zaken, maar aan de andere kant…..welke andere opties heeft de Spanjaard. Wat betreft de tweede plaats binnen het team, geen idee…..dat zal veel afhangen van wat de andere fabrikanten en teams gaan doen. Aprilia zal namelijk niet voor heel veel coureurs de eerste keus zijn.

 

De 2021 MotoGP transfermolen: Stilte voor de storm of wordt het een orkaan?

 

Handige links Pramac Generac Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App