Voor de Dutch Ducati Dealer Cup staan in 2010 acht wedstrijden op het programma op zeer diverse GP circuits in Europa. Afgelopen weekend reed men niet alleen op een prachtig circuit, men maakte ook deel uit van een overweldigend evenement. De 3DCup was namelijk te gast bij het WDW, het World Ducati Week. Het grootste Ducati evenement ter wereld.
Een weekend boordevol activiteiten variërend van Bike wash door sexy dames, tot een uitleg van het circuit door Nicky Hayden en Casey Stoner. Naast deze vele activiteiten die tot de verbeelding spreken van de Ducati rijders, ook een race programma met de volgende klassen; Superbike, Superstock, Protwin en twee buitenlandse klassen, de 3DCup A en 3DCup B. Vereerd om aan de start te staan van zoÕn groots evenement, reizen ruim 50 rijders af naar Misano Adriatico in Italië.<br /> <br /> Op donderdag komen de rijders binnendruppelen en vinden hun plek op het 3Dcup paddock van het circuit van Misano. Na een plek gevonden te hebben, gaan ze op verkenning uit om te zien wat er allemaal te zien is komend weekend. Op de Ducati Club races ziet het al rood van de motoren, maar dat is nog niets vergeleken met dit terrein op het circuit van Misano.<br /> <br /> Aan het einde van de dag beginnen we met het keuren van de motoren. Dit gebeurd onder Italiaanse vlag en al gauw blijken we het niet over alles eens te zijn. Maar voor alles is een oplossing en al duurt dat soms even..iedereen zal aan de start staan morgen.<br /> Na de technische keuring op donderdagmiddag staat er op vrijdag een vrije training van 35 minuten op het programma. Een eerste kennismaking met het circuit. De rijders komen er enthousiast van af, een mooi circuit, erg technisch, uitdagend en dus bijzonder blije gezichten bij de tweekleppers als de Pierobon en de NCR, ideaal circuit voor hen. <br /> <br /> Op zaterdag volgen er twee tijdstrainingen van 20 minuten voor beide klassen. De rijders beginnen het circuit te leren kennen en er wordt al hard gereden, ondanks het feit dat ze nog steeds erg moeten wennen aan de enorme hitte (34°). De A klasse gaat als eerste van start om kwart over tien en daar klokt uiteindelijk Arend van de Sluis de beste tijd met 1.48.324, als tweede de koploper in het klassement Marijn Tieleman met 1.48.422. Jeroen Westendorp en Lex van Dijk zitten daar net achter. Als 5e in de rij één van de Belgische rijders Robin Haesen, en ook zijn landgenoot Alain Schaerlaecken, die zijn debuut maakt in de 3DCup zit bij de eerste 8. In de A klasse staan 34 rijders aan de start.<br /> <br /> In de B klasse slechts 17, aangevuld met nog 7 Oostenrijkers. Maar de top drie van de vaste rijders laten zich niet kennen en zetten scherpe tijden neer. Zowel Jan van Zeggelaar, Jan Petersen als ook Robbert Huigen klokken tijden onder de 2 minuten. Als vierde vader Huigen, Donald, met een tijd net boven de 2 minuten. Weinig incidenten, alleen Thomas Klarenbeek laat de organisatie even schrikken, maar komt gelukkig snel overeind en nieuwkomer Arnaud Kiers heeft helaas problemen met zijn motor en zal niet van start gaan in de race.<br /> <br /> Na hun trainingen zien de 3 D Cup deelnemers grote mannen hun rondjes rijden over het circuit, Haga, Bayliss, Fabrizio, Corser, Hayden en Stoner.<br />
Op zondagmiddag, na een heel weekend genoten te hebben van het grandioze evenement, zowel overdag als in de avonduren, mag de A klasse om 15.00 uur aan de start verschijnen. Met hopelijk niet te veel wachttijd in parc fermé en op de grid, want met ruim 30° is een leren raceoveral niet de aangenaamste kledij. Voor deze race 33 rijders aan de start, met op pole position Arend van de Sluis. Svetlozar Alexandrov heeft wederom pech met zijn motor, na de eerste opwarmronde begeeft zijn motor het en moet hij de strijd helaas al opgeven. Vervolgens gaan ze hard van start, de eerste bocht gaat prima, maar dan is het een soort trechter en rijden ze elkaar in de weg, Jasper de Wit als achtste gestart moet uitwijken en verliest de nodige plaatsen, zo ook Ronald van Vliet. Marijn Tieleman weet direct een voorsprong te nemen en zal deze per ronde verder uitbreiden. Achter hem vechten Arend en Jeroen Westendorp om de tweede plek, Arend weet Jeroen voor te blijven. Maar echt spannend is het voor plek 4 en 5, John Middelkoop, die na een seizoen afwezigheid weer aan de start staat, is helemaal terug en vecht voor de 4e plek. Hij geeft de ervaren Lex van Dijk erg weinig ruimte en al laat deze hem niet los, John blijft hem tot de eindstreep voor en is dolblij met zijn vierde plaats. Han Hendrickx, vorige wedstrijd nog een 5e plek, moet het helaas na 3 ronden opgeven door technische problemen. Robin Haesen, deelnemer aan de 3Dcup in 2006 toen hij 4e werd, eindigt nu op een verdiende 6e plek, net voor Hein Konings, Marcel Kock en nieuwkomer Alain Schaerlaecken. Niet onverdienstelijk, Hans van der Heijden op een Monster met zoÕn 70pk minder dan de grote machines rijdt naar een 13e plaats. Maar de top drie is na een paar ronde bepaalt en blijft gelijk tot het einde. Met op één Marijn Tieleman op zijn 1098 uitkomend voor Ducati Zaltbommel, op twee Arend van de Sluis op een 1098 van dezelfde dealer en op drie Jeroen Westendorp, ook op een 1098 uitkomend voor Affetto Ducati. Snelste ronde van Marijn met 1.46.824 en de topsnelheid is gereden door John Middelkoop op zijn 1198S, maar liefst 218 km/uur.<br /> <br /> Direct na de A klasse gaat de B klasse van start. Aan de start 22 rijders, waarvan 6 Oostenrijkers en 16 3DCup rijders van de B klasse. Men rijdt gemengd maar ieder heeft een eigen race. Robbert Huigen, gestart van een tweede positie gaat pijlsnel van start en neemt een mooie voorsprong. Achter hem Jan van Zeggelaar en Jan Petersen, die dicht bij elkaar blijven en als ervaren rijders voor de winst gaan. Ook Thomas Klarenbeek komt goed mee en zit er niet al te ver achter. Daar achter weer Donald Huigen die nog probeert in de buurt van zijn zoon te komen, maar die ligt ver voor en gaat mooi rond. Maar helaas gaat hij na 5 ronden in een wat lastig in te schatten bocht, zelfs volgens de ervaren Jan van Zeggelaar, onderuit en is het voor hem afgelopen. Niet ernstig gelukkig, maar wel jammer van de punten. Jan van Zeggelaar houdt even in, denkende dat er niemand achter hem zit, maar dat had hij niet goed gezien en Jan Petersen profiteert hiervan en haalt hem in. Met nog 4 ronden te gaan, gaat Jan Petersen voor de winst. Halverwege het veld vechten Peggy Appelmans en Peter van Aken om de 5e plek, Peter voelt zich erg thuis op dit technische circuit met zijn Pierobon, maar moet Peggy toch uiteindelijk voor laten gaan. De andere dame, Ilja Pokorny rijdt naar een 11e plek. Op de eindstreep ziet de top drie er dus als volgt uit; op één Jan Petersen op zijn 1098S uitkomende voor Star Twin, op twee Jan van Zeggelaar op de geleende 999 rijdend voor Biggelaar Special Performance en op drie Thomas Klarenbeek ook op een 1098S, rijdend voor Ducati Zaltbommel. En om deze winst helemaal een speciaal tintje te geven, worden de bokalen op het hoofd podium van het WDW uitgereikt, dat is nog eens wat anders dan zelf je prijs ophalen in Engeland.<br /> <br /> Over een kleine twee weken volgt de laatste wedstrijd voor de zomerstop, deze zal verreden worden tijdens het Festival dÕItalia op het circuit van Oschersleben in Duitsland.<br /> <br /> Een prachtig fotoverslag van de WDW kunt u bekijken door op bovenstaande foto te klikken.<br /> <br />