Het Yamaha Austria Racing Team (YART) begint zatermiddag om 12.00 uur vanaf de pole positie aan de 8 uur durende race op de Slovakiaring. De tweede plaats wordt ingenomen door het F.C.C. TSR Honda France team. Het Suzuki Endurance Racing Team trainde zich naar de derde startpositie. Nederlandse deelname is er in de personen van Nigel Walraven en Pepijn Bijsterbosch.

De 8 uren van de Slovakiaring is het derde evenement voor het Endurance World Championship in het seizoen 2018-2019. Eerder werd in het najaar 2018 al de Bol D’Or en enkele weken geleden de 24 uren van Le Mans gereden.

Op de Slovakiaring is echter zeker niet alles koek en ei. Deze derde ronde wordt gecombineerd met een ronde voor het World Touring Car Cup kampioenschap. Het is niet voor het eerst dat auto- en motorsport worden gecombineerd. In Nederland kennen we bijvoorbeeld al jaren de succesvolle formule van eerst de Rizla en de laatste jaren de Gamma Racing Days. Punt is echter dat motoren veel meer last hebben van de auto’s dan andersom. De EWC Teams staan door de drukte ook nog eens bijzonder krap opgesteld in de paddock. De stroomvoorziening voor dat deel van de paddock  is niet geweldig waardoor het moeilijk werken is voor de teams.

Dinsdag waren de motoren aan de beurt voor vrije trainingen en daar werd direct duidelijk dat de Slovakiaring een tricky circuit is. De eerste paar kilometer bestaan uit wat rechte stukken met daartussen enkel rechterbochten. Hierdoor wordt de linkerzijde van de band lange tijd niet gebruikt wat zorgt voor afkoeling. De eerste linkerbocht op het circuit zorgde dan ook voor behoorlijk wat valpartijen met gelukkig alleen maar materiële schade.

Op de woensdag reden de auto’s hun eerste trainingen en werd er behoorlijk wat rubber op de baan gelegd. In het WTCC gaat het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe waardoor er zo links en rechts ook wel eens wat vlijmscherpe stukjes carbon op de baan achtergelaten worden.

Donderdag werden de kwalificatietrainingen voor de motoren afgewerkt. Als het dan ook nog eens regent zorgt het vele rubber op de baan helemaal voor tricky omstandigheden. Gedurende de tweede kwalificatietrainingen begon de baan echter op te drogen waardoor er hele grote tijdverschillen ontstonden tussen de verschillende rijders van de teams.

Het YART team is op zoek naar revanche na een desastreus verlopen 24 uren van Le Mans waar men na ruim 10 uur racen net voor middernacht de handdoek moest gooien. Broc Parkes, Marvin Fritz en Niccolò Canepa zijn in elk geval voortvarend aan het weekend begonnen door het pakken van de pole. Zij gingen het beste om met die wisselende omstandigheden en kwamen tot een gemiddelde tijd van 2’14.279.

Josh Hook, Freddy Foray en Mike di Meglio gaven met gemiddeld 2’15.107 een kleine seconde toe en pakten daarmee voor het F.C.C. TSR Honda France team de tweede startpositie. Vincent Phillipe, Etienne Masson en Greg Black bezorgden het SERT team de derde startpositie voor Honda Endurance Racing dat met Sebastien Gimbert, Randy de Puniet en Yonny Hernandez de vierde startpositie wist te pakken.

In het competitieve veld komen ook twee Nederlandse rijders aan de start. Nigel Walraven komt uit voor het Zwitserse Bolliger Kawasaki team en trainde zich met teammaten Roman Stamm en Sébastien Suchet naar de zevende startpositie. Nigel meldde ons na afloop dat het inderdaad behoorlijk wennen was aan de andere omstandigheden op de baan. Uiteindelijk ging het allemaal wel goed en zowel hij als het team tevreden waren met die zevende startpositie.

Pepijn Bijsterbosch had het ook zeker niet makkelijk met de ten opzichte van dinsdag duidelijk gewijzigde omstandigheden. Dat gold niet alleen voor hem maar duidelijk ook voor teamgenoten Stefan Kerschbaumer en Lucy Glöckner. Samen berijden zij de BMW van het GERT56 by GS YUASA team dat uitkomt in de meer standaard SST klasse. Het team gaat in de tussenstand van het dat kampioenschap nog steeds aan de leiding ondanks het uitvallen tijdens de 24 uren van Le Mans. Het team trainde zich naar een 18e startpositie met een gemiddelde tijd van 2’22.270. Dit betekent de vijfde startpositie in de SST klasse.

Het Belgische Mototech EWC team met Grégory Fastré, Camille Hedelin en Bram Lambrechts trainde zich met gemiddeld 2’24.755 naar de 25e startpositie.

De gehele vrijdag was weer ingeruimd voor de auto’s zodat het zaterdagochtend voor de motoren opnieuw afwachten is hoe de baancondities zullen zijn. Vanaf 8 uur zaterdagmorgen krijgen de rijders middels een warm-up training nog even de mogelijkheid de baancondities te verkennen.

Zaterdagmiddag klokslag 12.00 uur sprinten de startrijders naar hun machines waarna het geweld losbarst. De race wordt volledig bij daglicht gereden al zal de finish wel vallen in de avondschemering. Slowakije ligt in dezelfde tijdzone als Nederland maar wel een stuk verder naar het oosten waardoor het daar bijna een uur eerder donker wordt dan bij ons.

 

Handige links 8H Slovakiaring:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App