Francesco Bagnaia sloot de eerste dag van de Italiaanse Grand Prix op Mugello af met de tweede tijd in de Training, slechts 0,110 seconde achter de verrassend snelle Maverick Viñales. Toch begon de dag allesbehalve soepel voor de tweevoudig MotoGP wereldkampioen, die in de eerste vrije training zichtbaar zijn frustraties toonde.
Onstabiele Desmosedici zorgt voor frustratie
Francesco Bagnaia liet vrijdag na afloop van de eerste dag van de Brembo Grand Prix of Italy weten dat hij in de ochtend tijdens de FP1 veel last had van een nerveuze en onvoorspelbare motor. “Na de eerste run begon de motor veel te bewegen. Het voelde oncontroleerbaar en ik kon het juiste gevoel met de voorkant simpelweg niet vinden,” verklaarde de Ducati Lenovo Team coureur nadat hij even eerder de dag had afgesloten met de tweede rondetijd achter zijn naam. In de middagsessie ondervond hij bovendien veel slijtage aan de achterband, iets dat vrijdagavond volgens de Italiaan nog onderzocht moet worden.
De ommekeer kwam er pas toen Bagnaia voor het eerst overstapte naar de zachte achterband. “Zodra ik de zachte band had laten monteren, kwam mijn vertrouwde Mugello-gevoel terug. In mijn eerste time attack moest ik nog even wennen, maar in de tweede ronde zat ik meteen in de 1’44. Helaas was de tank leeg voor een tweede poging, maar ik ben tevreden over de stap die we hebben gezet,” aldus de Italiaan, die duidelijk opgelucht was dat het goede gevoel uit Aragon terugkeerde.
Technische evoluties: andere voorvork en remschijven
Bagnaia experimenteert sinds het Grand Prix weekend in Aragon ook met de langere voorvork, een versie die de andere Ducati-coureurs al langer gebruiken. “Die bestaat al sinds 2023, maar ik gebruikte hem nooit. Nu helpt die extra veerweg me om meer snelheid mee te nemen in de remfase.” In Mugello moet hij noodgedwongen overschakelen naar de kleinere 340 mm remschijven, omdat de lay-out van het circuit het gebruik van de grotere 355 mm variant niet toelaat.
De tweevoudig MotoGP wereldkampioen hoopt op een definitieve kentering dit weekend tijdens zijn thuis-Grand Prix in de Toscaanse heuvelen. “Het Mugello-effect is reëel. Op deze baan heb ik altijd de voorkeur gegeven aan een iets meer glijdende achterkant, om minder druk op de voorkant te hebben. Vandaag lukte dat weer goed met de zachte achterband.”
De zoektocht naar stabiliteit en grip blijft na de eerste dag in Mugello echter prioriteit binnen de Ducati familie, niet alleen bij Bagnaia maar ook bij de overige Ducatisten.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Brembo Grand Prix of Italy↓
Handige links Brembo Grand Prix of Italy:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’





