Honda Racing Corporation (HRC) heeft een belangrijke slag geslagen op de technische MotoGP-transfermarkt. Kurt Trieb, jarenlang verantwoordelijk voor de motorontwikkeling van KTM’s RC16, maakt binnenkort de overstap naar de Japanse fabrikant.
Het vertrek van Kurt Trieb, Chief Engine Development Officer bij KTM, wordt gezien als een enorme aderlating voor de Oostenrijkse constructeur. De 63-jarige Duitser stond aan de basis van alle racemotoren die in Munderfing worden ontwikkeld, van motorcross en rally tot Moto3 en MotoGP. Hij wordt nu bij HRC verantwoordelijk voor de ontwikkeling, als aanvulling op Romano Albesiano die eerder al als Head of Vehicle Development werd aangesteld.
Hoewel de overstap nog niet officieel is bevestigd door KTM of Honda, wordt deze volgens het Duitse speeweek.com als zo goed als zeker beschouwd en op korte termijn door genoemde partijen wereldkundig gamaakt. Trieb zal leiding gaan geven aan een nieuwe technische eenheid in Italië, die losstaat van HRC’s Japanse hoofdkantoor maar wel in nauw contact staat met de engineers uit Tokio.
Honda wil met de komst van Trieb een volgende stap zetten richting competitiviteit in het nieuwe MotoGP-tijdperk dat in 2027 begint. Dan zullen de motoren geen 1000cc maar nog 850cc zijn, en is het de ambitie van HRC om weer aansluiting te vinden bij de top – iets waar de fabrikant de laatste seizoenen moeite mee heeft.
Trieb geldt als de architect van de succesvolle V4-motor die de KTM RC16 naar de top van de topsnelheidslijstjes bracht. Onder zijn leiding groeide KTM uit tot een serieuze uitdager van Ducati, waarbij zelfs Italiaanse ingenieurs de krachtbron uit Oostenrijk openlijk prezen.
Zijn vertrek betekent een forse kennisoverdracht naar de concurrentie. Hoewel motorontwikkeling altijd een teaminspanning is, neemt Trieb decennia aan ervaring en inzicht mee naar HRC.
Trieb was daarnaast al nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe KTM RC16 met 850cc-krachtbron, bedoeld voor introductie in 2027. Of KTM daadwerkelijk op de grid zal staan in dat nieuwe tijdperk is echter helemaal nog niet zeker; veel hangt af van de nog te ondertekenen contracten met Dorna Sport en Liberty Media, de nieuwe meerderheidsaandeelhouder (dit geldt overigens voor alle vijf huidige fabrikanten die allen een contract hebben tot aan het einde van 2026).
Bij Honda heerst ondertussen de overtuiging dat de structurele problemen met de RC213V – met name in acceleratie en topsnelheid – alleen te verhelpen zijn door fundamentele technische wijzigingen. De komst van Trieb moet dit proces versnellen.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Motul Grand Prix of the Netherlands↓
Handige links Motul Grand Prix of the Netherlands:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag
TT Legends Parade
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’