Álvaro Bautista heeft zich fel uitgesproken tegen de minimumgewichtregel die sinds 2024 geldt in het FIM Superbike World Championship. Volgens de tweevoudig WorldSBK wereldkampioen is de maatregel nadelig voor lichtere coureurs en noemt hij het zelfs “discriminatie”.
Álvaro Bautista won in 2022 en 2023 op dominante wijze het wereldkampioenschap, maar kende sindsdien een aanmerkelijk zwaarder seizoen. In 2024 moest hij genoegen nemen met de derde plaats in het WK-klassement. Ook in 2025 wacht hij, zes ronden ver in het seizoen, nog altijd op zijn eerste overwinning. Momenteel bezet hij de derde positie in de tussenstand.
De minimumgewichtregel schrijft voor dat het gecombineerde gewicht van coureur en machine ten minste 248 kilogram moet bedragen (minimaal gewicht machine 168 en 80kg extra inclusief coureur) . Ontbreekt er gewicht, dan wordt er 0,5 kilogram ballast per ontbrekend kilogram toegevoegd aan de motor. De regel werd ingevoerd na Bautista’s dominante optreden in 2023, waarin hij 27 van de 36 races wist te winnen.
Bautista, met zijn kleine en lichte postuur, voelt zich echter benadeeld: “Vandaag spreek ik niet alleen als coureur, maar als mens… ik heb zelf ervaren hoe het is om gestraft te worden… vanwege mijn gewicht,” aldus de Spanjaard in een persoonlijk bericht op sociale media.
De 40-jarige veteraan zegt jarenlang te hebben geprobeerd zich aan te passen, maar vindt het nu tijd voor verandering: “Wanneer je fysieke afmetingen een structureel nadeel worden, houdt het op een technische kwestie te zijn en wordt het een vorm van discriminatie.”
In zijn verklaring roept hij de WorldSBK-organisatie op om opnieuw naar de regelgeving te kijken: “Een coureur wordt niet gedefinieerd door het aantal kilo’s op de weegschaal, maar door zijn slimheid, instinct en moed op de baan.”
Er valt niet te ontkennen dat lichtere, compactere coureurs voordelen genieten op belangrijke vlakken zoals acceleratie, brandstofverbruik en soms zelfs bandenslijtage. Maar de keerzijde van die medaille wordt vaak over het hoofd gezien. Coureurs met het postuur van Bautista staan juist voor grotere fysieke uitdagingen als het gaat om het beheersen van een Superbike – zeker één met meer dan 230 pk. Hefboomwerking en lichaamsmassa spelen een cruciale rol wanneer je zo’n machine op hoge snelheid onder controle moet houden. Dat is natuurkunde – net zo goed als het verband tussen gewicht en acceleratie een fysiek principe is.
Met zijn emotionele statement wil Bautista een bredere discussie aanzwengelen over de impact van dergelijke regels op individuele rijders. Dorna en de FIM hebben vooralsnog niet gereageerd op zijn uitlatingen.

