HomeMotoGPMotoGPColumn | Evert Slager: Een mijlpaal vol emotie – mijn laatste Dutch...

Column | Evert Slager: Een mijlpaal vol emotie – mijn laatste Dutch TT in deze rol

De 94e editie, maar de 100e verjaardag van de Dutch TT. Wat een bijzonder weekend, wat een bijzondere editie. En wat wás het een prachtig weekend op het TT Circuit Assen. De jubileumeditie van 2025 werd alles wat je kon hopen: zonovergoten, volle tribunes, spannende races en vooral: een sfeer die je alleen in Assen vindt. Het was voor mij persoonlijk een weekend met een heel bijzonder randje — mijn laatste Dutch TT als Racesport.nl-vertegenwoordiger in de huidige rol.

Het jubileum begon al ver voor het weekend met de presentatie van onder andere een speciale postzegel en een herdenkingsmunt. Mooi en symbolisch. Maar de kers op de taart kwam op vrijdag, tijdens de openingsdag, toen koning Willem-Alexander een bezoek bracht. De foto van de koning op de Idrofoglia RW Racing GP-motor van Zonta van den Goorbergh in de pitbox werd massaal opgepikt door de nationale en internationale media. Een zeldzame promotie voor de motorsport in Nederland — en eerlijk is eerlijk, daar mogen we trots op zijn.

Zondag was magisch. Het Wilhelmus, op de grid gezongen door Elske DeWall en begeleid door de Zwolse Koorbazen, meer dan honderdduizend fans op de tribunes en taluds, en vervolgens een spannende MotoGP-race. Prachtig weer, sterke optredens en vooral: een sfeer zoals alleen de Dutch TT die kan neerzetten. Dit is en blijft het grootste eendaagse sportevenement van Nederland — en in 2025 klopte werkelijk alles.

Lees ook: Evert Slager: “Er breekt een nieuwe fase voor Racesport.nl en mijzelf aan”

Voor mij persoonlijk was het extra bijzonder. Zoals bekend doe ik na dit seizoen een stapje terug. De Dutch TT van dit jaar was dus mijn laatste in deze hoedanigheid. Ondanks personele uitdagingen — Guido Fenneman sprong op het laatste moment in bij Ziggo Sport Racing en vele vrijwilligers genoten van hun jaarlijkse Dutch TT-uitje — koos ik er bewust voor om er zelf nog één keer vol voor te gaan. Op de eerste rij in het mediacentrum, zoals altijd weggekropen in het hoekje. Alles goed kunnen observeren, alle verslagen zelf geschreven. Intensief, vermoeiend, maar ook ontzettend waardevol — samen met de Racesport.nl-fotografen Jan, Randy, Damon en Marco langs de baan, in de pitstraat, paddock of op andere ludieke plaatsen.

Wat me opviel? Vooral veranderingen in het mediacentrum. Minder vaste fotografen en journalisten, minder vertrouwde gezichten, maar des te meer influencers — al dan niet uitgenodigd door de MotoGP-teams zelf. Selfies makend, sommigen zelfs vergezeld van een eigen cameraman of -vrouw. Alles voor de likes; likes boven inhoud. Het is de nieuwe tijd, het hoort erbij, ik weet het. Maar als iemand die meer dan 20 jaar met hart en ziel verslag heeft gedaan, doet het toch een beetje pijn. Journalistiek, passie en inzet lijken soms te wijken voor persoonlijk gewin en zelfingenomenheid.

Niet alleen bij de genoemde influencers, maar ook bij ‘journalisten’ die zichzelf op een voetstuk plaatsen en zich als vliegen op de stroop verdringen bij de mediascrums — alle MotoGP-coureurs komen na afloop van de actie naar het mediacentrum om verslag te doen van hun dag voor de aanwezige media. Niets willen missen. Niet om het later uit te werken, nee, het liefst met een tv-camera in de buurt en veelal een smartphone in de aanslag om als eerste het nieuws op hun persoonlijke socialmediapagina te kunnen posten. Om vervolgens aan het einde van de dag geen tijd meer over te hebben om datgene wat ze gehoord hebben uit te werken — nou ja, hooguit één of twee verhaaltjes misschien. Van tv-commentatoren kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar verder… niet mijn stijl, zeg maar. Over efficiënt werken gesproken…

Waar is de tijd gebleven dat je nog écht tussen de veelal prachtige trucks in de paddock een nieuwtje kon scoren? Het nieuwtje angstvallig voor je houden totdat het gepubliceerd was — in plaats van met de hele meute hetzelfde riedeltje aan te horen, het liefst nog gespot door een camera.

Niemand is groter dan de sport. Maar het is de tijd van social media, likes, selfies, “kijk mij eens”… Het zal wel met de leeftijd te maken hebben. Laten we het daar maar op houden. Ben ik nu negatief? Nee, dat is niet mijn bedoeling. Maar gedurende het weekend in Assen is het me wel duidelijk geworden dat het anders is geworden — en een bevestiging dat het anders móét, wil een medium als Racesport.nl ook in de toekomst een vooraanstaande rol blijven spelen binnen de sport. En precies daarom wilde ik het juist tijdens deze speciale editie van de Dutch TT op deze manier aanpakken.


De toekomst van Racesport.nl

Wat de toekomst brengt? We zijn in gesprek met een overnamekandidaat over de voortzetting van Racesport.nl na 1 januari 2026. Of dit zal slagen, en of dit in de huidige vorm zal zijn of in een nieuwe gedaante, is nog niet helemaal duidelijk. Maar één ding is zeker: Racesport.nl verdwijnt niet. Mijn passie voor motorsport blijft. En ik blijf erbij — al is het wellicht op een andere manier.

Ik hoop dat jullie van deze jubileumeditie hebben genoten — net zoals ik dat heb gedaan. Bedankt voor jullie steun, jullie vertrouwen, en de vele gesprekken in de paddock. We zien elkaar terug tijdens de Dutch TT. Dat weet ik zeker.

Evert Slager
www.racesport.nl





Tijdschema en volledige uitslagen Motul Grand Prix of the Netherlands↓



10 – MotoGP Assen 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Vrije training
09:00 - 09:35
Moto3
Eerste vrije training
10:50 - 11:25
Moto2
Eerste vrije training
11:40 - 12:25
MotoGP
Eerste vrije training
12:35 - 12:50
MotoE
Training
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie




Handige links Motul Grand Prix of the Netherlands:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag
TT Legends Parade





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd