HomeMotoGPMoto2Moto2 stoelendans: strijd om laatste zitjes voor 2026 barst los

Moto2 stoelendans: strijd om laatste zitjes voor 2026 barst los

De MotoGP-startgrid voor 2026 is al ingevuld, maar in de Moto2 blijft de spanning nog even hangen. Twee teams – BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 en het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP – hebben hun tweede rijder voor komend seizoen nog niet vastgelegd. Achter de schermen woedt een complex spel van contracten, belangen en sponsors.

Bij BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 vallen vooral drie namen op als serieuze kandidaten: Alberto Ferrandez, Filip Salac en Zonta van den Goorbergh. Volgens bronnen in de paddock had Salac al een pre-contract getekend met voormalig RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen. Het plotselinge vertrek van Janssen bij het enige Nederlandse Grand Prix-team zorgde echter voor een nieuwe dynamiek.

RW Racing GP liet onlangs weten bezig te zijn met een herstructurering, wat ook gevolgen heeft voor de rijderskeuze. Het team heeft als prioriteit zijn Nederlandse identiteit behouden.

De sleutelrol van Filip Salac

Salac wilde per se terug naar een Kalex-chassis – een voorwaarde die de onderhandelingen met Pramac Yamaha al vroeg blokkeerde. Zijn focus lag daarna volledig op RW Racing GP, maar het nieuwe management vond de eisen van de Tsjech en zijn management te zwaar. Daardoor blijft het pre-contract vooralsnog zonder vervolg.

Ondertussen leek er een nieuwe kans te ontstaan: het OnlyFans American Racing Team, dat na dit seizoen afscheid neemt van Marcos Ramirez, toonde interesse in Salac. Een deal leek dichtbij, maar een afhaker onder de sponsoren van het Amerikaanse team heeft die overeenkomst inmiddels weer op losse schroeven gezet. Albert Arenas zou nu in beeld zijn als nieuwe teamgenoot van Joe Roberts, mede dankzij financiële steun vanuit zijn eigen hoek.

Van den Goorbergh weer in beeld

De onzekerheid rond Salac kan gunstig uitpakken voor Zonta van den Goorbergh. De 19-jarige Brabander lijkt weer een serieuze optie voor RW-Idrofoglia Racing GP. Een terugkeer zou niet alleen zijn Moto2 carrière nieuw leven inblazen, maar ook RW Racing GP helpen de Nederlandse lijn door te trekken die het team altijd heeft gekoesterd.

Slotfase van de stoelendans

Volgens ingewijden is de verwachting dat rond het Grand Prix-weekend in Portimão – over ruim een week – de laatste puzzelstukjes op hun plaats vallen. Of de ideale verdeling (Ferrandez bij Pramac, Salac bij American Racing en Van den Goorbergh bij RW Racing GP) daadwerkelijk werkelijkheid wordt, is nog allerminst zeker.

Voor nu lijkt de kans echter groter dan ooit dat Van den Goorbergh ook in 2026 op de Moto2-grid te vinden zal zijn — en mogelijk opnieuw in Nederlandse kleuren.



cv-merchandise





20 – MotoGP Maleisië 2025
03:00 - 03:35
Moto3
Eerste vrije training
03:50 - 04:30
Moto2
Eerste vrije training
04:45 - 05:30
MotoGP
Eerste vrije training
07:50 - 08:25
Moto3
Training
08:40 - 09:20
Moto2
Training
09:35 - 10:35
MotoGP
Training




Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:

Volledig tijdschema en uitslagen

Waar te volgen op TV

NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop

Fotoverslag






   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd