HomeInternationaalFIM Sidecar World ChampionshipPayne en Rousseau raken 2025 Sidecar World Championship wereldtitel kwijt

Payne en Rousseau raken 2025 Sidecar World Championship wereldtitel kwijt

Harry Payne en Kevin Rousseau zijn hun 2025 Sidecar World Championship-titel kwijtgeraakt na een technische diskwalificatie tijdens de seizoensfinale in Oschersleben. Het Brits-Franse duo, dat negen van de veertien races wist te winnen, wordt uit de uitslag van het laatste raceweekend geschrapt vanwege onregelmatigheden aan de motor.

Het team Steinhausen Racing kende een dominant seizoen met overwinningen in onder meer Le Mans, Estoril, de Pannonia Ring, Most en Assen. Ondanks een uitvalbeurt in twee races wegens motorproblemen, verdedigden Harry Payne en Kevin Rousseau begin oktober in Oschersleben met een vierde plaats in de sprintrace met succes hun koppositie in het kampioenschap. In de afsluitende Gold Race reden ze opnieuw overtuigend naar de winst en werd het kampioenschap op de baan beslist in hun voordeel.

Technische afkeur na race

Kort na de euforie bij de podiumceremonie sloeg de stemming om. Tijdens de technische keuring werd de motor van Payne en Rousseau geopend en constateerden FIM-inspecteurs mogelijke onregelmatigheden. De motor was slechts enkele dagen voor het evenement geleverd aan het team en werd gebouwd door een externe partij in Frankrijk.

Een 3D-profielmeting aan de Universiteit van Padua toonde aan dat de nokkenassen niet voldeden aan artikel 2.3.4 van het technische reglement. Op 14 november werd het team gehoord door de internationale FIM jury. Na bestudering van de technische bevindingen en verklaringen besloot de jury tot diskwalificatie van de machine voor het gehele finale evenement in Oschersleben.

Het verlies van 38 punten betekent dat Payne en Rousseau hun wereldtitel verliezen en in de eindstand terugzakken naar de derde plaats. De Britse broers Sam en Tom Christie (Hannafin Racing) worden daarmee uitgeroepen tot 2025 wereldkampioen 2025. Markus Schlosser en Luca Schmidt (Gustoil Sidecar Racing) eindigen als tweede in de eindstand.

Volgens de FIM-regels heeft Team Steinhausen Racing vijf dagen de tijd om beroep aan te tekenen tegen de beslissing. Het team, onder leiding van Maik Steinhausen, benadrukte tijdens de hoorzitting altijd volledig te hebben meegewerkt aan technische controles en sprak zijn vertrouwen uit in de legale opbouw van de motor.

“De motor is niet door ons zelf gebouwd, maar we vertrouwen op onze monteurs. We hebben niets te verbergen,” aldus Steinhausen.

Of het beroep wordt aangetekend is op dit moment nog niet bekend.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd