Het 2026 MotoGP seizoen ging dinsdag officieel van start met de eerste officiele MotoGP testdag op Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Ondanks een trage start door een nog deels natte baan en lage temperaturen (13°C), kwamen de meeste coureurs pas na de middag in actie. Wat leverde deze eerste MotoGP-test van het nieuwe seizoen op?
Na een sterke seizoensafsluiting liet Aprilia dinsdag opnieuw van zich horen. De fabrikant uit het Italiaanse Noale testte een volledig vernieuwde aeropakket met wijzigingen aan de voorkant, smallere flanken en experimentele seat-aero, deels gecamoufleerd door een speciale zwart/wit kleurstelling. Marco Bezzecchi reed zijn ronden met het nieuwe pakket, maar hield zich na afloop wijselijk op de vlakte: “Sommige dingen positief, andere twijfelachtig. Typisch testwerk.”
Technisch directeur Fabiano Sterlacchini gaf aan dat het doel is “de juiste aerodynamische coëfficiënt in elke fase van het rijden” te vinden, met de balans tussen topsnelheid en stabiliteit bij insturen.
Razgatlioglu overtuigt bij Yamaha-debuut
Toprak Razgatlioglu maakte indruk bij zijn eerste officiële optreden als Yamaha MotoGP-coureur. De drievoudig WorldSBK-kampioen noteerde de op één na snelste tijd van de vier Yamaha coureurs, slechts 0,7 seconde achter Fabio Quartararo. “Ik was verrast hoe snel hij was,” zei Quartararo. Ook teamgenoot Alex Rins was onder de indruk voor zijn nieuwe Turkse merkgenoot.
Prima Pramac-teammanager Gino Borsoi benadrukte na afloop dat Razgatlioglu de meeste moeite kende met de overgang naar de voor hem nieuwe carbon remmen in combinatie met de voor hem eveneens nieuwe Michelin banden. Uiteindelijk verliep de aanpassing beter dan verwacht volgens Borsoi. Een reactie van Razgatlioglu zelf kwam er na afloop niet, dit vanwege het feit dat hij nog tot 31 december van dit jaar onder contract staat bij BMW Motorrad.
Bagnaia hervindt vertrouwen na lastig seizoen
Francesco Bagnaia begon 2025 als één van de titelkandidaten maar beleefde een moeizaam seizoen. De Italiaan eindigde slechts als vijfde in de eindstand van het kampioenschap terwijl voorafgaand aan het seizoen de eerste of tweede plaats als doel werden gesteld. Ondanks de tiende rondetijd aan het einde van de dag – een iets vertekend beeld aangezien de tweevoudig wereldkampioen tijdens zijn timeattack op een zachte band ten val kwam in bocht twee – was Bagnaia positief gestemd. Het gevoel bij het insturen was een stuk beter en volgens de Italiaan zijn de eerste indrukken van de 2026-specificaties, die vooral intern – onder het kuipwerk – verstopt zaten veelbelovend.
Bulega toont potentie met P8
Nicolo Bulega maakte als invaller voor Marc Márquez tijdens de laatste twee Grand Prix weekenden van het seizoen in Portimão en Valencia dinsdag een sterke indruk tijdens de test. De Italiaan – die in tegenstelling tot de Grand Prix weekenden tijdens de testdag gebruik maakte van startnummer 16 aangezien Moreira gebruik gaat maken van startnummer 11 – sloot de testdag af met een zeer verdienstelijke achtste rondetijd, en dat op slechts op 0,3 seconden achter de snelste rondetijd. “Zonder druk kon ik me echt verbeteren,” aldus Bulega. “Ik maakte zelfs een fout in mijn snelste ronde – het had dus nog iets sneller gekund.” De nummer twee van 2025 in het WorldSBK achter Razgatlioglu solliciteerde met zijn twee goede optredens in Portimão en Valencia en zijn achtste rondetijd tijdens de test uitdrukkelijk naar een fulltime zitje in 2027. Als vaste Ducati MotoGP testcoureur – naast zijn optreden in het WorldSBK – kan hij zich de komende maanden nog vaker in de kijker rijden.
Leerzame dag voor Moreira en Vietti
Diogo Moreira was na afloop duidelijk onder de indruk van de power van een MotoGP machine. Net als Razgatlioglu noemde hij na afloop ook de carbon remmen als belangrijkste verschil. Ook was de Braziliaan eerlijk door te vertellen dat hij tijdens de eerste ronden een ‘beetje’ bang was over de power en snelheid van de Honda RC213V. Ondanks dit was hij aan het einde van de dag slechts 1,8 seconde langzamer dan de snelste rondetijd van de dag van Raul Fernandez. Moto2 coureur Celestino Vietti kreeg op zondagavond het verrassende nieuws te horen dat hij dinsdag binnen het Pertamina Enduro VR46 Racing de plaats in mocht nemen van de geblesseerde Franco Morbidelli. De Italiaan reed zonder druk, zonder verplichtingen en zonder onnodige risico’s te nemen 24 ronden op de voor hem nieuwe MotoGP machine. Hij eindigde de dag als tweeëntwintigste en laatste op de tijdlijst op iets meer dan 3 seconden van de snelste rondetijd, iets dat totaal niet belangrijk was aangezien Vietti’s dag in het teken stond van het kennismaken met een MotoGP machine en genieten van zijn MotoGP debuut zonder enige druk.
Naast bovengenoemde twee Moto2 coureur krijgt deze week nog een andere Moto2 collega de kans om te debuteren op een MotoGP machine, en wel Izan Guevara. De winnaar van de laatste Moto2 race van het seizoen krijgt als bedankje voor zijn overwinning woensdag de kans om een aantal ronden te rijden op de Yamaha M1 in Valencia. Yamaha heeft woensdag Circuit Ricardo Tormo afgehuurd voor een extra prive test en zal zich dan voegen bij Quartararo, Rins, Razgatlioglu en Jack Miller die deze dag de nieuwe Yamaha V4 verder aan de tand gaan voelen ter voorbereiding op het komende seizoen.
Handige links Valencia Test:
Tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



