Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week de beurt aan Wilco Zeelenberg. De voormalig Grand Prix winnaar en huidig Ziggo Sport MotoGP analist blikt terug op het 2025 MotoGP seizoen en de prestaties van onze twee Nederlandse Moto2 helden Collin Veijer en Zonta van den Goorbergh.
Het seizoen zit erop. En wat voor een seizoen. Ja, ik vond het eerlijk gezegd niet het spannendste MotoGP-jaar ooit, maar wel eentje dat veel duidelijk maakte. Marc Márquez terug in het fabrieksteam – daar hield ik vooraf al mijn hart voor vast. En terecht, zo bleek. De manier waarop hij zich dit jaar profileerde… dominant. Hij was simpelweg beter dan de rest.
Natuurlijk lag Marc er ook twee keer af in een race, en dat maakte het kampioenschap nog even spannend. Maar uiteindelijk pakte hij in Motegi de wereldtitel – en terecht. Wat hij de afgelopen jaren van zichzelf heeft gevraagd om terug te kunnen komen, fysiek en mentaal, dat kwam er allemaal uit op het moment dat hij in Motegi wereldkampioen werd. Dat vond ik ronduit indrukwekkend. Je kunt van alles van Marc vinden, en ja, hij blijft een alfamannetje op de baan. Die jongen heeft zó diep moeten gaan de afgelopen jaren. Het is makkelijk om hem te bekritiseren als hij op het scherpst van de snede rijdt, maar dat is ook wat hem uniek maakt. Het respect dat ik voor hem heb, is alleen maar gegroeid.
Wat me wél verraste? Zijn broer. Alex Márquez tweede in het kampioenschap – dat had ik niet durven voorspellen. Tuurlijk, zodra Marc er niet bij was, stond Alex er. Maar hij heeft ook races gewonnen op eigen kracht. Dat verdient respect. Je zag wel het verschil in pure klasse wanneer ze allebei in dezelfde groep zaten, maar Alex is stabieler geworden en dat betaalt zich uit. Chapeau.
Ook Aprilia verdient een dikke pluim. Met twee nieuwe rijders begonnen ze stroef, zeker nadat Jorge Martín er al vroeg geblesseerd uitlag. Maar Marco Bezzecchi heeft echt iets neergezet. En dan ook nog een overwinning met het satellietteam via Raúl Fernández? Dat is ongekend sterk en zegt veel over de ontwikkeling van die machine. De meeste punten in de tweede seizoenshelft kwamen van Aprilia. Ze hebben echt grote stappen gezet.
Honda is weer een beetje terug. Nog niet waar ze willen zijn, maar wél in staat om mee te strijden voor podiumplaatsen in de tweede helft van het seizoen. Dat hebben we lang niet gezien. Je merkt het ook in de pitbox: het chagrijn maakt plaats voor een beetje hoop – langzaam maar zeker verschenen er weer glimlachen. Die gasten zaten lang in de hoek waar de klappen vielen.
En dan Yamaha. Die zijn dit jaar met een V4 ingestapt. Dat had ik tien jaar geleden niet voor mogelijk gehouden. Mede ook onder druk van hun stercoureur Fabio Quartararo. Hij pusht de hele organisatie, blijft erin geloven, maar hij heeft wel resultaten nodig. Als die niet snel komen, is hij weg na afloop van het volgend seizoen als zijn contract afloopt. Zo simpel is het. De potentie is er, dat zie je aan dat nieuwe blok, maar het is nog niet klaar om te winnen.
KTM kende een zwaar jaar. Intern veel onrust na de financiële problemen op de thuisbasis en de overname, en dat werkt door in alles. Pedro Acosta begon goed, raakte gefrustreerd, maar hervond zich in de tweede seizoenshelft. Hij is nog jong en leert veel, ook over zichzelf. Technisch hebben ze vooral aan de voorzijde grote stappen gezet dankzij de nieuwe aerodynamica en de aangepaste neus. Maar die achterband blijft een probleem: te veel slijtage, te vroeg. Daar verliezen ze races. Het was daarnaast ook een aderlating voor KTM dat Maverick Viñales geblesseerd wegviel met een schouderblessure, net als een aantal andere coureurs dit seizoen. Dat valt op: veel blessures, soms langdurig. Maar daar heb ik in mijn vorige column al iets over gezegd.
Dan naar onze Nederlandse jongens in de Moto2: Collin Veijer en Zonta van den Goorbergh. Begin dit jaar zat ik met Colin en Zonta aan tafel bij Ziggo Sport. Toen zei ik voor de grap: “Misschien staan jullie wel samen op het podium in Assen.” Dat is niet gebeurd, maar wat mij betreft was het wel het jaar van Colin. Hij had een stroeve start, moest wennen aan die zwaardere Moto2-machine. Net toen hij het onder de knie kreeg, raakte hij geblesseerd bij een training. En dat was zonde, want je merkte daarna dat hij net dat stukje wedstrijdritme en kracht miste. Na de zomer kwam hij sterk terug, met vertrouwen en een heel goed tempo. Veel top tien-klasseringen en zijn eerste podiumplaats in Portimão. In die race was hij de sterkste en reed hij het grootste deel van de race aan de leiding, maar in de slotfase speelde de blessure toch nog op en had hij moeite om de motor goed gestopt te krijgen. Net geen winst, maar het belangrijkste is dat hij nu weet dat hij erbij hoort. Dat hij het niveau aankan. Dat geeft motivatie. Als hij blessurevrij blijft, zie ik hem volgend jaar winnen.
Voor Zonta was het moeilijker. Hij begon juist goed in de wintertests, stond er elke keer bij. Maar in de races zakte hij vaak terug. Tien, elf, twaalf, net binnen de punten en er vaak net buiten – dat is te weinig. Gelukkig krijgt hij nog een jaar in de Moto2, iets waar het lange tijd niet meer naar uitzag. Hij heeft het in zich, we weten allemaal dat hij snel is, maar hij moet wel constanter worden. Sneller leren, scherper zijn tijdens de trainingen, meer goede rondes rijden. Je ziet dat het erin zit, maar het komt er nog te weinig uit.
Als ik alles op een rijtje zet, dan was 2025 een seizoen met een duidelijke winnaar en een coureur die simpelweg beter was dan de rest: Marc Márquez. De rest van het MotoGP-veld is gewaarschuwd voor komend seizoen. Ze zullen aan de bak moeten om de inmiddels 32-jarige Spanjaard het vuur aan de schenen te leggen. Deze twee maanden – december en januari – wordt er dan wel niet gereden, maar de fabrikanten, teams en ook de coureurs zullen zeker niet stilzitten. Ze zullen er alles aan willen doen om Marc Márquez in 2026 van zijn tiende wereldtitel te weerhouden.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg.
Eerdere columns in 2025:
25. Collumn Michael van der Mark:“Een nieuwe rol, maar drukker dan ooit”
24. Column Glenn van Straalen: “We hebben een nieuwe uitdaging gevonden, ik blijf racen”
23. Column Collin Veijer: “Een seizoen met twee gezichten”
22. Column Wilco Zeelenberg: Blessures, airbags én een emotionele titel
21. Column Glenn van Straalen: “Eén ding weet ik zeker: ik ben nog niet klaar”
20. Column Michael van der Mark: Het naderende ‘afscheid’, zijn speciale band met Toprak en de Nederlandse inbreng
19.Column Wilco Zeelenberg: “Oostenrijk, Balaton Park, Catalunya en de nieuwe Yamaha V4”
18. Column Collin Veijer: “De progressie is er, nu hard blijven werken op de manier die ons tot hier gebracht heeft”
17. Column Glenn van Straalen: “Eerst volledig fit, dan pas terug op de motor”
16. Column Michael van der Mark: “Racen voor Luca in Suzuka, twijfels over Balaton Park en een nog onzekere toekomst”
15. Column Wilco Zeelenberg: Blessures, technologie en verwachtingen voor de tweede seizoenshelft
14. Glenn van Straalen: Positieve lijn na lastige weken
13. Collin Veijer: “Iedereen bedankt die naar Assen is gekomen en mij heeft gesteund. Het betekende veel voor me”
12. Michael van der Mark: Eerste indruk Balaton Park Circuit en een koninklijk moment tijdens Dutch TT
11. Wilco Zeelenberg: Het MotoGP seizoen tot nu toe en de verwachtingen voor de Dutch TT
10: Glenn van Straalen: “Het enige waar ik nu mee bezig ben is het weer 100% fit zien te worden”
09. Collin Veijer: “Nog even flink doorbijten, maar we komen sterker terug”
08.Wilco Zeelenberg: “Marc Márquez maakt Bagnaia nerveus”
07. Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”
06. Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03. Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02. Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


