Afgelopen weekend werd op het Autodromo Internacional do Algarve de eerste WorldSBK ronde na de zomerstop verreden. Tijd om onze oren eens goed ten luister te leggen aangaande de laatste geruchten en roddels in het FIM Superbike World Championship paddock.

Alvaró Bautista en Honda
Een officiële bevestiging is er weliswaar nog niet maar het lijkt zo goed als zeker dat Alvaró Bautista in 2020 uit zal komen voor het nieuw op te zetten Honda World Superbike team, dit ondanks dat de Spanjaard afgelopen weekend in Portimâo ook weer gelinkt werd aan een terugkeer naar de MotoGP klasse (KTM).

Dat het serieus is bij Honda, dat men in 2020 met een geheel nieuw team zal komen en er echt een compleet nieuwe Honda CBR1000RR gaat komen werd in Portimâo ook wel duidelijk. Zo hebben alle huidige Moriwaki Althea Honda Team medewerkers te horen gekregen dat ze na dit seizoen op zoek mogen naar ander werk. Velen van hen waren in Portugal dan ook heel erg druk met het aanbieden van hun diensten bij verschillende andere teams.

Wat wel bekend werd is dat de nieuwe Honda-activiteiten binnen het WorldSBK georganiseerd zullen worden vanuit Spanje en nauw samen zal gaan werken met de Honda-structuur in de MotoGP (Repsol Honda Team). Inmiddels heeft Alberto Puig vanuit Japan de opdracht gekregen om de eerste piketpalen te slaan voor het nieuwe Honda WorldSBK Team. Zo zal het bedrijf van Puig, dat ook verantwoordelijk is voor de organisatie van de Asia Talent Cup, het logistieke gedeelte voor zijn rekening nemen.

Bautista en Takahashi zullen in 2020 gebruik maken van een nieuwe 2020 Honda CBR1000RR Fireblade waarmee volgens de laatste geruchten in Japan al volop achter gesloten deuren wordt getest. Geen nieuwe Honda V4 dus, maar voortbordurend op de huidige vier in lijn Firblade. Wel zou de nieuwe Fireblade wel een aantal opmerkelijk innovaties zoals aerodynamische vleugels die (automatisch) regelbaar zullen zijn via de ECU. Honda experimenteerde hier al mee in de MotoGP voor dit aan banden werd gelegd, echter in het WorldSBK gelden op dit moment nog geen restricties wat betreft de aerodynamica.

In Portimâo deden tevens de geruchten de ronde dat Bautista niet alleen de overstap zal maken van Ducati naar Honda maar dat zijn huidige crewchief Giulio Nava hem zal volgen en ook volgend seizoen aan zijn zijde zal staan. Takahashi zal in tegenstelling tot dit seizoen in 2020 zijn huidige Japanse crewchief uit het JSBK aan zijn zijde hebben.

Bautista en Takahashi zullen komend seizoen echter niet de enige twee Honda coureurs zijn binnen het WorldSBK, zo liet de huidige Moriwaki Althea Honda teambaas Genesio Bevilacqua weten dat hij ook in 2020 actief zal blijven in het kampioenschap. Niet als Honda fabrieksteam maar als Honda-klantenteam. Of dit met twee of net als dit seizoen met drie rijders zal zijn is nog niet bekend.

Hoe het ook moge zijn, hoeveel Honda’s er ook aan de start zullen verschijnen en wat er ook moge gaan gebeuren……veel minder dan dit seizoen kan het voor Honda niet gaan in 2020. Een officiële aankondiging vanuit Honda laat vooralsnog nog even op zich wachten, volgens ingewijden zal Honda het grote WorldSBK nieuws voor 2020  in de week na het MotoGP weekend in Aragon wereldkundig maken.

Alex Lowes
De huidige teamgenoot van Michael van der Mark was afgelopen weekend in Portimâo een veelbesproken persoon. Zoals al enige tijd bekend is moet de Brit na dit seizoen binnen het Pata Yamaha WorldSBK Team plaats maken voor Toprak Razgatlioglu (officiële aankondiging van de komst van het Turkse talent naar Yamaha is naar verwachting in of rond het WorldSBK evenement in Magny Cours).

Waar Lowes zijn carrière voort zal zetten is nog onduidelijk. De Brit zou een aanbieding voor 2020 van Yamaha op zak hebben om in de klasse actief te blijven, zo zou Yamaha hem onder kunnen brengen bij het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha als teamgenoot van de Fransman Loris Baz. Ondanks diverse gesprekken heeft Lowes dit aanbod nog niet geaccepteerd wat de geruchten weer op deed laaien dat hij ook nog steeds in verband wordt gebracht met een overstap naar Kawasaki.

Lowes zou dan de nieuwe teamgenoot worden van landgenoot Jonathan Rea. Dit is echter wel opvallend te noemen aangezien Leon Haslam zich in Portimâo liet ontvallen dat hij in 2020 definitief op een Kawasaki actief zal blijven in het kampioenschap. Op de vraag of hij ook de teamgenoot zal blijven van Rea werd door Haslam geen antwoord gegeven. Het zou dus zo maar kunnen dat Lowes de nieuwe teamgenoot wordt van Rea en dat we Haslam het komende seizoen in actie zullen zien komen op de Puccetti Kawasaki, het team waarvoor op dit moment Razgatlioglu actief is.

Kawasaki
Wordt het Lowes, wordt het Haslam of speelt er achter de schermen nog meer. Laten we het maar op het laatste houden, het zou ons namelijk niet verbazen dat er momenteel achter de schermen heel iets anders speelt. Het zou dan ook zomaar eens kunnen dat heel binnenkort huidig MotoGP coureur en de na dit seizoen bij KTM vertrekkende Johann Zarco wordt aangekondigd als de nieuwe teamgenoot van Rea. Het spreekwoord; waar twee honden vechten om een been……..loopt een derde er meer heen zou hier zo maar eens van toepassing kunnen zijn!!!

Markus Reiterberger
Nadat het team onlangs al Eugene Laverty aantrok als vervanger van Markus Reiterberger werd in Portimâo ook bekend dat Tom Sykes in 2020 het team trouw zal blijven. Voor Reiterberger is hiermee een langer verblijf als coureur in het WorldSBK zo goed als verkeken. De Duitser liet ons dan ook weten dat hij momenteel niet meer rekent op een ander zitje in het WorldSBK maar dat zijn manager op dit moment samen met BMW Motorrad de mogelijkheden bekijken voor een start in het British Superbike Championship.

Ten Kate Racing Yamaha
Het in Nieuwleusen gevestigde team boekte in Portimâo niet alleen veel progressie op de baan, ook naast de baan waren Gerrit- en Ronald ten Kate en Kervin Bos heel erg druk. Zo hoopt men zeer binnenkort een nieuwe titelsponsor voor komend seizoen te presenteren, zal Loris Baz in 2020 een sterke teamgenoot krijgen en is het zo goed als zeker dat men komend seizoen ook met één of twee ‘junior’ teams aan de start zal verschijnen in de WorldSSP klasse. Belangrijkste kandidaten hiervoor zijn het Nederlandse EAB Racing maar ook het dit seizoen in het IDM actief zijnde Benro Racing.

Moto2 coureurs
Het lijkt zo goed als zeker dat de huidige Moto2 coureurs Steven Odendaal en Philipp Oettl komend seizoen actief zullen zijn in de WorldSSP klasse. Odendaal gaat zo goed als zeker uitkomen voor het Bardahl Evan Bros WorldSSP Team. De Zuid-Afrikaan zal de plaats binnen het team innemen van de naar de WorldSBK klasse overstappende Federico Caricasulo. ( GRT Yamaha). Waar Oettl zal gaan rijden is nog niet bekend, hij wordt in verband gebracht met een start bij Kallio Racing maar ook net als Odendaal met het Bardahl Evan Bros WorldSSP Team waar de positie van Randy Krummenacher ook steeds wankeler wordt.

Wordt vervolgd……

 

Handige links Acerbis Portuguese Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App