De Moto3 race op het Bugatti Circuit in Le Mans is zondagochtend gewonnen door Albert Arenas. In een chaotische slotfase met valpartijen en penalty’s was het uiteindelijk Arenas die zijn eerste Moto3 overwinning behaalde voor teamgenoot Andrea Migno en Marcos Ramirez.

Waar de temperatuur in de ochtend nog behoorlijk laag was op het Bugatti Circuit in Le Mans, was dit voor de Moto3 race al een stuk beter. Met een buitentemperatuur van zo’n 18°C en een baantemperatuur van 28°C ging de race om 11:00 uur van start.

Aron Canet zou, als gevolg van het aanstichten van een crash in de kopgroep tijdens de race in Jerez, deze race van de laatste plaats op de grid moeten starten. Ook John McPhee kreeg een penalty, echter hoefde de Schot maar 6 plaatsen in te leveren.

Het was leider in het kampioenschap Marco Bezzecchi die als enige voor een zachte achterband koos, de rest was onderweg met een medium. De voorbanden waren allemaal gelijk.

Polesitter Jorge Martin kende een zeer goede start en nam meteen de leiding in handen. Achter de Spanjaard waren het Jakub Kornfeil, Enea Bastianini, Marcos Ramirez en Marco Bezzecchi.

Martin leek meteen al een gat te willen slaan en bouwde in de eerste ronde al een kleine marge op. Het was Kornfeil die aan het achterwiel bleef van de Spanjaard maar er was al een zichtbaar gat naar Bastianini op de derde plaats.

Kornfeil bleef kort achter de polesitter rijden en ging er in de tweede ronde zelfs aan voorbij. Het duo had inmiddels een marge van een seconde opgebouwd. Echter kon de Tsjechische coureur deze koppositie niet lang volhouden aangezien Martin de aanval inzette in het begin van de derde ronde bij het ingaan van de Dunlop chicane en de leiding weer overnam. Kornfeil ging wijd maar kon de tweede positie vasthouden.

Livio Loi kende een alles behalve gunstig begin aan de race in Le Mans. De Belg had een jump-start gemaakt en kreeg een ride-through penalty. Ook voor Gabriel Rodrigo ging het mis aangezien de Argentijn zijn KTM onderuit schoof en de race voortijdig ten einde kwam.

Aan kop waren het nog altijd Martin en Kornfeil die in een intens gevecht verwikkeld waren en elkaar meerdere malen inhaalden. Dit zorgde ervoor dat Bezzecchi, Di Giannantonio en Bastianini de aansluiting weer konden vinden en er een kopgroep van vijf coureurs ontstond. Bezzecchi wachtte niet lang en nam aan het eind van de vijfde ronde de leiding over. Aron Canet was inmiddels van de 28e en laatste plaats opgeklommen naar de 11e plaats.

Met dertien ronden te gaan bestond de kopgroep nog altijd uit dezelfde vijf coureurs die zeer dicht op elkaar reden. Een seconde daarachter was het wederom een groep van vijf, bestaande uit Antonelli, Ramirez, Migno, Arenas en Arbolino. Het werd daarna duidelijk dat Kornfeil een penalty zou krijgen aangezien de Tsjech bij een inhaalactie van Martin moest uitwijken en daardoor een stuk van de baan afsneed. Deze penalty zou 1.3 seconde zijn aan het eind van de race. Later bleek ook dat Antonelli een vergelijkbare penalty zou krijgen voor eenzelfde vergrijp.

Ook voor Nicolo Bulega verliep deze race niet naar wens aangezien de Italiaan bij het ingaan van de Dunlop chicane ter hoogte van bocht 3 onderuit ging. Landgenoot Lorenzo Dalla Porta kende ook geen geluk aangezien de Leopard Racing ten val kwam bij het ingaan van Garage Vert, bocht 8.

De kopgroep werd groter aangezien achter het leidende vijftal het vijftal daarachter de aansluiting wist te vinden waardoor er een kopgroep van tien coureurs te zien was. Martin had de leiding weer overgenomen van Bezzecchi maar de Italiaan hield de Spanjaard zeer nauwlettend in de gaten en sloeg tot dusver iedere keer toe wanneer dat mogelijk was.

Met zeven ronden te gaan was het Bezzecchi die de koppositie weer overnam met het Del Conca Gresini duo, Martin en Di Giannantonio, achter zich. Daarachter waren het Bastianini, Kornfeil, Antonelli, Migno, Arenas, Ramirez en Arbolino die allemaal binnen twee seconden van elkaar reden waarbij Kornfeil en Antonelli dus na afloop van de race 1.3 en 1.8 seconde respectievelijk aan hun tijd toegevoegd zouden krijgen.

De strijd tussen Martin en Bezzecchi bleef hevig waarbij de beide coureurs op meerdere plaatsen op het circuit aan elkaar voorbij gingen. Het leek erop dat de groep achter het duo afwachtte om op een juist moment toe te slaan.

Het zou allemaal aankomen op de laatste ronde. Bij het ingaan van deze laatste ronde ging het mis in de laatste bocht aangezien Bastianini ten val kwam en Kornfeil zijn Honda niet meer kon ontwijken. De Tsjech reed op spectaculaire wijze over de machine van Bastianini heen en wist wonderbaarlijk genoeg niet te crashen.

Het was Bezzecchi die als leider de laatste ronde in ging voor Martin en Di Giannantonio. Bezzecchi zou vrijwel de hele ronde de koppositie vasthouden totdat Di Giannantonio in de laatste bocht de aanval inzette en aan zijn landgenoot voorbij ging. Bezzecchi wilde vervolgens counteren maar ging te vroeg op het gas en kwam met een high-side ten val. Martin kon zijn KTM niet meer ontwijken en kwam ook ten val waarmee de Spanjaard voor de tweede race op rij zonder eigen schuld geen punten scoort.

Het was dus Di Giannantonio die als eerst over de finishlijn kwam, echter had de Italiaan enkele ronden eerder de Chemin Aux Boeufs chicane afgesneden en zou een penalty van 3 seconden ontvangen. Hierdoor viel hij terug naar de vierde plaats en was het Albert Arenas die daarmee de overwinning op zijn naam geschreven kreeg voor teamgenoot Andrea Migno en Marcos Ramirez.