Alberto Puig over een mogelijke terugkeer van Márquez naar Honda: “Ik weet het niet”

7621
alberto-puig
Alberto Puig | foto© Repsol Media

Het Repsol Honda Team begint in 2024 aan een nieuw tijdperk als fabrikant in de MotoGP. Na elf seizoenen moet men het doen zonder Marc Marquez, Joan Mir en Luca Marini moeten nu de kolen uit het vuur halen voor het team dat zich eerder deze week presenteerde in de nieuwkleurstelling. Teammanager Alberto Puig was tijdens de presentatie echter positief gestemd en de Spanjaard heeft er dan ook alle vertrouwen in dat zijn nieuwe protegés op de nieuwe RC213V gaan presteren, de kloof gaan dichten en in het tweede deel van het seizoen zelfs weer voor de prijzen mee gaan doen.

Dat de prestaties van het Repsol Honda Team de afgelopen seizoenen niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd is een understatement. Het resulteerde er zelfs in dat Marc Márquez na elf seizoenen besloot om zijn nog tot aan het einde van 2024 doorlopende contract vroegtijdig te laten ontbinden en in 2024 zijn heil ergens anders (Gresini Racing MotoGP) te gaan zoeken. Ondanks zijn vertrek was Marc Márquez deze week tijdens de Repsol Honda teampresentatie in Madrid nog steeds onderwerp van het gesprek. Niet geheel onverwachts natuurlijk, de Spanjaard speelde de afgelopen elf seizoenen namelijk met zes wereldtitels, 59 GP-overwinningen, 101 podium en 64 poles een belangrijke rol in het succes van het team. Sterker nog, Márquez was de afgelopen jaren de ster binnen het team, zijn wil was wet en alles draaide dan ook om hem.







Luca Marini en Joan Mir hebben in 2024 dan ook de schone taak om de taken van Márquez over te nemen en te zorgen dat Honda de weg terug naar de top weer weet te vinden. Met een volledige nieuwe RC213V – die zo’n beetje aan alle eisen voldoet welke Márquez gesteld had alvorens hij de knoop doorhakte en zijn heil ergens anders ging zoeken – en een machine die voor het eerst sinds jaren in geheel andere kleurstelling te bewonderen is beginnen de Italiaan en de Spanjaard aan een nieuw tijdperk voor de Honda MotoGP familie.

De nieuwe RC213V is een lichtere, meer aerodynamische motorfiets, met een andere gewichtsbalans, een motor die van binnenuit compleet anders is en die momenteel en de komende tijd zeker nog in ontwikkeling zal zijn. Kortom, Marini en Mir staan voor een flinke uitdaging al zullen de nieuwe concessieregels hun zeker in de kaart spelen.

Volgens teambaas Alberto Puig zijn de eerste voortekenen positief, hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat Honda dit seizoen de weg terug naar de top van het veld zal vinden.

Alberto Puig: “De afgelopen jaren zijn voor ons niet heel erg goed verlopen, maar de basis voor een echt herstel is gelegd. We hopen dat we in het eerste deel van het seizoen de kloof – die er nog steeds is – kunnen verkleinen. De aandacht is nu gericht op de evolutie van de 2024 RC213V, het doel is om dichter bij de concurrenten te komen die momenteel de MotoGP domineren: de Ducati’s. Dit is het prototype dat we nu hebben, gedurende het seizoen zullen we het verder ontwikkelen. Er zullen waarschijnlijk enkele belangrijke evoluties zijn die we nodig zullen hebben om vooraan mee te kunnen doen. We zullen proberen de concessies goed te benutten, om terug te keren naar de posities die een team als Repsol Honda, winnaar van vele titels, verdient. Het zou heel mooi zijn dat zowel Joan als Luca midden in het seizoen of na de zomer voor het podium kunnen vechten en races kunnen winnen.”

Vanuit de zaal werd de Spaanse manager ook gevraagd naar de geruchten die momenteel de ronde doen, geruchten waar de terugkeer van Marc Márquez in 2025 naar het team al voor waarheid wordt aangenomen. Puig reageerde hier echter kort maar krachtig op.

Alberto Puig: “Ik zal jullie een heel direct en eerlijk antwoord geven; ik weet het niet.”

Zoals al door Puig in zijn quote genoemd, is het voor het eerst in de geschiedenis dat Honda kan profiteren van concessies. Dit houdt in, meer banden dan hun rivalen tijdens de testdagen, geen beperkingen van het aantal testdagen, vrijheid in motorontwikkeling tussen nu en de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia en maximaal twee aerodynamische updates gedurende het 2024 seizoen. Deze nieuwe concessieregels – unaniem besloten door alle fabrikanten – moeten ervoor zorgen dat Honda, maar ook Yamaha versneld de weg terug naar de top kunnen gaan realiseren.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.