Aleix Espargaró: ‘Het snelst, maar onze topsnelheid is lager dan vorig jaar’

3300
aleix-espargaro
Aleix Espargaró | foto© motogp.com

Aleix Espargaró noteerde zaterdag tijdens de eerste dag van de Official MotoGP Test in Qatar de snelste rondetijd van de dag. De Aprilia coureur was na afloop van de dag een tevreden man al bleef de Spanjaard er wel op hameren dat er nog het nodige werk aan de winkel is bij Aprilia.

Vrijdag tijdens de Shakedown MotoGP Test bleef Aleix Espargaró de gehele dag binnen vanwege de niet ideale omstandigheden. Zaterdag stapte de Spanjaard tijdens de eerste dag van de Official MotoGP in Qatar daarentegen wel op zijn nieuwe Aprilia RS-GP. Ook tijdens deze dag zorgde een stevige wind voor verre van ideale omstandigheden, maar het deerde de Spanjaard niet om een snelste ronde van 1’54.687 op de klok te zetten en daarmee na afloop van de dag de tijdlijst aan te voeren.







De Aprilia Racing Team Gresini coureur kwam dan ook met een stralend gezicht zijn verhaal doen tijdens de media debrief. Een ontmoeting met de media die hij begon om nog even kort stil te staan bij het overlijden van teambaas Fausto Gresini.

Aleix Espargaró: Het is natuurlijk geweldig om de tijdlijst aan te voeren. De afgelopen tijd was het voor veel mensen binnen het team niet altijd even makkelijk om gemotiveerd te blijven gezien de situatie met Fausto. Sommige teamleden werken al meer dan 20 jaar met hem samen, en om dan in zo’n situatie gewoon onder druk door te moeten werken om alles op tijd klaar te hebben is niet eenvoudig. Ik merkte het donderdag ook al tijdens de ‘sobere’ teampresentatie. Het is gewoon heel dubbel, eigenlijk zijn we blij om hier te zijn maar eigenlijk is het ook heel vreemd omdat Fausto er niet meer bij is. Maar goed we moeten verder, ik draag deze prestatie dan ook graag op aan Fausto, ik weet zeker dat hij heel erg trots zou zijn geweest als hij de tijdlijst van vandaag had gezien.”

Wat betreft zijn eigen prestatie kon de Spanjaard natuurlijk niet anders dan tevreden zijn, zij het niet dat er nog zeker verbeterpunten zijn waar aan gewerkt zal moeten worden,

Aleix Espargaró: “De 2021 motor ziet er niet revolutionair uit. Maar er zijn een paar verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar, we hebben vooral vooruitgang geboekt op het gebied van stabiliteit, inclusief aerodynamica. De motor gedraagt ​​zich heel anders. Ook op het gebied van acceleratie hebben we een stap voorwaarts gemaakt. Daarnaast heeft de motor veel meer downforce. Daarom stelt de 2021 versie aanzienlijk hogere fysieke eisen aan de coureur in vergelijking met de machine van vorig jaar. Maar dankzij de verbeterde stabiliteit werkt de acceleratie beter, wat zeer welkom is. Wat betreft de topsnelheid, hier geven we nog veel toe maar dat zullen we vooralsnog even moeten accepteren maar we zijn nu ook nog op zoek naar de juiste balans. We hebben nog tijd nodig om de motor beter te begrijpen, we moeten nog steeds de sterke en zwakke punten ontdekken. Maar om eerlijk te zijn, ik hou echt van deze fiets … We hebben het goed gedaan omdat we één van de langzaamste fietsen wat betreft topsnelheid hebben, maar we zijn erin geslaagd om de snelste tijd neer te zetten in de eerste sector. Nu moeten we duidelijk zien te krijgen hoe we onszelf verder kunnen verbeteren en een betere balans kunnen vinden. Wat hierbij wel duidelijk is dat het niet altijd gaat om de power die het blok afgeeft. Er is de afgelopen vier jaar veel veranderd en door aerodynamica is het zoeken naar het beste compromis veel gecompliceerder geworden. De aerodynamica kan je helpen bij het afdraaien, ook bij het accelereren door de downforce. Ik accelereer beter dan ooit tevoren, maar de topsnelheid is zoals gezegd heel erg laag, dus we moeten zeker op dat gebied nog wel iets verbeteren. Onze topsnelheid ligt onder de die van vorig jaar. Op de snelste Ducati komen we 15 km per uur tekort wat betreft topsnelheid. Dus we kunnen zeggen dat ons aero-pakket nog niet optimaal werkt en er nog ruimte is voor verbetering, helemaal hier met het lange rechte stuk.”

Zondag komen de MotoGP coureurs opnieuw in actie op het Losail International Circuit voor hun tweede testdag van 2021. De actie in Qatar zal opnieuw plaatsvinden tijdens een zeven uur durende sessie die om 12:00 uur van start zal gaan en om 19:00 uur zal worden afgesloten.

Handige links Official MotoGP Test Qatar 2021:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter