Aleix Espargaró na incident toch nog vierde met geweldige inhaalactie: “Ik had niets te verliezen”

3016
Aleix Espargaró komt in de laatste ronde voor Brad Binder en Jack Miller uit de Geert Timmer chicane - TT Circuit Assen | © Jan Timmerman

Aleix Espargaró kwam afgelopen zondag als vierde over de finish in de MotoGP race op het TT Circuit Assen na een spectaculaire inhaalactie in de laatste bocht. Het was op zijn zachtst gezegd een bewogen race voor de Aprilia coureur die na de aanvaring met Fabio Quartararó ijzersterk terugkwam.

De race die Aleix Espargaró op zondagmiddag op het TT Circuit Assen reed was er één om door een ringetje te halen. Na een goede start schoof hij in de openingsronde op van de vijfde naar de tweede plaats en probeerde hij het tempo van Pecco Bagnaia te volgen. In de vijfde ronde wilde Fabio Quartararó deze rol overnemen maar in de Strubben maakte de Fransman een fout en kwam hij ten val waardoor Espargaró de grindbak in werd gedrukt.







De Spanjaard verloor zo’n acht seconden maar het grotere probleem was dat hij hiermee terugviel naar de vijftiende positie. Dit betekende dat hem een flinke inhaalrace stond te wachten maar dat is altijd nog makkelijker gezegd dan gedaan. Toch wist de Aprilia coureur een geweldig tempo te rijden en kon hij zelfs nog rondetijden van 1’32 rijden terwijl hij de één na de andere coureur passeerde.

De kers op de taart was de inhaalactie in de laatste ronde waar hij van heel ver moest komen maar in één manoeuvre zowel Jack Miller als Brad Binder voorbij wist te steken. Hierdoor kwam Espargaró als vierde over de streep en scoorde hij dertien kostbare punten terwijl Quartararó puntloos – en inmiddels met een penalty – in zijn pitbox zat.

Lees: Lin Jarvis: “De inconsistentie van FIM MotoGP Stewards Panel schaadt de MotoGP”

Espargaró had het volgende in zijn media debrief te vertellen:

Aleix Espargaró: “Als ik voor de wereldtitel wil vechten heb ik alle punten nodig, dus vandaar dat ik er alles aan deed om weer naar voren te komen. Het gevoel van de snelste zijn ontbrak mij in de laatste paar raceweekenden. In de kwalificatie had ik pech met de gele vlaggen, maar buiten dat denk ik dat ik misschien wel de snelste coureur was dit weekend. Het is heel belangrijk voor mij dat ik mijn ware snelheid heb kunnen laten zien. Ditmaal heb ik niet kunnen winnen want Fabio [Quartararó] raakte me, maar anders had ik er zeker voor kunnen strijden. Het is heel belangrijk om dit gevoel weer te hebben.”

De laatste tijd wordt er veel gesproken over het gebrek aan inhalen in de MotoGP klasse. De aerodynamica en de ‘ride height devices’ lijken het steeds moeilijker te maken voor de coureurs om een inhaalactie in te zetten, toch leek dat bij Espargaró niet helemaal van toepassing.

Aleix Espargaró: “Allereerst had ik al niets meer te verliezen, daarnaast wil ik niet arrogant klinken maar was mijn tempo beter dan dat van de rest. Wanneer je 0,4 – 0,5 seconde sneller per ronde sneller bent dan de rest is het ook makkelijker om het verschil te maken, je doet dan iets anders vergeleken met de rest. In de laatste chicane kon ik ook veel later remmen, in de gehele vierde sector was ik een stuk sneller dan de anderen.”

Toen Fabio raakte zei ik tegen mezelf: “De race is voorbij, er zal niets veranderen als je twee of drie punten scoort. Je moet minstens tien punten halen, en als je crasht dan is dat maar zo. Het is dan nog steeds Fabio’s fout en niet jouw fout, haha!”. Zoals gezegd wilde ik mijn snelheid laten zien en ik had zelfs een glimlach op m’n gezicht toen ik rondetijden van 1’32.5 zag.”

De gepoogde inhaalactie van Fabio Quartararó was natuurlijk hetgeen dat de race van Espargaró meteen al tekende. De Spanjaard had zo zijn eigen visie van de oorzaak van deze crash.

Aleix Espargaró: “Ik was heel sterk in dat gedeelte van de baan en Fabio wist dat ook. De reden waarom hij het daar toch probeerde is omdat hij een ontzettend goed gevoel heeft met zijn machine en hij kan heel korte lijnen rijden. Dat zagen we ook op de Sachsenring. Hij is absoluut geen ‘smerige’ rijder maar hij heeft zoveel zelfvertrouwen dat hij dat soort lijnen kan rijden. Maar vandaag was ik ook sterk en kon ik dezelfde soort lijnen rijden waardoor we elkaar raakten, hij heeft meteen zijn verontschuldigingen aangeboden. In de eerste ronde passeerden we elkaar ook al een paar keer omdat ik niet wilde dat hij weg kon rijden. Hij heeft daar gewoon een inschattingsfoutje gemaakt.”

Misschien wel het hoogtepunt van de hele race was de sensationele inhaalactie in de Geert Timmer chicane waarmee hij in één keer af wist te rekenen met Brad Binder en Jack Miller.

Aleix Espargaró: “Ik zei tegen Jack [Miller] dat mijn inhaalactie niet zo agressief was en hij zei ook dat hij niet boos op mij was maar op Brad [Binder], omdat die zijn arm raakte. Drie ronden voor het einde schakelde ik over naar mapping 3 waarmee je nauwelijks traction control hebt en ik kon daardoor meer wheelspin creëren en meer snelheid meenemen in de bochten; dat heeft zich uitbetaald.

De daadwerkelijke inhaalactie was natuurlijk bij het ingaan van de chicane maar ik bereidde deze al voor in de bocht daarvoor [Ramshoek] waar ik zo’n 20 km/h meer bochtensnelheid meenam dan zij. Ik nam daardoor veel meer momentum mee de chicane in en ik zag dat Brad niet helemaal geweldig was op de remmen. Ik besloot dus om het maar gewoon te proberen en het mooie was dat ik de machine ook nog op tijd gestopt kreeg. Daar ben ik heel blij mee want daar heb ik veel punten door behaald.

Volgens mij heb ik niemand ergens anders ingehaald, al mijn inhaalacties waren in de laatste sector waarbij ik volgens mij iedere ronde één coureur wist te passeren.”

Het eerste deel van het seizoen zit er nu op en Espargaró staat tweede in het kampioenschap met 151 punten, slechts 21 minder dan Quartararó. Op de vraag of hij zichzelf had verrast zei de Spanjaard het volgende:

Aleix Espargaró: “Absoluut. Fabio is de wereldkampioen en voorafgaand aan deze race had hij hetzelfde aantal punten als vorig jaar na hetzelfde aantal races. Nu sta ik slechts 21 punten achter hem dus dat betekent dat mij niveau gigantisch omhoog is gegaan.”

Espargaró en de rest van de MotoGP paddock kunnen nu gaan genieten van een zomerstop van vijf weken waarna de eerstvolgende Grand Prix in het weekend van 5 t/m 7 augustus op het programma staat.




ziggo-sport




Handige links Motul TT Assen 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia
  • Monster Energy Yamaha MotoGP
  • Red Bull KTM Factory Racing
  • Pol Espargaró
  • Max Biaggi
  • Albert Arenas , polesitter Jake Dixon en Sam Lowes in parc fermé
  • Jake Dixon
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Jurgen en Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Fabio Quartararó, polesitter Pecco Bagnaia en Jorge Martin in parc fermé
  • Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia - Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pitlane
  • Fabio Quartararó
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #40 Darryn Binder - (ZAF) - WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #87 Remy Gardner - (AUS) - Tech3 KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • Dominique Aegerter
  • Jurrien VAN CRUGTEN
  • Loris VENEMAN
  • Rio OLOFSEN
  • Delano GREVEN
  • C.VIETTI
  • T.ARBOLINO
  • Bo Bendsneijder
  • J.DIXON
  • J.ROBERTS
  • Bo Bendsneijder
  • P.ESPARGARO
  • F.BAGNAIA
  • M.VIÑALES
  • D.BINDER
  • R.GARDNER
  • A.SURRA
  • A.TOLEDO
  • Bo Bendsneijder
  • T.ARBOLINO
  • B.BALTUS
  • J.MIR
  • Z.VAN DEN GOORBERGH
  • M.BEZZECCHI
  • J.MILLER
  • M.OLIVEIRA
  • F.QUARTARARO
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Spray deflector
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Double Spray defector Aprilia
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter