Aleix Espargaró (P1): “De nieuwe machine is op meerdere vlakken beter”

2300
Aleix Espargaró - Sepang International Circuit | © Dorna

Aleix Espargaró was zaterdag de snelste MotoGP coureur tijdens de eerste officiële testdag op het Sepang International Circuit. Op de nieuwe RS-GP zorgde hij samen met teamgenoot Maverick Viñales voor een Aprilia 1-2.

Zaterdag was de eerste dag van de eerste officiële MotoGP test van 2022 waar alle coureurs bij aanwezig waren. Echter vond er eerder deze week op het Sepang International Circuit al een zogeheten ‘Shakedown Test’ plaats, waar alleen testcoureurs, rookies en de twee Aprilia coureurs in actie mochten komen. De reden dat Maverick Viñales en Aleix Espargaró hier ook aan mee mochten doen is vanwege het feit dat Aprilia een ‘concessie’ team is: zij hebben nog niet voldoende successen behaald (één podiumfinish in Silverstone vorig jaar) waardoor zij ongelimiteerd mogen testen met hun vaste Grand Prix coureurs.







Gedurende deze week zorgde Aleix Espargaró ook nog even voor de nodige ophef. Het Sepang International Circuit heeft in samenwerking met Dorna, de FIM en de Maleisische overheid een zeer streng protocol opgesteld waarin staat dat coureurs, teams, personeel en media zich alleen van het hotel rechtstreeks naar het circuit mogen begeven en weer terug, daarbuiten vertoeven is niet toegestaan.

Of Espargaró deze regels niet mee had gekregen of dat hij hier maling aan had is niet duidelijk, echter was op zijn social mediakanalen te zien dat de Spanjaard aan het wielrennen was buiten het circuit en hij plaatste hier dan ook vol trots foto’s en video’s van. Met name het Sepang International Circuit was hiervan absoluut niet gecharmeerd gezien de moeite die zij erin hebben gestoken om deze test door te kunnen laten gaan, en gezien de mogelijke sancties die door de lokale overheid opgelegd kunnen worden.

Het lijkt echter bij een reprimande gebleven te zijn, Espargaró kon gewoon deelnemen aan de test en deed dat zeker niet onverdienstelijk. De Aprilia coureur sloot de eerste dag van de test af met een 1’58.371, slechts anderhalve tiende langzamer dan de snelste rondetijd ooit op het Sepang International Circuit.

Aprilia heeft wederom niet stilgezeten in de winter en is met een volledig nieuwe RS-GP naar Maleisië gekomen. De machine is smaller en voelt volgens Espargaró haast als een Moto2 machine aan. Gezien de rondetijden van de Spanjaard en zijn teamgenoot Maverick Viñales zijn de eerste voortekenen goed, maar het is nog zeer vroeg om er een definitief oordeel aan te verbinden.

Aleix Espargaró: “Ik ben heel tevreden met het werk dat Aprilia de afgelopen winter in Noale verricht heeft. De nieuwe machine is beter dan het 2021 model. We waren hier afgelopen week ook al, van de drie beschikbare dagen heb ik maar één dag gereden terwijl Maverick [Viñales] en [Lorenzo] Savadori veel meer kilometers gemaakt hebben om de machines voor te bereiden. Voor mij was één dag al wel genoeg.

Ik kan merken dat de machine beter is, hij stuurt beter en gaat iets gemakkelijker de bocht om. Er zijn zeker nog wel dingen die we moeten verbeteren, met één van de machines hadden we de nodige problemen. Het belangrijkste om te zien is hoe we er uiteindelijk echt voor staan in vergelijking met onze concurrentie.

Voor morgen moeten we nog twee verschillende chassis gaan vergelijken, vanochtend verliep dat niet helemaal zoals het zou moeten. Het plan is om morgen een beslissing te nemen voor welk chassis we dit seizoen gaan gebruiken, mocht dat niet lukken dan hebben we in Indonesië nog drie dagen om het te proberen. Verder wil ik nog graag een racesimulatie, of in ieder geval een langere run proberen, om te zien hoe de machine het doet wanneer de banden slijten. Voor nu ben ik in ieder geval heel blij met mijn rondetijd, hopelijk kunnen we morgen onder het record duiken.”

Zondag komen de MotoGP coureurs weer in actie op het Sepang International Circuit voor de tweede en laatste dag in Maleisië. Daarna reist de paddock door naar Indonesië om daar komende vrijdag t/m zondag te testen op het nieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit dat in 2022 voor het eerst op de MotoGP kalender staat.




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter