Aleix Espargaró (P16): “Een blunder, een hele grote en enorme fout”

13100
aleix-espargaró
Aleix Espargaró | foto© motogp.com

De MotoGP race van Aleix Espargaró in Motegi verliep zondag allesbehalve naar wens. De Aprilia Racing coureur zag moest door een blunder van zijn team vanuit de pitstraat aan de race beginnen en wist hierdoor niet verder te komen dan de zestiende plaats. Volgens de Spanjaard had hij zondag zonder deze tegenslag 100% zeker mee kunnen doen in de strijd voor de overwinning.

Aleix Espargaró kwalificeerde zich zaterdag in Motegi als zesde voor de race van zondag. De Aprilia Racing coureur was positief gestemd voor de race en vastberaden om een goed resultaat te scoren. Het liep zondag echter compleet anders, nog voordat de lichten op groen gingen was de hoop op een goed resultaat namelijk al verkeken. De Spanjaard reed zijn Aprilia na de warm-up ronde namelijk de pitstraat in om van machine te wisselen met als resultaat een gedwongen start vanuit de pitstraat.

Espargaró wist vervolgens op zijn reservemachine (waar hij gezien de wisselende weersomstandigheden dit weekend nog geen meter op had gereden en welk voorzien was van de zachtere Michelin band i.p.v. de medium compound waarvoor hij gekozen had en welke in zijn eerste machine was gemonteerd) nog wel een aantal coureurs in te halen maar meer dan een zestiende plaats – en dus geen WK punten – zat er helaas niet in. De Aprilia coureur verspeelde hiermee belangrijke punten in de strijd voor de wereldtitel, zij het niet dat hij nog enigszins geluk had dat zijn twee naaste belagers in de titelstrijd ook niet maximaal wisten te scoren (Fabio Quartararo achtste en een DNF voor Francesco Bagnaia).

Na afloop bleek dat Espargaró’s machine tijdens de warm-up lap nog afgesteld stond in de zogenaamde ‘fuel saving map’ en dat de verantwoordelijke dataengineer op de startgrid vergeten was deze uit te schakelen.

Ter info: De ‘fuel saving map’ wordt gebruikt in de sightinglap en is bedoeld om brandstof te besparen op weg naar de startgrid. Door het inschakelen van deze map maakt de machine maximaal 5000 toeren en loopt deze maximaal 100 km per uur).

Een gemiste kans zo liet een teleurgestelde Espargaró na afloop van de race in gesprek met de media weten, sterker nog de Spanjaard is er zelfs van overtuigd dat hij zonder deze tegenslag de Japanse MotoGP race had kunnen winnen.

Aleix Espargaró: “Ze hebben een fout gemaakt, ze hebben op de startgrid de ‘fuel saving map’ niet verwijderd, waardoor je niet boven de vier- of vijfduizend toeren kunt komen. We noemen het ‘eco map’, om brandstof te besparen. Dus… ja. Ik probeerde alles in de warm-up lap, maar het werkte niet, en ik wisselde de motor in de pits, maar de tweede motor had de zachte achterband in plaats van een medium. Ik kan niet rijden met die band. Ik wist het vanaf het begin. Ik probeerde gewoon op de baan te blijven. Ik was daarnaast ook erg nerveus, maakte veel fouten, dus ik besloot gewoon te blijven rijden en te wachten op een rode vlag of wat dan ook, maar die kwam er dus niet.
Met de medium band en mijn andere motor, weet ik zeker dat ik in rondetijden van 45 laag had kunnen rijden, en dat ik in ieder geval het tempo van Jack [Miller] zou hebben gehad. Het is jammer en een gemiste kans. Het is een grote, een hele grote en enorme fout. Het is simpel, dit mag gewoon niet gebeuren. Maar we zijn allemaal mensen. We zijn een team, nu ga ik naar de box. Ik heb geen kracht, ik weet niet hoe het moet, maar ik moet ze steunen, want het is een fout, iets dat nu eenmaal kan gebeuren. Ik geef niet om het kampioenschap. Ik wil winnen in Thailand. Dat is het enige waar ik nu aan denk. Proberen te winnen in Thailand.”

De schade in titelstrijd bleef voor Espargaró zoals al gemeld beperkt, dit doordat zijn belangrijkste rivalen het allebei moeilijk hadden. Quartararo werd achtste en Bagnaia viel in de laatste ronde. Espargaró heeft na zestien Grand Prix weekenden 194 punten achter zijn naam staan, 25 minder dan de nog steeds aan de leiding gaande Quartararo (219) en 7 minder dan Bagnaia (201) die ondanks zijn DNF nog wel de tweede plaats inneemt.




ziggo-sport




Handige links Motul Grand Prix of Japan:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Jack Miller
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • Brad Binder
  • Jack Miller
  • Jorge Martin
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Moto2 podium
  • Ai Ogura
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • 07 Dennis Foggia, 28 Izan Guevara, 71 Ayumu Sasaki_DS_7017
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 kwalificatie Top3
  • 30 Takaaki Nakagami_LGZ2651
  • 25 Raul Fernandez_LGZ1987
  • 23 Enea Bastianini_LGZ2339
  • 05 Johann Zarco_LGZ2546
  • 20 Fabio Quartararo_LGZ2400
  • MotoGP kwalificatie top 3
  • Marc Marquez
  • MotoGP kwalificatie top 3
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh_DS_2035
  • 07 Barry Baltus_DS_2161
  • 64 Bo Bendsneyder_DS_2084
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh_DS_2033
  • Aron Canet
  • 89 Jorge Martin_DS_0285
  • 88 Miguel Oliveira_LGZ9848
  • 87 Remy Gardner_DS_0150
  • 85 Takuya Tsuda_DS_9911
  • 72 Marco Bezzecchi_DS_0242
  • 73 Alex Marquez_DS_0245
  • 49 Fabio Di Giannantonio_LGZ0224
  • 63 Francesco Bagnaia_DS_0060
  • 45 Tetsuta Nagashima_DS_9883
  • 42 Alex Rins_LGZ0373
  • 43 Jack Miller_LGZ0253
  • 44 Pol Espargaro_DS_0569
  • Enea Bastianini
  • Jack Miller
  • Fabio Quartararo
  • Alex Rins
  • Maverick Viñales
  • Aleix Esparagró
  • Marc Marquez




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter