Aleix Espargaró (P3): “Mijn tempo was beter maar Marc en Jack inhalen was onmogelijk”

1752
Aleix Espargaró achtervolgt Jack Miller en Marc Márquez tijdens de MotoGP race in Jerez | © Dorna

Aleix Espargaró kwam zondagmiddag als derde over de finish in de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Spanjaard zat voor het grootste gedeelte achter Marc Márquez en Jack Miller en kreeg het maar niet voor elkaar om het tweetal te passeren. Daarnaast heeft Aprilia dankzij dit podium nu geen concessies meer. 

Vanaf heden is Aprilia geen concessieteam meer in de MotoGP klasse. Voorafgaand aan dit weekend mocht de Italiaanse fabrikant als enige vaker testen, hun motorblok gedurende het seizoen ontwikkelen en over een heel seizoen ook meer motorblokken gebruiken. Vanaf nu spelen zij volgens dezelfde spelregels als Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati en KTM. Buiten de officiële tests mogen ze niet met hun Grand Prix coureurs testen en mogen ze hun motorblok vanaf nu ook niet meer verder ontwikkelen.







Deze trend is ingezet sinds Aleix Espargaró afgelopen augustus het eerste podium voor Aprilia behaalde in de MotoGP klasse op Silverstone. Vorige maand werd in Argentinië de eerste overwinning behaald en drie weken later stond de Spanjaard opnieuw op het podium in Portimão. Op zondagmiddag werd er opnieuw een derde plaats behaald en daarmee is er volgens de reglementen voldoende succes behaald door Aprilia om hun concessies (voordelen) weg te halen en ze op een gelijk speelveld te zetten met de andere vijf fabrikanten.

In de race was het een lastige opgave voor Aleix Espargaró want zijn tempo was duidelijk beter dan dat van Jack Miller en Marc Márquez. Echter is het op een circuit als Jerez heel lastig in te halen, vooral wanneer je coureurs zoals deze voorbij moet gaan. Uiteindelijk wist de Aprilia coureur in de laatste bocht ineens van de vijfde naar de derde plek op te schuiven omdat Márquez bijna onderuit schoof en Miller wijd ging. Vervolgens wist Espargaró de derde positie veilig te stellen en voor het eerst in zijn Grand Prix carrière voor eigen publiek op het podium te staan.

Aleix Espargaró: “Ik moest er heel hard voor werken. Het was een behoorlijk frustrerende race want ik weet dat onze koppeling één van de dingen is die we het meest moeten verbeteren: onze starts zijn een ramp dit seizoen. Ik verloor wat plaatsen bij de start maar ik wist [Takaaki] Nakagami al gauw te passeren. Het was vervolgens onmogelijk om Marc [Márquez] en Jack [Miller] te passeren, dat maakte me boos want mijn tempo was veel beter.

Zij konden heel laat remmen en daardoor kon ik geen hoge bochtensnelheid aanhouden. Ik zag dat Pecco [Bagnaia] en Fabio [Quartararó] steeds verder wegreden maar het was gewoon onmogelijk om in te halen. Als ik had geprobeerd had ik Marc zeker weten geraakt en zouden we gecrasht zijn, want hij remt heel laat. Ik moest accepteren dat ik in deze race gewoon niet mee kon doen voor de overwinning, ik moest geduldig zijn.

Jack en Marc gingen al een paar keer wijd dus ik wist dat er een keer een fout aan zat te komen. Toen ik Jack inhaalde in de laatste bocht zag ik dat Marc wijd ging dus passeerde ik ze allebei in dezelfde bocht met nog vijf ronden te gaan. Mijn drie ronden daarna waren een halve seconde sneller en was ik in staat om een goed tempo te rijden. Ik weet dat Fabio en Pecco vandaag heel sterk waren maar ik denk dat ik een kans had gehad als ik dichterbij ze was. Ik weet niet zeker of ik echt voor de overwinning had mee kunnen doen maar de verschillen zouden wel veel kleiner geweest zijn. Zo is het nou eenmaal, ik kan in ieder geval heel blij zijn met deze derde plaats in Jerez.”

De vraag die telkens terugkeert is of Aleix Espargaró en Aprilia dit het hele jaar vol kunnen houden. Zijn zij in staat om dit jaar mee te doen voor de wereldtitel?

Aleix Espargaró: “Ja, ik denk dat we dit jaar een kanshebber zijn voor de titel. Fabio is de kampioen van vorig jaar en hij staat aan de leiding, wij staan na zes races slechts zeven punten achter hem. Ik ben me ervan bewust dat deze trein maar één keer voorbijkomt, zeker in mijn geval, dus ik zal er alles aan doen om erop te springen. Het gaat zeker lastig worden en ik weet dat, als Fabio en Pecco in topvorm zijn, ik nog iets mis. We moeten de machine en mijzelf blijven verbeteren en zorgen dat we constant zijn. Tot dusver is mijn seizoen goed en daar ben ik heel blij mee, ik zal Fabio blijven pushen tot aan het einde.”

Geen concessies meer voor Aprilia waarmee ze op gelijke voet staan met de vijf andere fabrikanten in de MotoGP klasse. Volgens Aleix Espargaró geen reden tot zorgen en is hij blij met de extra vrije dagen die hem dit oplevert.

Aleix Espargaró: “Ik denk dat als we na zes races slechts zeven punten achter de leider staan, het eerlijk is dat we onze concessies kwijtraken. Het is eerlijk om allemaal met dezelfde wapens te strijden. Ik heb veel vertrouwen in de ingenieurs van Aprilia en ik weet dat ze er in Noale misschien een beetje stress van krijgen, maar ik denk dat er niet veel zal veranderen. Mijn leven zal iets eenvoudiger worden want ik we hadden nog een test gepland tussen Le Mans en Mugello dus heb ik nu meer tijd om thuis te zijn en te fietsen. Ik heb geen stress over het verliezen van de concessies. Het moeilijkste was om dit niveau te behalen en nu zal het motorblok iets langer mee moeten gaan, maar ik weet zeker dat dat goed gaat komen.”

Heel veel tijd om na te genieten van deze podiumfinish is er niet. Op maandag zijn Espargaró en Aprilia alweer druk aan het testen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De eerstvolgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 13 t/m 15 mei in Le Mans.




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


  • MotoGP podium
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Ai Ogura
  • 64 Bo Bendsneyde
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • Volle tribunes
  • Izan Guevara
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Miguel Oliveira #88
  • Alex Rins #42
  • Motogp Racesport Zaterdag-20
  • Jorge Martin #89
  • Darin Binder #40
  • Luca Marini #10
  • Andrea Dovizioso #04
  • Brad Binder #33
  • Remy Gardner #87
  • Lorenzo Salvadori #32
  • Marco Bezzecchi #72
  • Marc Marquez #93
  • Motogp Racesport Zaterdag-15
  • Enea Bastianini #23
  • Maverick Viñales #12
  • Jack Miller #43
  • Fabio Quartararo #20
  • Aleix Espargaro #41
  • Joan Mir #36
  • Pol Espargaro #44
  • Andrea Dovizioso #4
  • Remy Gardner #87
  • Jorge Martin #89
  • Jack Miller #43
  • Alex Marquez #73
  • Fabio Quartararo #20
  • Enea Bastiannin
  • Franco Morbidelli #21
  • Marco Bezzecchi #72
  • Joan Mir #36
  • Marc Marquez #93
  • Brad Binder #33
  • Miguel Oliveira #88
  • Pol Espargaro #44
  • Luca Marini #10
  • Stefan Bradle #6
  • Alex Rins #42
  • Fabio Digiannantonia #49
  • Francesco Bagnaia #63
  • Maverick Vinales #12
  • Johan Zarco #5
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • RacesBarry Baltus - RW Racing #7port-7
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • 93 Marc Marquez
  • Dani Pedrosa
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 41 Aleix Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 40 Darryn Binder
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 10 Luca Marini
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Aleix Espargaró
  • Alex Rins
  • FIM MotoE World Cup startveld 2022
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Circuito de Jerez Angel Nieto


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter