Aleix Espargaró veruit het snelst op vrijdag in Silverstone, flinke crash voor Bezzecchi

4773
Aleix Espargaró - Silverstone | © Randy van Maasdijk

Aleix Espargaró heeft de eerste dag op het Silverstone Circuit afgesloten als snelste coureur in de MotoGP klasse. De Spanjaard was aan het eind van de trainingssessie het snelst voor Jorge Martin en Brad Binder in een sessie die werd gedomineerd door de Europese fabrikanten. 

Evenement: Monster Energy British Grand Prix
Circuit: Silverstone Circuit
Categorie: MotoGP
Tijd: 15:00 – 16:00 uur lokale tijd, 16:00 – 17:00 uur Nederlandse tijd
Sessie: Training 2
Omstandigheden: Bewolkt, 17°C







Vrijdagmiddag om 15:00 uur lokale tijd, 16:00 uur Nederlandse tijd begon de eerste training voor de MotoGP klasse op het Silverstone Circuit. Vanaf deze Britse Grand Prix telt de eerste vrije training op vrijdagochtend niet meer mee voor een plaats in Q2, alleen de training op vrijdagmiddag bepaalt welke tien coureurs er zaterdagochtend rechtstreeks door mogen naar Q2.

Ondanks de bewolking en koele wind op het grote en vlakke Silverstone Circuit was het droog waardoor de coureurs gewoon met slicks de baan op konden. De meerderheid reed met een medium-compound voor- en achterband maar een enkeling liet ook de soft-compound banden monteren om te zien of deze het lang genoeg volhouden voor de raceafstand.

Al vroeg in de sessie ging het mis voor Maverick Viñales. De Spanjaard kwam ten val in bocht 16 (Vale) en had zichzelf daarbij bezeerd, gelukkig voor hem was het dicht bij de pits en kon hij gauw terugkeren om daar met zijn tweede Aprilia RS-GP de baan weer op te gaan.

Ook Fabio Quartararo had niet de ideale start van de sessie. Bij het uitkomen van bocht 14 (Becketts) werd hij bijna van zijn Yamaha YZR-M1 geworpen en kwam hij weer hard op de tank en het zadel terecht. De Fransman kon blijven zitten maar het was duidelijk dat hij zich daarbij had bezeerd.

Brad Binder was de eerste die de grens van twee minuten wist te doorbreken met een 1’59.889 terwijl het tempo van vrijwel alle Ducati en Aprilia coureurs ook zeer hoog lag. Het was duidelijk dat de Italiaanse machines in deze fase sterker waren dan de Japanse.

Halverwege de sessie gingen Marco Bezzecchi en Maverick Viñales de baan op met een nieuwe set soft-compound banden waarmee ze op dat moment de twee snelste rondetijden noteerden. Voor Luca Marini, teamgenoot van Bezzecchi, ging het op dat moment mis met een snelle crash in bocht 9 (Corpse Corner). De Italiaan was ongedeerd en probeerde via de service road met een scooter zo snel mogelijk weer terug te keren naar de Mooney VR46 Racing Team pitbox.

Met een kwartier op de klok kwamen de meeste coureurs binnen voor een nieuwe set soft-compound banden om een snelle rondetijd op de klok te zetten. Bezzecchi scherpte zijn tijd verder aan terwijl Aprilia Racing coureurs Aleix Espargaró en Maverick Viñales ook zeer snel onderweg waren.

Bezzecchi ging in de slotfase de baan op met nog eens een nieuwe set banden maar in zijn eerste ronde uit de pits ging het mis. In bocht 7 (Luffield) werd de Italiaan met een gigantische high-sider van zijn Ducati geworpen omdat de banden nog niet volledig op temperatuur waren. Het was duidelijk dat de tweevoudig MotoGP racewinnaar ervan geschrokken was maar gelukkig was hij ongedeerd.

Het tempo ging in de slotfase nog flink omhoog. Aleix Espargaró reed een zeer indrukwekkende 1’58.183 en was daarmee bijna 0,7 seconde sneller dan de concurrentie. Jorge Martin klokte de tweede tijd met Brad Binder daarachter op de derde plaats waardoor de drie Europese fabrikanten in de top drie eindigden. Maverick Viñales maakte er twee Aprilia’s in de top vier van voor Ducati coureurs Johann Zarco, Pecco Bagnaia en Marco Bezzecchi met verder Jack Miller, Luca Marini en Alex Márquez in de top tien. Deze tien coureurs hebben daarmee een plaats in Q2 bemachtigd.

De eerste Japanse machine was te vinden op de elfde plaats op naam van Fabio Quartararo, teamgenoot Franco Morbidelli stond vlak achter hem op P12. Marc Márquez was de beste Honda coureur op P13 met Ducati Lenovo Team coureur Enea Bastianini op P15. Zij zullen zaterdagochtend allemaal deel moeten nemen aan een vermoedelijk natte Q1 sessie, slechts twee coureurs mogen dan verder naar Q2.

Uitslag:

  1. Aleix Espargaró – Aprilia | 1’58.183
  2. Jorge Martin – Ducati | +0,671
  3. Brad Binder – KTM | +0,715
  4. Maverick Viñales – Aprilia | +0,721
  5. Johann Zarco – Ducati | +0,760

Volgende sessie: Tweede vrije training + kwalificatie
Tijd: Zaterdagochtend 09:25 uur lokale tijd, 10:25 uur Nederlandse tijd







Handige links Monster Energy British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Sprint
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Zonta van den Goorbergh
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP