Aleix Espargaró: “We hebben laten zien dat we er goed voor staan”

1300
Aleix Espargaró - Sepang International Circuit | © Dorna

Aleix Espargaró was ook tijdens de tweede testdag op het Sepang International Circuit sterk. Nadat hij op zaterdag het snelst was reed de Spanjaard op zondag de tweede rondetijd achter Enea Bastianini.

Weliswaar heeft Aleix Espargaró één dag meer gereden dan de rest van de MotoGP coureurs (een dag tijdens de Shakedown Test), maar na twee officiële testdagen op het Sepang International Circuit staat de Spanjaard er goed voor. Al vroeg op de dag reed de Aprilia coureur een 1’58.157, zijn snelste ronde ooit op het Maleisische circuit en slechts 0,026 seconde achter Enea Bastianini. Gezien het feit dat Maverick Viñales slechts 0,130 seconde achter Bastianini stond en de test als vijfde afsloot laat zien dat de nieuwe Aprilia RS-GP een verbetering is van het voorgaande model.







Espargaró was dan ook zeker tevreden na deze twee testdagen maar rekent zich nog absoluut niet rijk. Totdat de lichten volgende maand in Qatar uitgaan zal niemand het achterste van de tong willen laten zien, maar een goed begin geeft hoop voor het verloop van het komende seizoen. Espargaró begint aan zijn zesde seizoen bij de Italiaanse motorenfabrikant.

Aleix Espargaró: “Ik ging voor een rondetijd in de 1’57, maar we zaten in ieder geval dicht bij de limiet. Ik maakte een paar foutjes waardoor ik die grens niet kon doorbreken. Hoe dan ook waren we de afgelopen dagen snel. Na twee dagen is iedereen weer op hetzelfde niveau wat rijden betreft, waardoor we hebben laten zien dat we met de snelsten meekunnen. Naast het rijden van één snelle ronde was ook onze racetempo goed. De machine was nog niet klaar voor een volledige racesimulatie maar ik reed twaalf ronden achter elkaar en dat verliep goed.

Ik kan tevreden zijn met deze test. Er is nog steeds enige twijfel tussen twee chassis, deze zullen we in Mandalika weer gaan vergelijken en dan beslissen welke het beste is voor de eerste race van het seizoen in Qatar.

Ik denk dat we bij Aprilia een heel sterk team hebben, niet alleen Maverick [Viñales] en ik maar ook Lorenzo [Savadori] is snel en levert goed werk. Met ons drieën zijn we competitief en onze feedback over de RS-GP is nagenoeg hetzelfde. We willen dezelfde kant op en voor een fabriek is dat belangrijk. We moesten vandaag testen hoe de machine omgaat met het rijden achter een andere coureur. Daarom reed ik vandaag een aantal ronden samen met Maverick om te zien wat dat doet met de motortemperatuur en de aerodynamica.

Zoals ik ook al eerder heb gezegd toen ik voor Suzuki reed: het doel om je teamgenoot te verslaan is er pas wanneer je voor een wereldtitel vecht. Als Aprilia ooit zover komt dan zal Maverick mijn voornaamste rivaal zijn, maar momenteel moeten we samenwerken om zo dicht mogelijk bij Ducati, Yamaha, Honda en Suzuki te komen. Zodra we daar tussen staan is het tijd om de onderlinge strijd aan te gaan.

We hebben veel ronden gereden in Maleisië en laten zien dat de performance er is. We moeten natuurlijk niet vergeten dat het maar een test is, en iedere fabrikant is van alles aan het uitproberen. Vooral omdat de ontwikkeling een jaar is uitgesteld werkt iedereen nu hard om met nieuwe dingen te komen. Het enige wat we kunnen doen is naar onszelf kijken, en we kunnen stellen dat we een stap voorwaarts hebben gemaakt.

Nu gaan we naar een nieuw circuit en een nieuw land, ik ben benieuw om te zien hoe de RS-GP het gaat doen in Mandalika. Hopelijk kunnen we dan nog eens bevestigen dat we de Aprilia verbeterd hebben.”

De pitboxen op het Sepang International Circuit zijn weer leeg en de vliegkisten zijn ingepakt. Maandag vliegt de hele paddock naar Indonesïe om daar kennis te maken met het gloednieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit. Komende vrijdag tot en met zondag zullen de MotoGP coureurs en teams drie dagen testen op het nieuwe circuit, gelegen op Lombok.




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter