Begin juni komt het Endurance World Championship in actie op het circuit van Oschersleben. Alvorens het zover is zal de Motorsport Arena in Oschersleben op 5 en 6 mei gastheer zijn van het Classic Endurance Kampioenschap. Meer dan dertig teams zullen er aan de start verschijnen, waaronder drie Nederlandse teams.

In het Classic Endurance Kampioenschap wordt er gereden met motorfietsen die meer dan 20 jaar oud zijn, variërend van oude en oranje Laverda’s uit de jaren zeventig tot aan b.v. de Yamaha R-modellen uit 1998.  De machines zijn verdeeld in twee categorieën te weten, de ClassiX klasse met 18 inch wielen en modernere SuperclassiX klasse die voorzien zijn van 17 inch wielen.

Het meest ervaren Nederlandse team bestaat uit Ted Haanappel en Ynke Piersma uit Amsterdam. Zij zullen aan de start verschijnen op een speciaal geprepareerde Moto Guzzi V 75. Tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen in 2017 eindigde het duo als zesde na de nodige mechanische problemen in de slotfase van de wedstrijd. Voor komend seizoen is het duo vastberaden om net als in het verleden weer wedstrijden te gaan winnen, en hun tweede plaats in de eindklassering van 2016 minimaal te evenaren of te verbeteren.

Terwijl Haanappel al 40 jaar actief is binnen de racerij is de tweede Nederlander William Willems sinds kort besmet met het race virus. De coureur uit Heerlen was in het verleden actief in een aantal niet gemotoriseerde sporten als schaatsen en nordic walking. Met zijn Moto Guzzi Californië neemt hij deel aan het Distinguished Gentlemen’s Ride project, een project dat gehandicapte kinderen ondersteunt en helpt.

Zijn Moto Guzzi is een Le Mans-racer, met minder gewicht, meer vermogen en moderne 17 inch wielen. Haanappel’s doel is om komend seizoen – zijn vierde seizoen in deze serie – binnen de top tien te finishen. De Limburger wordt tijdens de races bijgestaan door zijn vrouw Jolanda (zelf ook een vervend Guzzi rijder).

Nieuw dit seizoen binnen de Classic Endurance Club is Otto Schakel van Tull en ´t Waal.  Noch hijzelf, noch zijn motor zijn de jongste: De 750 Laverda uit de jaren zeventig ziet er daarentegen uit als nieuw. Schakel is al vele jaren actief binnen de racerij. Zij laatste succes dateert uit 2015 toen hij en zijn Laverda in SAM-categorie met de overwinning aan de haal ging door één punt meer dan Albert ten Hartog te scoren. Schakel’s zoon Berend – die normaalgesproken actief is in de racerij op een jongere Yamaha R6 – zal in 2018 samen met zijn vader het team vormen en punten willen scoren in deze spannende nieuwe uitdaging met oudere motoren.

Naast Oschersleben zal het Classic Endurance Kampioenschap in 2018 bestaan uit nog twee andere evenementen: In augustus gaan de langeafstandsliefhebbers en hun klassieke motoren naar het Chambley circuit in Frankrijk voordat ze elkaar in het laatste weekend van september weer ontmoeten in Oschersleben tijdens het Duitse BIKEtoberfest.

Meer info over het Classic Endurance Kampioenschap is te vinden via de website www.classicendurance.com.