De 2017 editie van de Le Mans 24H World Endurance wedstrijd is gewonnen door GMT94 Yamaha. Het YART Yamaha Official EWC Team en Team SRC Kawasaki kwamen zondagmiddag om 15:00 uur als tweede en derde over de finish.

GMT94 Yamaha heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen na een hevige strijd met hetYART Yamaha  Official EWC Team. Team SRC Kawasaki completeerde het podium dat drie verschillende bandenfabrikanten kende: Dunlop, Bridgestone en Pirelli. 74.500 toeschouwers keken naar de spannende race op het Bugatti circuit.

GMT94 Yamaha leverde een uitzonderlijke prestatie nadat zij zondagochtend rond de klok van 11.00 uur de leiding in de race overnamen. David Checa, Niccolo Canepa en Mike Di Meglio reden een totaal van 860 ronden, en kwamen uiteindelijk met een kleine voorsprong van 20 seconden over de streep voor Broc Parkes, Marvin Fritz en Kohta Nozane, die voor het YART Yamaha Official EWC Team een tweede plaats binnen haalden. De laatste winst in Le Mans voor Yamaha was in 2009 met YART, en daarvoor in 2005 met GMT94.

Deze 40e editie van de 24H van Le Mans zal de boeken in gaan als de geweldige prestatie en strijd tussen de 2 fabrieksteams van Yamaha, die bijna de hele race heer en meester waren. Na lang de koppositie in handen te hebben gehad, moest het YART Yamaha Official EWC Team aan het einde van de race toch buigen voor GMT94 Yamaha.

Door deze opwindende strijd konden de twee teams 12 ronden uitlopen op Team SRC Kawasaki, die in deze editie van de 24H van Le Mans als derde over de streep kwam met Randy de Puniet, Fabien Foret en Mathieu Gines op de motor. Na een ongelukkige crash en wat technische problemen, haalde SRC Kawasaki de finish met een voorsprong van 45 seconden op het team dat net het podium misliep, Suzuki Endurance Racing Team (Vincent Philippe, Etienne Mason en Alex Cudlin), ook zij werden geteisterd door een aantal crashes. SERT, winnaar van de Bol d’Or (openingsronde van het FIM EWC 2016-2017), staat na deze race wel bovenaan in het kampioenschap, gevolgd door Team SRC Kawasaki en GMT94 Yamaha.

F.C.C. TSR Honda reed een puike wedstrijd en werd als vijfde afgevlagd. Ondanks dat de uitstekende prestatie van rijders Gregg Black, Damian Cudlin en Arturo Tizon een beetje overschaduwd werd door wat lastige battles, kon het team wel goed finishen en doet het nog mee voor het kampioenschap.

Tati Team Beaujolais Racing won de Superstock race door als zesde te eindigen. Julien Enjolras, Dylan Buisson en Kevin Denis reden een foutloze race op hun Kawasaki ZX-10R. Ze wonnen ook de EWC Dunlop Independent Trophy, wat hun 5000 euro opleverde. Tweede in de Superstock klasse werd Moto Ain CRT, met een zevende plaats. Na grotendeels aan kop te hebben gereden in de Superstock klasse, verloor Yamaha Viltaïs Experience de leiding door een olielek en hierdoor finishten zij al derde in de klasse, en negende algemeen in de race achter het Maco Racing Team. Nog een Superstock team, AM Moto Racing, maakte de top 10 compleet.

Door een probleem met de ketting bij de start van de race, finishte Honda Endurance Racing als 11e, voor het Japanse team Eva RT Webike Trick Star. Een andere favoriet, Tecmas BMW, kenden ook een moeilijke race en eindigden als 28e.

De 40e editie van de race zag nogal wat records verbroken worden. Randy de Puniet reed een nieuw ronde record met een 1’36.408. Ook werd er een nieuw afstandsrecord verbroken met 860 ronden in 24 uur, en ook het verschil tussen de nummer 1 en 2 op de finish was een nieuw record, met maar 19.819 seconden: dit bewijst de intensiteit van het Endurance racing.

Het waanzinnige tempo was moeilijk voor de rijders en motoren, en een aantal gooiden dan ook de handdoek in de ring. Na een geweldige start in de top 10, zakte het Bolliger Team Switzerland terug, en stapten uiteindelijk uit de wedstrijd met elektronische problemen, terwijl Team April Motors Events al vroeg op de zaterdagavond stopten toen de versnellingsbak van de Honda CBR1000RR kapot ging.

Mechanische problemen zorgden ook dat EVO IVRacing BMW CSEU, WSB Endurance, Ecurie Chrono Sport en Starteam 67 op moesten geven.

Nederlanders
Team 33 Accessoires Louit Moto met de Nederlander Wayne Tessels in de gelederen kende een goede start van de race. Tessels mocht namen het team de start van de race voor zijn rekening nemen. Na een goede eerste run van de Nederlander ging het vervolgens in de derde run mis toen Guillaume Antiga te maken kreeg met een technisch probleem. Deze problemen bleken dusdanig ernstig dat men al vroeg in de race op moest geven.

Het Interbike Tovami Racing Team met de Nederlander Johan Fredriks en de Belgen Arnaud de Kempé en Nicky de Wit als coureurs kende ook een moeilijke wedstrijd. De eerste tegenslag kreeg het team te verwerken toen Kempé al na twee uur wedstrijd ten val kwam. Ondanks dat de Belg zelf de strijd moest staken kon het team de race nog wel vervolgen maar zondagochtend rond de klok bleek de uitputtingsslag voor de Fredriks en De Kempé zijn tol te eisen en moest men alsnog vroegtijdig de strijd staken.

Voor Allard Kerkhoven was de race al over voordat deze begonnen was. Team Racing + Qui FM vond vlak voor de start nog een zeer goed betalende Franse coureur waardoor Kerkhoven automatisch doorgeschoven werd tot vierde en dus reserve coureur. Aangezien alle drie coureurs fit waren bij aanvang van de start kwam de Nederlander niet aan rijden toe.

De volgende FIM EWC race vindt plaats op 20 mei tijdens de 8 uur van Oschersleben.

 

Volledige uitslagen 24H Le Mans