In Oschersleben gingen zaterdagmiddag om 13:00 uur de lichten op groen voor de Oschersleben 8H World Endurance wedstrijd, het hoofdprogramma van de German Speedweek. Onderstaand een verslag gedurende de wedstrijd met regelmatig een update vanaf het zeer warme Duitse circuit.

De 8 uren van Oschersleben zijn inmiddels ruim een uur onderweg. Het eerste uur leverde een bijzonder spannend gevecht om de leiding op tussen SERT en NRT48. Helaas zagen we in het eerste uur ook een bijzonder zware crash van Gregory Fastré.

De start was nog voor het van pole vertrokken GMT94 team maar het Suzuki Endurance Racing Team met aan het stuur Gregg Black nam al snel de leiding over. Black sloeg een klein gaatje naar een groep daarachter aangevoerd door GMT94 en NRT48.

Na een kleine 20 minuten ging het helaas flink mis voor Gregory Fastré. De Belg, uitkomend voor het Team April Moto Motor Events, ging hard onderuit bij het uitkomen van de eerste rechter doordraaier. Fastré bleef liggen en het was onmiddellijk duidelijk dat er medische assistentie nodig was. De race werd onderbroken middels een safety car waarna Fastré medische assistentie kreeg en vervolgens per ambulance werd overgebracht naar het Medical Center. Hoe Fastré er aan toe is blijft op dit moment nog ongewis.

Na de herstart ontspon zich een hard gevecht om de leiding tussen Gregg Black (SERT) en Kenny Foray (NRT48). Beiden gaven elkaar geen duimbreed toe. Het gevecht eindigde pas toen Kenny Foray als eerste van het duo de pits opzocht voor een reguliere pitsstop.

Even later wisselde ook het SERT team en nam Vincent Phillipe het stokje over van Black. Lang duurde dit niet want Phillipe ging achterop het circuit met een highsider onderuit. De Fransman kon de Suzuki terugbrengen naar de pits maar het reparatiewerk kost teveel tijd om nog een rol van betekenis te kunnen spelen in deze race.

 

Update (1) 16.00 uur:
Na drie uur racen heeft GMT94 het heft in handen genomen. David Checa rijdt namens dat team aan de leiding en wordt op zo’n 17 seconden gevolgd door Freddy Foray van het FCC TSR Honda team. Daarachter zijn het Max Neukirchner (YART), Lucy Glöckner (NRT48) en Mathieu Gines (SRC Kawasaki). De top vijf zit nog steeds in dezelfde ronde zodat er nog volop strijd is.

Update (2) 17.00 uur
Het informele goede nieuws is dat Gregory Fastré de nodige kneuzingen en zwellingen heeft maar verder wel redelijk uit de crash gekomen is.

Voor wat betreft het verloop van de wedstrijd is de strijd om de leiding het afgelopen uur behoorlijk op zijn kop gezet. Het GMT94 Yamaha team maakte een fout bij de pitsstop door te vroeg te beginnen met tanken. Dat vergrijp leidde tot een stop and go penalty die het team, met op dit moment Canepa aan het stuur, terugwierp naar de vijfde plaats.

Josh Hook (FCC TSR Honda) en Broc Parkes (YART) knokken nu om de leiding waarbij Parkes ruim twee seconden achterstand heeft op Hook. De derde plaats is nu voor Kenny Foray (NRT48) met 40 seconden achterstand op Parkes. Randy de Puniet (SRC Kawasaki) volgt op een dikke twee seconden op de vierde plaats en Canepa zit daar weer ruim twee seconden achter op de vijfde plaats.

Het Belgische Mototech EWC team met Marty Debruyne, Bram Lambrechts en Arnaud de Kimpe rijdt momenteel op een keurige achttiende plaats en is daarmee negende in de EWC klasse.

Update (3): 18.00 uur
Het blijft een slijtageslag in de hitte. Helaas moest in het afgelopen uur Marvin Fritz de YART machine langs de baan parkeren met een technisch probleem. Tot overmaat van ramp sloegen er enkele seconden later ook vlammen uit de Yamaha die met het nodige schuim tot de orde geroepen werden. Het betekende uiteraard einde wedstrijd voor het team dat de vorige race op de Slovakia Ring nog had weten te winnen.

Freddy Foray rijdt namens F.C.C TSR Honda nu redelijk comfortabel aan de leiding met een 40 seconden voorsprong op het GMT94 Yamaha team. Jeremy Guarnoni rijdt namens SRC Kawasaki op de derde plaats met daarachter Stefan Kerschbaumer voor het NRT48 BMW team. Genoemde teams rijden allen nog in dezelfde ronde.

Update (4): 20.30 uur
De laatste stops zijn inmiddels achter de rug en de kaarten lijken daarmee aardig geschut. F.C.C TSR Honda France gaat ruim aan de leiding en gaan zonder tegenslag de race hier winnen. GMT94 rijdt comfortabel op de teede plaats en hetzelfde geldt voor het SRC Kawasaki team op de derde plaats. Stefan Kerschbaumer mag de NRT48 BMW naar huis rijden voor de vierde plaats en Gregory Leblanc gaat op Honda Endurance Racing de vijfde plaats bezorgen.

Update (5) 21:00 uur – finish
Leek alles beslist in de slotfase, de werkelijkheid was anders en het venijn zat in deze acht uur durende race met recht in de staart.

25 minuten voor het vallen van de finishvlag ging Grégory Leblanc van het Honda Endurance Racing Team flink in de fout waardoor een topklassering in rook opging. Uiteindelijk wist het team nog als dertiende de finish te passeren.

In het laatste kwartier ontwikkelden Randy de Puniet (SRC Kawasaki) en Mike di Meglio (GMT94 Yamaha) een prestige duel voor de tweede plaats, omdat het veld weer bij elkaar werd gebracht met een safety car fase. De Puniet en di Meglio gingen het gevecht vol aan waarbij de Puniet voorbij wist te gaan aan di Meglio.

In een wanhopige poging om alsnog als tweede te eindigen parkeerde di Meglio zijn Yamaha spectaculair in het gravel naast de baan. De Fransman wist met een zwaar beschadigde motorfiets de finish nog wel te halen. Hierdoor wordt de kans op het verdedigen van de wereldtitel, tijdens de afsluitende ronde van het kampioenschap in Suzuka, in elk geval nog in leven gehouden.

F.C.C. TSR Honda France leidt in de tussenstand en heeft nu 10 punten voorsprong op GMT94 Yamaha. Onmogelijk is het dus niet voor GMT94 maar op Suzuka staan ook alle eigen fabrieksteams aan de start waardoor het dus een stuk lastiger wordt om in de voorste gelederen te finishen.

 

Handige links Oschersleben 8H:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag