FIM Sidecar Grand Prix opnieuw onderdeel van GAMMA Racing Day

365
gamma
Start WK Zijspannen GAMMA Racing Day 2016

Op 4, 5 en 6 augustus wordt in Nederland opnieuw een Grand Prix verreden in het FIM wereldkampioenschap zijspanwegrace. De Grote Prijs van Nederland is naast wedstrijden in Hongarije, Frankrijk (24H van Le Mans), Kroatië en Duitsland door de Fédération Internationale de Motocyclisme toegekend aan de GAMMA Racing Day op het TT Circuit Assen.

Met een nieuwe bakkenist én een nieuwe motor wordt meer dan ooit uitgekeken naar wat 2015-wereldkampioen en publiekslieveling Bennie Streuer kan doen tijdens zijn ‘home Grand Prix’. 







Het was een enerverende winter voor Team Streuer. Bakkenist Geert Koerts en enkele teamleden kondigden eind 2016 aan dat dit voor hen het laatste seizoen was geweest. Begin december werd de Fransman Kevin Rousseau als nieuwe bakkenist aangekondigd. Behalve de wijziging in het team had de zoon van voormalig wereldkampioen Egbert Streuer nog een andere uitdaging. Wilde hij namelijk doorgaan op WK-niveau dan moest er een span opgebouwd worden met een 600 cc-motor, conform het nieuwe reglement van de FIM dat als doel heeft om de sport veiliger te maken  met beter te beheersen machines.

“Kevin is een ervaren bakkenist. Hij eindigde vorig jaar met Team Delannoy als derde in het WK, dus daar zit ik niet over in.”, aldus Bennie Streuer. “We hebben gekozen voor een Honda blok, in mijn ogen het meest betrouwbare blok. Ik heb diverse snelle onderdelen bij de regerend 600cc-wereldkampioen, Team Birchall, betrokken en hoop halverwege februari voor het eerst te kunnen testen.”

Halverwege 2016 werd bij Streuer naar aanleiding van diverse lichamelijke klachten een Vitamine B-12 tekort vastgesteld.

“Ik voelde me eigenlijk het hele seizoen niet fit. Ik krijg momenteel twee B12-injecties per week en die doen hun werk goed. Ik voel me een stuk sterker en ben klaar om te gaan testen. Omdat ik nog nooit met een 600 cc-motor heb gereden probeer ik zoveel mogelijk testkilometers te maken op de circuits op de WK-kalender. Ik rij daarom onder meer een wedstrijd in het Frans kampioenschap in Le Mans en een wedstrijd in het Duits kampioenschap in Rijeka, maar ik ga ook testen in Val di Vienne en op de Pannonia Ring in Hongarije.”

Ook over de overstap van het hele WK-veld, naar verwachting zo’n 20 vaste teams, naar de 600cc- motor is Streuer inmiddels positief: 

“De rondetijden zijn circa 2,5 seconden langzamer dan met de dikke duizends, maar daar tegenover staat bijvoorbeeld een langere levensduur voor de banden en dus meer constante rondetijden. Afgelopen seizoen was met name slijtage van de achterband problematisch. Ging je in het begin teveel te keer dan moest je dat halverwege de race bekopen.” 

De GAMMA Racing Day werd door de FIM in 2014 en 2015 beloond met een ‘Award’ voor ‘Best Sidecar Grand Prix’. In 2015 won Streuer de zijspan Grand Prix van Nederland tijdens de GAMMA Racing Day, 23 jaar nadat zijn vader Egbert de ‘Dutch Grand Prix’ won. In het jaar waarin Bennie de wereldtitel in de zijspanklasse wist te veroveren, ging de GAMMA Racing Day de boeken in als het evenement waar na 23 jaar ‘droogte’ op Assen weer het Wilhelmus klonk voor een Nederlandse Grand Prix wegrace-overwinning.

Streuer’s eerste testmogelijkheid op het TT-circuit staat gepland op 2 april aanstaande. Het WK-seizoen bij de zijspannen begint op 15 april op het legendarische Bugatti-Circuit van Le Mans.