Flat Track & Dirt Track: Veel bekende wegracecoureurs gebruiken het als training, Valentino Rossi heeft zelfs een complete Ranch, in Amerika is het razend populair maar wat is het, hoe zit het in elkaar, wat zijn al die benamingen? Maikel Dijkstra, de Nederlandse coureur die sinds 2016 actief is in de internationale Flat Track sport legt het ons uit, stelt zich voor en laat ons meegenieten van zijn ervaringen.

Flat Track & Dirt Track is racen op een oval zonder voorrem en met weinig grip in de banden (zonder noppen) slidend een bocht in driften. De enige manier om te vertragen voor de bocht is om de motor in een slide te zetten en de banden te sliden naar de richting die de motor gaat ‘scrub-off speed’. Pro rijders gebruiken ingaande de bocht de achterwiel slide om te vertragen en de voorband scrub. Zodra de achterzijde schuift, draaien zij het voorwiel naar de bocht met de slidende voorband als rem, waardoor ze platter kunnen gaan met de motor en nog steeds de motor vertragen om de bocht te maken. Op klei banen wordt wel gebruik gemaakt van de achterrem.

Flat Track word gedaan op ovale shorttrack (¼ mile), half-mile, mile banen en soms TT banen met linkse, rechtse bochten en één of twee springbulten. Er word gereden op klei (soms met ‘blue groove’) en ‘pea gravel’ banen. Blue groove betekent een harde ondergrond (bijna te vergelijken met asfalt) waar een blauwe/zwarte lijn in is gereden en dus rubber op komt te staan. Daardoor heeft men alleen op die lijn veel grip en moet de coureur erg gedoseerd gas geven. Bij afwijking van de ‘blue groove’ lijn heeft men geen grip en verliest men snelheid. ‘pea gravel’ betekent een losse gravel baan, waar men minder grip heeft, maar wel makkelijker vol gas kan racen. Flat Track wordt deze dagen veel gebruikt als training voor wegracers. Valentino Rossi heeft bijvoorbeeld zijn eigen Flat Track Ranch en VR46 Riders Academy.

Maikel Dijkstra
In 2012 en 2013 heb ik een aantal wedstrijden in Nederland en Duitsland gereden voor het vriendschappelijke ‘Dutch Flat Track’ kampioenschap, georganiseerd door de Dutch Brothers. In 2016 heb ik voor het eerst deelgenomen aan de FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) Flat Track Cup. Ik ben toen net niet als derde geëindigd in het kampioenschap. Desalniettemin wel een mooie vierde plaats in het eerste jaar. Dit jaar heb ik voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk een aantal wedstrijden gereden bij het DTRA (Dirt Track Riders Association) kampioenschap. Naast het grote American Flat Track kan je zeggen dat de DTRA het meest volledige kampioenschap heeft met verschillende klasses en motoren. Ook wat betreft banen is het uitgebreid van ‘blue groove’ klei shorttrack tot ‘pea gravel’ half-mile banen. Mijn beste resultaat hierbij was een vierde plaats in Wales op de ‘pea gravel’ half-mile baan. Ook in Spanje, Italië, Frankrijk en Tsjechië zijn serieuze Flat Track competities actief. In Nederland begint het enthousiasme te groeien door middel van vrije trainingen, dirt track try-outs, Flat Trackschools en diverse evenementen bij Speedway Lelystad. Dit jaar waren de Hells Race en Flatlands Festival meer dan geslaagd op de ‘pea gravel’ shorttrack baan van Lelystad. Dit jaar heb ik weer deelgenomen aan de FIM Flat Track Cup en was mijn doel om een derde plaats te bemachtigen in het kampioenschap, helaas is dit niet gelukt en moest ik genoegen nemen met een vijfde plaats in de eindstand. Deze Cup bestaat uit drie wedstrijden in Tsjechië, Italië en Frankrijk.

Na de laatste race in Frankrijk wilde ik nog meer ervaring op doen en daarom besloten we om een race te rijden in Amerika. 7 oktober stond de laatste wedstrijd van het American Flat Track kampioenschap op het programma in Perris (Californië) en mede dankzij de fantastische ondersteuning van Speedway Lelystad werd deze trip mogelijk. Voor deze ervaring heb ik twee weken vrij gemaakt om eerst een weekend te oefenen bij de Eddie Mulder’s West Coast Dirt Track Series in Willow Springs. Dit is een ‘pea gravel’ half-mile baan. Voor deze wedstrijden heb ik twee Kawasaki 450cc crossmotors aangepast voor Flat Track gehuurd bij het Kawasaki of Simi Valley team. Deze baan lag mij direct erg goed, omdat ik dit soort banen gewend ben uit mijn Grass Track ervaring en van de FIM Flat Track Cup wedstrijden.

De eerste dag ben ik als eerste geëindigd bij de Open Amateurs en de volgende dag heb ik me direct geplaatst voor de ‘main event’(finale). In de ‘main event’ ben ik als tweede geëindigd van de 450cc ‘singles’ (ééncilinder motoren) en veertiende  totaal achter de 650/750cc ‘twins’ (tweecilinders). Een week later had ik een race bij de Southern California Flat Track Association op de Short Track baan van Perris. In de heat race lag ik op een tweede plaats, maar helaas door een crash moest ik vanaf de derde rij starten in de ‘main event’. Daar kwam ik niet verder dan een zestiende plaats. De volgende dag was de grote dag, de American Flat Track race. Ook dit was in Perris op een harde ‘blue groove’ klei half-mile baan. Dit was een nieuwe ervaring voor mij, met Flat Track banden. Na elke sessie werden de rondetijden wel steeds beter. In de ‘main Event’ was er een valpartij met drie rijders, waar ik ook bij betrokken was. Na de herstart ben ik niet verder gekomen dan een vijftiende plaats. Desondanks kijk ik terug op een hele mooie ervaring op het hoogste niveau in deze tak van sport.

Superprestigio Dirt Track
Mijn volgende race is op 16 december aanstaande in Barcelona bij de Superprestigio Dirt Track. Bij dit evenement is er een Superprestigio klasse met MotoGP, Moto2 en Moto3 rijders. Dit jaar neemt Marc Marquez voor het eerst niet deel aan dit evenement. In plaats van de Repsol Honda coureur zal tweevoudig Moto2 wereldkampioen en huidig MotoGP coureur Johann Zarco van de partij zijn.

In totaal zijn er maar liefst zeven wereldkampioenen uit de wegrace en supermoto uitgenodigd voor dit evenemtent. Ik mag deelnemen in de Open Class waar de eerste drie van elk landelijk kampioenschap aan deelnemen, waaronder ook twee toprijders uit de American AMA Flat Track competitie.

Het is voor mij een hele eer dat ik hieraan mee mag doen, ik heb mijn uitnodiging te danken naar aanleiding van mijn ervaring die ik afgelopen seizoen heb opgedaan. Ik zal uitkomen voor onder andere Speedway Lelystad, TM Racing Nederland en TM Racing Andorra.

Meer info Superprestigio Dirt Track: www.dtxbarcelona.com

Naast Dijkstra is ook de Nederlander Rob Sijbring actief op internationaal niveau. Sijbring rijdt al vanaf het seizoen 2012 mee in de FIM Flattrack Cup. In 2013 wist hij hierin als derde te finishen. Zowel Dijkstra als ook Sijbring zullen in 2018 tijdens alle drie FIM Flattrack Cup wedstrijden aan de start verschijnen.

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen