Twee Britse motorsportbonden, te weten AMCA en ACU, en de Motorcycle Industry Association (MCIA), hebben deze week een oproep gedaan aan de Britse regering om de Europese regelgeving als gevolg van de zogenaamde Vnuk-uitspraak niet door te voeren.

Voor motoren die op straat rijden en deelnemen aan het verkeer is minimaal een WA-verzekering verplicht, een verzekering die ervoor zorgt dat als er iets gebeurt minimaal de kosten vergoed worden. Een vergelijkbare verzekering is er echter niet wanneer een motor ingezet wordt op een circuit of tijdens een wedstrijd. Volgens een uitspraak, de zogenaamde Vnuk uitspraak, van het Europese Hof klopt dit niet, een uitspraak die grote gevolgen kan hebben voor de motorsport en waardoor de toekomst zelfs in gevaar kan komen.

Deze uitspraak van het Europese Hof is het gevolg van een rechtzaak waarin de Sloveen Damijan Vnuk een verzekeringsmaatschappij aanklaagde nadat hij op een privéterrein verwondingen opliep bij een ongeval. Vnuk werd bij het ongeval, terwijl hij op een ladder stond, omver gereden door een aanhangwagen welke werd voortgetrokken door een tractor.

De verzekeringsmaatschappij waar de tractor verzekerd was weigerde echter de schade te vergoeden waarna de Sloween een zaak aanspande en de verzekeringsmaatschappij aansprakelijk stelde voor de geleden schade. Uiteindelijk kwamen de rechters er niet uit waarna de zaak voorgelegd werd aan het Europese Hof.

Het Europese Hof kwam vervolgens tot de conclusie en met een uitspraak dat alle voertuigen te allen tijde en op alle terreinen verzekerd dienen te zijn. Dit betreft dus niet alleen landbouwvoertuigen maar ook voor motoren, auto’s etc. die gebruikt worden op circuits en waarmee races gereden worden.

De Britse overheid pakte de koe bij de horens en onderzocht wat de gevolgen zouden zijn van deze inmiddels in de volksmond genoemde Vnuk-uitspraak. Uit dit onderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat de uitspraak grote gevolgen kan hebben voor de toekomst van de auto- en motorsport aangezien de risico’s tijdens dit soort evenementen niet te verzekeren zijn.

De uitspraak zou betekenen dat als coureurs met elkaar in botsing komen de één de ander aansprakelijk moet kunnen stellen voor de eventuele schade, een bizarre situatie die vanzelfsprekend niet te verzekeren is.

De Britse motorsportbonden (AMCA en ACU) en de belangenbehartiger van de Britse motorfietsen industrie (MCIA) stuurden aan de hand van het onderzoek eerder deze week een brief naar de Britse overheid met het verzoek deze uitspraak niet te accepteren en zomaar klakkeloos over te nemen of van toepassing te laten zijn op o.a. circuits en crossbanen. De angst van de drie partijen is namelijk dat als deze Europese wetgeving wel doorgevoerd gaat worden dit de doodsteek zal zijn voor de auto- en motorsport.

Wordt ongetwijfeld vervolgd..

Update:  Inmiddels is motorsport journalist David Emmet, van geboorte een Brit, in de materie gedoken en lijkt de soep vooralsnog niet zo heet gegeten te worden dan deze eerder deze week werd opgediend. David schreef er het volgende over op zijn website www.motomatters.com. Het wederom uitstekende artikel van zijn hand is te lezen via de volgende link: No, The End Is Not Nigh For Motorsport In Britain, Or The EU

 

Win, win, win……….

Ben jij ook één van de vele duizenden wegracefans die dagelijks geniet van het gratis Racesport.nl nieuws?  Steun het werk van de Racesport.nl redactie door mee te doen aan de 2016 Racesport.nl support actie, een actie waarmee er opnieuw fantastische prijzen te winnen zijn.

Mooier kunnen we het niet maken toch?   Lees meer: bit.ly/2eGpcd5