Hallo race fans, nu vanuit het zeer hoge noorden van Eemshaven inmiddels al weer de derde column van mijn ONK debuut.
Zoals ik in de vorige column al schreef is Eemshaven geen onbekende baan voor me, maar ik heb toch wel het vermoeden dat het er op zo`n 250 wel wat anders uit zal zien.
De weersvooruitzichten waren voor de verandering nu eens een keer vrij aardig; zouden we dan deze keer de regen banden eens een keer niet nodig hebben?
Nou presteer ik in de regen vrij goed, maar ik denk dat ik met droog weer meer kan bijleren van de meer ervaren rotten, en het geeft gewoon een veel grotere kick.
In tegenstelling tot Assen, wisten we hier wel dat er nogal wat steentjes rond je helm zouden gaan vliegen en hadden we daarom ook onze voorvork beschermend afgeplakt.
Bert had speciaal voor Eemshaven de versnellingsbak aangepast, met een korte 1e en 2e versnelling, nou dat kon ik goed merken hoor. Eemshaven is wel een leuk baantje als je van wheelies houd, want bijna iedere bocht komt het voorwiel wel omhoog.
In de trainingen had ik het wel redelijk naar mijn zin en begon al meer aan de fiets zowel als aan de baan te wennen, en doordat ik een rondje achter Peter Politiek kon blijven gingen de rondetijden ook met een aantal secondes omlaag.
In de tweede training stond, dacht ik, Marcel Renders foto`s te maken bij het uitkomen van de hairpin en kon ik het niet laten om het voorwiel toch maar iets verder en langer omhoog te houden; leuk voor de foto`s, toch? Uiteindelijk wist ik een 12e tijd te zetten, hetzelfde als in Assen, maar dan nu op een droge baan. Voor mij dus zeker weer een verbetering.
`s Avonds in het renners kwartier sprak ik o.a. nog Adrie de Bekker, die klaagde dat ze geen stroom hadden en dat ze de rest van het weekend ook geen stroom zouden krijgen, terwijl je tussen de windmolens staat, vind ik het toch raar dat er niet genoeg stroom is voor het rennerskwartier! Ik hoorde trouwens ook zaterdag van Barry Veneman dat hij ook een trouwe lezer is van mijn column. Toch leuk om te horen, nog gefeliciteerd met de overwinning Barry!
Op zondag ging de start vanaf de 12e plaats niet helemaal fel, ik moest van het gas af om Jan Frank Bakker te ontwijken, die op het achterwiel even iets uit koers raakte.
Na de eerste bocht zat ik op ongeveer de 14e plaats. Bakker had ik al snel weer te pakken.
Met het uitkomen van een van de laatste bochten in de eerste ronde zag ik Emile Litjens onderuitgaan, en m`n teammaat Gert Pieper moest mee het gras in. Jammer Gert, maar ik ga vast verder. Ik zat nu achter Rob van Klooster en het kostte me een aantal ronden voordat ik hem voorbij was, maar toen reed ik ook meteen weg, op een 11e plaats liggend. Ik dacht deze plek wel binnen te hebben toen plotseling Gert zich weer meldde, en me verdorie voorbij ging. De volgende keer zullen we het toch maar eens over teamorders moeten gaan hebben. Lag ik dus weer op een twaalfde plaats, waar ik ook finishte. Iedereen om me heen tevreden, maar ikzelf toch nog niet helemaal.
De rest van de zondag middag werd er nogal heftig gediscussieerd over de volgende wedstrijd in Oss. Vooral in de 250 zijn er nogal wat rijders die hier niet willen gaan rijden.
Ondanks dat het voor mij bijna een thuisrace is, ben ik dus eigenlijk ook niet te spreken over dit circuit. En had ook liever gezien dat ook dit jaar de 250 hier niet hoefde te rijden. Begrijp me goed, de organiserende club bestaat uit enorm enthousiaste mensen en de sfeer is er echt ouderwets gezellig, maar het is alleen wel heel erg jammer dat ze een ONK race op een dergelijk circuit organiseren, terwijl ze al jaren spreken over een nieuw circuit.
Tijdens het schrijven van deze column op zondag avond, is bij ons nu net de beslissing gevallen dat ik wel in Oss ga rijden, hoofdzakelijk om punten te scoren voor te titel: “Rooky of the Year“.
Tot ziens in Oss dus.
Allard #44