Allard Kerkhoven vertelt…

108

Na alweer een veel te lange winter gingen we, uiteindelijk zondag 9 maart weer naar het warme zuiden om te trainen. Omdat we de Yamaha R6-jes pas zondag aan het einde van de middag af hadden vertrokken we aan het begin van de avond. Na een lange reis kwamen we dinsdag middag in Cartagena aan. Tent opgebouwd en aan de motoren moest nog de laatste hand gelegd worden voordat we de dag erna de baan op konden.

Met een super weertje konden we Õs ochtends beginnen. De eerste sessie werd vooral gebruikt om de remmen in te remmen en om van alles na te kijken. Gelukkig stond de vering met de gegeven afstelling van WP bijna gelijk al goed. In de tweede sessie ging het gelijk al goed en boven verwachting al erg snel. Met goede moed begonnen we ook weer aan de derde en laatste sessie van de ochtend. Ook deze ging gelijk goed, totdat ik met aanremmen van de eerste bocht in alle haast terugschakelde maar dat laatste was net niet goed gelukt, waardoor ik veel en veel te snel de bocht ingingÉ. Resultaat een onderuitschuivend voorwiel waarna de rest ook richting de grindbak verdween.
Na wat glij en tolwerk hadden de motor en ik het er betrekkelijk goed vanaf gebracht. Alleen met een toch lelijk beschadigde pink mocht ik van de dokter die dag niet meer rijden. Donderdag ochtend voor het rijden eerst weer naar de doctor om een nieuw verband om de pink te doen. Gelukkig kreeg ik hem na veel gestoei weer in de handschoen en kon ik weer rijden. Deze motor had nog nieuwe remblokken en schijven waardoor ik ook rustig aan moest beginnen.
Echter waarschijnlijk nog door schrik van de val ben ik de gehele dag bezig geweest om weer bij te tijden van de dag ervoor te komen.
Maar vrijdag en laatste dag op het circuit van Cartagena ging ik gelukkig toch weer meer dan een seconde harder dan het in de eerste twee dagen gelukt was. Uiteindelijk toch nog een geslaagde training.







We hadden nu eerst een paar dagen rust voordat we konden rijden op het circuit van Almeria. In deze dagen hebben we eerst de fiets weer netjes gemaakt en sommige dingen gewijzigd. Omdat het weer ineens was omgeslagen zaten we deze dagen erg veel in de oplegger.

En op dinsdag ochtend vertrokken we dan weer naar Almeria. Deze training georganiseerd door Yamaha, waar alleen 2003 R6-jes mochten rijden, was erg goed opgezet. Zo kregen we eerst een welkomsdiner in de Yamaha-hospitality en de dag erna hadden we een presentatie over de nieuwe R6, waarmee ze de gehele dag wisten te vullen. Hier waren we dan ook niet de enige Nederlander, ook Voskamp, van Beek en Hartelman waren aanwezig.
De volgende dag toen het gelukkig weer warmer werd konden we de baan op. Dit circuit was niet onbekend voor mij doordat ik het jaar ervoor er al met de 250 cc had gereden.
Met de eerste keer rijden viel meteen al op dat het circuit veel hobbeliger was dan Cartagena. Hierdoor waren we de eerste dag dan ook veel tijd kwijt om een juiste vering afstelling voor deze baan te vinden, maar aan het einde van de dag ging ik toch al een stuk sneller rond dan het jaar ervoor met de 250 cc.
De dag erop ging ik gelijk alweer sneller rond. Deze ochtend heb ik ook een tijdje met Belgisch collega Stefan de Meulenmeester gestoeid, wat erg leuk was. Door de dag heen bleef ik mijn tijd steeds iets verbeteren. En aan het einde van de dag ging ik maar een twee seconden langzamer dan sommige top EK-rijders waarmee we dus erg blij waren.

Ik verheug me nu dan dus ook al erg op Assen, waarvoor we eerst nog op 3 April gaan trainen.