Alvaro Bautista kiest voor 2020 zo goed als zeker voor Honda

417
bautista
Álvaro Bautista | foto© Russell Colvin

De kans dat Alvaró Bautista na dit seizoen nog als Ducati coureur actief zal zijn in het WorldSBK wordt steeds kleiner. De huidige Aruba.it Racing Ducati coureur lijkt zo goed als zeker te kiezen voor Honda, het motormerk dat in 2020 met een nieuwe Fireblade komt en meteen in het eerste jaar op jacht wil naar de WorldSBK titel.

Het verhaal is bekend, na een jarenlange samenwerking met het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing koos Honda voor 2019 voor een complete nieuwe aanpak in het FIM Superbike World Championship. HRC zette Honda Europe buitenspel – en daarmee ook Ten Kate – en koos voor een volledige nieuwe en andere aanpak door in zee te gaan met Moriwaki Engineering en het Italiaanse Althea Racing. Vooralsnog brengt het de grootste motorenfabrikant nog weinig succes, sterker nog, de prestaties zijn bedroevend slecht en slechter dan ooit tevoren.







Het mag dan ook duidelijk zijn dat HRC voornemens is om hier verandering in aan te brengen en dat men komend seizoen sterker en beter voor de dag wil komen. Net als de afgelopen jaren wordt er wederom geschermd met de komst van een compleet nieuwe Fireblade, een machine die het merk vanaf 2020 weer terug aan de top moet brengen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Dat het dit keer, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, serieus opgepakt wordt lijkt steeds duidelijker te worden. Al sinds mei doen de geruchten de ronde dat de nieuwe Fireblade er nu toch echt gaat komen, dat er vanuit Japan voor het eerst serieus aandacht besteedt wordt aan het WorldSBK en dat men op de rijdersmarkt hard op zoek is naar een topcoureur die in 2020 de nieuwe Honda terug aan de top kan brengen en voor de zo gewenste topresultaten moet gaan zorgen.

Sinds twee maanden wordt de naam van Alvaró Bautista dan ook veelvuldig genoemd als de nieuwe topcoureur. Werd dit in eerste instantie door velen nog afgedaan als een fabeltje en ja het zal wel…….maar nu de meeste WorldSBK coureurs op vakantie zijn en genieten van een lange zomerstop heeft Bautista – die de optie op een nieuw tweejarig contract inmiddels heeft laten verlopen – zelf voor het eerst gereageerd op een eventuele overstap.

In een interview welke onlangs werd uitgezonden op het Spaanse radiostation Radio Onda Cero bevestigde de voormalig MotoGP coureur de interesse en het aanbod van HRC:

Alvaro Bautista: “Honda heeft mij hun plannen voor 2020 bekend gemaakt. Maar om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat men mij een aanbod zou doen en dat ik hier wat hun betreft een onderdeel van zou kunnen worden. Ze willen als HRC terugkeren in het WorldSBK, precies op de manier zoals Ducati nu ook doet; met een ambitieus en competitief project gelinkt aan een nieuwe machine die meteen mee kan strijden voor de wereldtitel. Een beslissing heb ik voor mezelf nog niet genomen, maar op dit moment houd ik alle opties open. Ducati heeft me ook een nieuw tweejarig contract aangeboden, we bespreken op dit moment de details maar zoals al eerder gezegd, ik heb nog geen beslissing genomen en nergens nog een handtekening gezet.”

Het moge duidelijk zijn dat Bautista tijdens het interview niet het achterste van zijn tong liet zien. Wat wel duidelijk en bekend is dat de Spanjaard zijn optie op een nieuw tweejarig contract en langer verblijf bij zijn huidige werkgever op 30 juni heeft laten verlopen. Daarnaast is het een publiek geheim dat de vraag van Baustista en het aanbod van Ducati wat salaris betreft nog ver uit elkaar liggen. Dit kan twee dingen beteken, Bautista’s manager speelt heel hoog spel of het aanbod van Honda is zowel sportief als ookl financieel dusdanig aantrekkelijk dat we de Spanjaard al na één seizoen actief te zijn in het WorldSBK alweer zien veranderen van werkgever.

De afgelopen weken deden er ook geruchten de ronde dat Toprak Razgatlioglu een riant aanbod van Honda op zak zou hebben, dit blijkt echter niet zo te zijn. Het Turkse talent zal binnenkort een keus maken wat betreft zijn toekomst tussen Kawasaki en Yamaha waar hij respectievelijk in 2020 de nieuwe teamgenoot zal worden van Jonathan Rea of de Nederlander Michael van der Mark.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App