“Always with Tatay”: Waarom wordt de revalidatie van Carlos Tatay niet betaald?

4167
tatay-always

Carlos Tatay is sinds zijn verschrikkelijke ongeval in Portimão in juli aan een rolstoel gekluisterd. De 20-jarige Spanjaard heeft naast zijn fysieke problemen echter ook een hele andere en vervelende strijd te leveren; de verzekeringsmaatschappijen kijken elkaar aan, geven niet thuis aangaande het betalen van de medische kosten. Waarom wordt de revalidatie van Carlos Tatay niet betaald?

Voormalig Moto3 Grand Prix coureur Carlos Tatay kampt momenteel met ernstige fysieke gevolgen sinds zijn zware crash tijdens de Portugese ronde van het FIM JuniorGP op Autodromo International do Algarve. De jonge Spanjaard kwam tijdens de Moto2 race in de eerste bocht ten val en brak daarbij o.a. zijn rug waarbij ook delen van zijn ruggenmerg beschadigd raakten. Tatay moest na het ongeval een spoedoperatie ondergaan en bracht tien dagen door in een Portugees ziekenhuis alvorens hij terug kon keren naar zijn geboorteland.

Sinds dit tragische ongeval kampt Tatay met verlammingsverschijnselen, kan hij zijn benen nauwelijks bewegen en is hij afhankelijk van een rolstoel. De 20-jarige Tatay heeft moeite om de weg terug naar een normaal leven te vinden al blijft hij knokken en komt het woord opgeven ook nu niet voor in zijn woordenboek. Tatay ondergaat momenteel een uitgebreide revalidatiebehandeling in Toledo, Spanje.

Wie betaalt de behandeling?
Al blijft Tatay knokken voor zijn eigen herstel, er zijn ook de nodige andere zorgen. Maanden na de noodlottige crash zijn er nog steeds geschillen over wie de medische kosten van de 20-jarige zal betalen. Wat, waar en hoe is dit in godsnaam mogelijk is ongetwijfeld de eerste gedachte die bij velen naar bovenkomt na het horen, lezen van een dergelijke trieste zaak.

Een korte uitleg. Als coureur was Tatay in het geval hij actief was buiten Spanje verzekerd middels de internationale verzekering van FIM. Voor zover niks aan de hand, maar na de repatriëring van Tatay naar Spanje moeten de nationale en regionale verzekeringen (via de verzekering van de Spaanse bond of de betreffende vereniging) van Tatay nu de rekeningen betalen. Deze laatste twee verzekeringen zijn sinds 1993 in Spanje wettelijk verplicht voor alle coureurs. Als een coureur in het ziekenhuis aankomt is het verzekerde bedrag echter slechts € 6.000. Een bedrag dat vanzelfsprekend niet meer van deze tijd is. Nog niet zo lang geleden (01-01-2023) kwam er dan ook een aanpassing van deze wettelijke regel waardoor het genoemde bedrag aanzienlijk verhoogd werd. Prima toch, zij het niet dat zowel de Spaanse bond als ook de betreffende vereniging in Valencia verzuimt hebben hun verzekeringspolissen aan deze nieuwe wet aan te passen. Dit betekent dat geen van beide verzekeringen zich momenteel verantwoordelijk voelt voor de hoge medische rekeningen van de Spanjaard. Tatay kampt daardoor met aanzienlijke financiële problemen; zijn herstelfase zal immers voor onbepaalde tijd duren.

Het lot van de jonge Spanjaard zorgde ook in de MotoGP-paddock voor afschuw over het huidige Spaanse verzekeringssysteem. Zo heeft o.a. Aleix Espargaró zijn landgenoot al de helpende hand toegestoken en probeert de Aprilia coureur de situatie onder de aandacht te brengen bij zowel de Spaanse bond, Dorna en ook de betreffende verzekeringen, dit alles om een herhaling van een dergelijk horrorscenario in de toekomst te voorkomen.

Een geweldig initiatief van de oudste van de twee racende broers Espargaró, maar dat een coureur met een FIM-licentie, FIM-verzekering rijdend in een door Dorna georganiseerd raceweekend in een dergelijke situatie terecht kan komen is op zijn minst opmerkelijk en vreemd te noemen. Waar de fout ook ligt, wie in deze verantwoordelijk is voor de ontstane situatie laten we maar in het midden, maar zou het betrokken partijen prijzen op te staan en heel snel met een oplossing te komen voor in dit geval de 20-jarige Carlos Tatay.

“Always with Tatay”
Het helmenmerk LS2, één van de persoonlijke sponsors van Tatay tijdens zijn racecarrière, heeft zich het lot van hun protegé aangetrokken. De helmenleverancier is onder de indruk van de prestaties welke Tatay dagelijks levert tijdens zijn revalidatieproces en de vorderingen die hij maakt. LS2 zal Tatay de komende tijd dan ook blijven ondersteunen binnen de mogelijkheden die het bedrijf heeft.

Inmiddels is LS2 ook inzamelingsactie via het platform GoFundMe. Het doel is om € 25.000 in te zamelen. Dat dit doel bereikt gaat worden lijkt op dit moment wel al zo goed als zeker, inmiddels zijn er al 651 donaties binnen en staat de teller op € 21.739.

Iedereen kan via het platform zijn of haar bijdrage leveren. Een bijdrage leveren kan via onderstaande banner of de volgende link: “Always with Tatay”

tatay-always



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.