AMA California Speedway Test

78

Het California Speedway circuit verwelkomde afgelopen week een aantal teams. Het circuit was in feite gehuurd door Suzuki maar ook andere teams reden op het 3,8 km lange binnenveld van het circuit in Fontana, Californi‘. De verschillende Honda teams waren absent door testsessies in Japan maar de teams van o.a. Bruce Transportation Group, Dream Team Ducati, Ducati Austin, Graves Yamaha, Kawasaki, Team Valvoline EMGO Suzuki en Yamaha waren aanwezig.

Foto: Matt Mladin

De eerste dag van de tweedaagse test werd gekenmerkt door harde wind. Toen de wind iets ging liggen in de middag ging Matt Mladin toch maar een paar rondjes rijden. Hierbij kwam hij tot een uiteindelijk snelste tijd van de dag, een 1:27.60, op zijn Dunlop geschoeide GSX-R1000.
Òzoals je kan zien heeft het testen vandaag eigenlijk geen nut, niemand kan iets aan de afstelling doen want je kan geen twee ronden dezelfde lijn rijden met deze wind,Ó vertelde Mladin.
Daarnaast vertelde Mladin nog iets over de recente test op het circuit van Sepang samen met de WSBK en GP Suzuki rijders. ÓHet was de meest productieve test die ik in mijn leven heb meegemaakt. Het zou mooi geweest zijn als we vier dgane daar hadden kunnen rijden en daarna mee hadden gekund met het GP team naar Phillip Island. Misschien iets om in overweging te nemen voor de toekomst.Ó

Ben Spies was de snelste Supersport rijder met een 1:30.38 op zijn nieuwe GSX-R600, hij vertelde het volgende, ÒEr is al een hoop gezegd over de de nieuwe 600Õs en niemand rekent op de Suzuki. Ik zeg niet dat we elke race zullen winnen maar we zullen zeker vooraan zittenÓ.

In january was al eerder op het gemodificeerde circuit gereden en toen reed Roger Lee Hayden een 1:30.22 op zijn Erion Honda CBR954RR Formula Xtreme motor en Tommy Hayden was toend de snelste supersporter met een 1:32.00 op zijn 636cc Kawasaki ZX-6RR. In januari waaide het zelfs nog harder dan nu.

Tijdens deze test werd ook gereden op het gemodificeerde circuit, over het algemeen wordt aangenomen dat de AMA deze lay-out zal gebruiken tijdens de race in april.
ÒNatuurlijk hebben ze het veranderd na het dodelijke ongeval vorig jaarÓ, vertelde Mladin over de veranderingen aan het circuit. ÒHet lijkt beter maar het is moeilijk te zeggen met deze wind. Ze moeten wel wat aan de pilonnen doen, ik heb er al een stuk of tien voor mijn wielen gehad.Ó
Sinds de laatste test in januari is de hoogte van de curbstones wat verlaagd.

Op de Woensdag zagen we ook de nieuwe versie van de op een Yamaha YZF-R1 gebaseerde machine, waarmee Damon Buckmaster afgelopen seizoen bijna de FX title gewonnen had, in actie. Het Graves Yamaha AMA Formula Xtreme team met Damon Buckmaster, Aaron Gobert en Jamie Hacking testten de nieuwe benzine injectie versie.

ondanks de wind reden een aantal rijders toch nog een flink aantal ronden, sommigen zelfs tussen de 50 en 70 ronden.

Op de Donderdag wist Mat Mladin het tempo nog wat op te schroeven en noteerde een 1:25.70 met een race band. Mladin bleef hiermee tweede man Anthony Gobert met 0.93 seconden voor.
ÒDe motor doet het goed,Óvertelde drievoudig AMA Superbike kampioen Mladin. ÒSuzuki heeft goed werk verricht met het nieuwe frame. Het stuurt een stuk beter dan de oude 750. We hebben nu genoeg paardenkrachten en we racen nu op gelijke voet, met de 750 was het bijna onmogelijk om tegen die v-twins te racen. Eindelijk heeft de AMA de regels zo aangepast dat het mogelijk werd om 1000cc te rijden, ondaksn dat ze nog wat gekepen worden. Het heeft het niet makkelijker gemaakt maar het wordt competatiever, dat is zeker.Ó

Gedurende de dag werd er regelmatig een spelletje gespeeld tussen Mladin en Gobert, rijdende op een Ducati 998RS. Geen van beide rijders wilde dat de ander zijn lijnen volgde. Gobert kon desondanks een blik werpen op de nieuwe Suzuki en had het volgende te vertellen, ÒDe Suzuki lijkt erg goed. Die accelleratie … ik kon niet geloven hoe sterk dat blok is. We kwamen uit de hairpin het achterste rechte stuk op en de Suzuki reed gewoon weg. De top snelheid is nagenoeg hetzelfde maar de Suzuki is gewoon er sneller. Dat gaat natuurlijk ten koste van hun banden, ik ben dus stilletjes overtuigd dat wij het goede pakket hebben.Ó

Achter Gobert volgden Suzuki rijders Aaron Yates en Ben Spies. Alle drie de Yoshimura Suzuki rijders vertelden dat de recente vierdaagse test in Sepang erg nuttig was voor hun pre-season programma .

Dream Team DucatiÕs Larry Pegram ontsnapte tot twee maal toe aan een lowsider. Pegram zette een tijd neer van 1:27.20, 0.01-seconde beter dan Eric Bostrom. Bostrom reed op de 770cc en 780cc versies van zijn Kawasaki ZX-7RR maar kon geen goede afstelling vinden.

Jamie Hacking was snel op zijn Graves Yamaha YZF-R1 Formula Xtreme motor met een 1:27.60, daarnaast was hij ook nog eens de snelste Supersport rijder met een 1:28.38 op zijn fabrieks Yamaha YZF-R6. ÒDe R6 is goed,Ó vertelde Hacking. ÒOm hier te komen na Laguna Seca en alleen maar 2mm rijhoogte toe te voegen, wat compressie aan de achterkant veranderen en niet eens aan de voorvork komen …het is een juweeltje. Deze R6 is 10 keer beter dan de oude R6.Ó

Tommy Hayden had nog wat goed te maken na zijn crash in Laguna Seca en de hersenschudding die hij daaraan overhield. Tommy Hayden verdiende de ÒIron ManÓ prijs voor deze test door 216 ronden te rijden terwijl hij expirementeerde met de swingarm en slipkoppeling op zij nieuwe kwasaki ZX-6RR

Best Unofficial Lap Times Of The Two-day Test (as provided by teams):
1. Mat Mladin, Suzuki GSX-R1000, 1:25.70
2. Anthony Gobert, Ducati 998RS, 1:26.67
3. Aaron Yates, Suzuki GSX-R1000, 1:26.70
4. Ben Spies, Suzuki GSX-R1000, 1:26.82
5. Larry Pegram, Ducati 998RS, 1:27.20
6. Eric Bostrom, Kawasaki ZX-7RR, 1:27.21
7. Jamie Hacking, Yamaha YZF-R1, 1:27.60
8. Damon Buckmaster, Yamaha YZF-R1, 1:28.05
9. Jamie Hacking, Yamaha YZF-R6, 1:28.38
10. Steve Rapp, Suzuki GSX-R1000, 1:28.61
11. Marty Craggill, Honda CBR954RR, 1:29.24
12. Damon Buckmaster, Yamaha YZF-R6, 1:29.28
13. Aaron Gobert, Yamaha YZF-R6, 1:29.38
14. Tommy Hayden, Kawasaki ZX-6RR, 1:29.52
15. Jason DiSalvo, Yamaha YZF-R6, 1:29.84
16. Chris Ulrich, Suzuki GSX-R1000, 1:30.27
17. Ben Spies, Suzuki GSX-R600, 1:30.38
18. Chris Ulrich, Suzuki GSX-R750, 1:30.60
19. Aaron Yates, Suzuki GSX-R600, 1:30.90
20. Tony Meiring, Kawasaki ZX-6R (636cc), 1:31.08
21. Matt Furtek, Suzuki GSX-R750, 1:32.51
22. Aaron Gobert, Yamaha YZF-R1, 1:32.55
23. Marty Craggill, Honda CBR600RR, 1:35.10
24. Thad Halsmer, Yamaha YZF-R6, 1:35.38

RvdD