Andrea Dovizioso: ‘Het oude Assen, dat was een écht circuit’

605
andrea-dovizioso
Andrea Dovizioso - Dutch TT 2018 | foto© Jan Timmerman

Andrea Dovizioso reed afgelopen november op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal voorlopig zijn laatste MotoGP race. De Italiaan nam afscheid van Ducati en besloot om in 2021 een sabbatical te nemen met een mogelijke terugkeer naar de koningsklasse in 2022. Maar wat waren zijn beste herinneringen aan het TT Circuit Assen?

Ook voor Andrea Dovizioso was het jaar 2020 niet waar hij op hoopte. Na vicewereldkampioen te zijn in 2017, 2018 en 2019 moest dit hét jaar zijn dat de Italiaan eindelijk eens de MotoGP wereldtitel op zijn naam zou schrijven.







Die kans leek na afloop van de eerste MotoGP race van het jaar op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto nog eens groter te worden toen Marc Márquez zichzelf flink blesseerde en achteraf zelfs het hele jaar niet meer in actie zou komen. Kortom, met afwezigheid van zijn grootste concurrent was het de uitgelezen kans voor Dovizioso om na drie achtereenvolgende keren de tweede plaatst nu eindelijk eens de eerste plaats in handen te nemen.

Het bleek echter allemaal al snel te imploderen. Dovizioso en zijn Ducati Desmocedici GP20 konden geen vrienden worden met het nieuwe type band dat Michelin had gebracht en dit bleek het hele seizoen een grote rol te spelen voor de Italiaan en zijn Italiaanse equipe.

Op de baan verliep het niet naar wens maar ook naast de baan was er veel onrust. Er werd onderhandeld met Ducati voor een nieuw tweejarig contract maar Dovizioso accepteerde de aanbiedingen niet. De onderhandelingen liepen dood in het weekend van de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring en op de vrijdagmiddag werd het officieel dat Dovizioso aan zijn laatste seizoen op een Ducati bezig was.

Twee dagen later wist de vicewereldkampioen een lange neus te trekken naar zijn werkgever door de MotoGP race op het Oostenrijkse circuit te winnen en daarmee te bewijzen wat Ducati had laten gaan.

Dat resultaat bleek echter meer een uitzondering dan regel want dat was tevens ook de laatste keer dat Dovizioso op het podium stond. Zijn beste resultaat na de overwinning in Oostenrijk was een vierde plaats in de regenachtige Grand Prix van Frankrijk in Le Mans.

Even werd er nog gesproken dat Dovizioso eventueel naar Aprilia zou gaan, iets wat die Italiaanse fabrikant dolgraag wilde, maar ook zij konden niet aan de salariseisen voldoen van de 34-jarige coureur. Uiteindelijk besloot Dovizioso om een sabbatical te nemen met het oog op een terugkeer in 2022.

Hoe realistisch dat is, is maar de vraag. Op Valentino Rossi na is Aleix Espargaró momenteel de oudste coureur op de MotoGP grid met 31 jaar en kijken de teammanagers vooral naar jonge coureurs uit de Moto2 klasse.

Waar nog wel veel over gesproken wordt is een eventuele terugkeer van Dovizioso naar het Repsol Honda Team. Marc Márquez heeft zoals bekend nog altijd zeer veel problemen met zijn rechterarm die inmiddels al drie keer geopereerd is en een terugkeer in het begin van 2021 is allerminst zeker. Het is dan ook begrijpelijk dat Dovizioso een volledig vrij man wil zijn om eventueel beschikbaar te zijn als vervanger van Márquez in (de beginfase van) 2021. Hoe dat afloopt zal in de komende tijd ongetwijfeld duidelijk worden.

Tijdens  de laatste Grand Prix van 2020 op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal maakten we van de gelegenheid gebruik om Dovizioso kort te spreken en hem een aantal vragen te stellen als; hoe erg miste hij het rijden op een aantal van de legendarische circuits op de kalender dit seizoen en wat zijn persoonlijk zijn beste herinneringen aan het TT Circuit Assen in het bijzonder?

Andrea, dit jaar zijn we helaas niet gegaan naar circuits zoals Mugello, Silverstone, Assen en Phillip Island. Waarschijnlijk zal jij daar ook niet meer racen / rijden, in ieder geval niet op een MotoGP machine, hoe jammer vind je dat? 

Andrea Dovizioso: “Ja dat vind ik natuurlijk heel erg jammer. Als ik eraan denk dat ik op bepaalde speciale circuits niet meer zal racen is dat geen prettige gedachte. Maar als je racet op bepaalde speciale circuits zonder fans, zoals bijvoorbeeld Mugello, is dat ook niet echt een fijn gevoel. Het is natuurlijk een fantastisch circuit.
In het begin van het seizoen vond ik het eigenlijk best wel prima dat er geen fans waren. In de paddock en voorafgaand aan de race is er minder stress want je kunt gewoon doen wat je wilt zonder tegengehouden te worden. Maar een aantal races later, vooral wanneer je een goed resultaat behaalt, was het zo raar om niet zo uitzinnig te kunnen zijn zoals in voorgaande jaren.
Bijvoorbeeld toen ik won in Oostenrijk was ik verrast want de adrenaline na het passeren van de lijn was volledig anders. Als je op zulke speciale circuits rijdt heb je de fans nodig, maar natuurlijk ook je vrienden die erbij zijn.

Kun je ook vertellen wat jouw beste herinneringen aan Assen zijn? 

Andrea Dovizioso: “Ik weet niet echt of ik wel goede herinneringen heb aan Assen, haha. Nee, geintje. Ik heb het altijd moeilijk gehad op dat circuit, het past niet echt bij mijn stijl. Maar in 2017 werd ik vijfde en kwam ik slechts vier seconden tekort op de winnaar terwijl ik sneller was. Dit was voor mij behoorlijk ongebruikelijk en ik voelde me daarna heel goed. In die race wist ik dat ik dat jaar mee kon doen voor de wereldtitel.”

Maar jij hebt ook nog op het oude circuit gereden toch? 

Andrea Dovizioso: “Ja, dat klopt. Een écht circuit.”

Andrea Dovizioso
Andrea Dovizioso (23-03-1986) maakte in 2001 zijn Grand Prix debuut in de destijds 125cc klasse. In 2004 wist de inmiddels 34-jarige Italiaan de wereldtitel te veroveren in de lichtste klasse alvorens in 2005 de overstap te maken naar de toenmalige 250cc klasse. Na drie seizoenenen in de middenklasse debuteerde Dovizioso in 2008 als coureur in de koningsklasse.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App