Na afloop van de Sepang Test zagen we maar liefst vier Ducati coureurs de eerste vier plaatsen innemen op de tijdlijsten. Andre Dovizioso werd vierde en zag drie van zijn merkgenoten voor hem eindigen. Niet slecht natuurlijk, maar de ervaren Italiaan en MotoGP runner-up van 2017 en 2018 gaf na afloop wel een duidelijke waarschuwing: ‘dominantie Ducati niet representatief en geen juiste weergave van waar we werkelijk staan’

Andrea Dovizioso wist vrijdag tijdens de derde en afsluitende dag van de Sepang Test de vierde rondetijd op de klok te zetten en was daarmee één van de vier Ducati coureurs die bovenaan de tijdlijsten te vinden waren en een Ducati 1,2,3,4 completeerde.

Dominant waren de Ducati coureurs vrijdag in Sepang zeker, niet alleen dominant maar ook nog eens heel erg snel gezien de geklokte rondetijden. Stond het absolute baanrecord voorafgaand aan deze test nog op naam van Jorge Lorenzo – de destijds Ducati Team coureur reed in 2018 een snelste ronde ooit op het Maleisische van 1’58.830 – vrijdag tijdens de derde en afsluitende dag wisten maar liefst zes coureurs sneller rond te gaan.

Met een snelste ronde van 1’58.239 dook Danilo Petrucci vrijdag dus ruim een halve seconde onder het bestaande ronderecord en was Dovizioso met een snelste rondetijd van 1’58.538 als vierde Ducati coureur dus ook nog ruim sneller dan de recordtijd van zijn voormalige teamgenoot.

Hossanne, Forza Ducati, hiep hiep hoera zou je dus zeggen in het Ducati kamp……..

Maar na afloop was met name Dovizioso terughoudend, de Italiaan weet natuurlijk als geen ander dat snelle rondetijden niet altijd zaligmakend zijn. En juist daar zat volgens de Mission Winnow Ducati coureur precies de kneep. Kijkend naar de lap by lap rondetijden en de racesimulaties waren het Maverick Viñales, Marc Marquez en ook Alex Rins die indruk maakten, domineerden en aanzienlijk sneller waren dan de snelste Ducati coureur.

Andrea Dovizioso: “We hebben een goede rondetijd gereden, de baan was erg snel, veel coureurs waren tijdens deze test in staat om speciale rondetijden op de klok te zetten, leuk om te zien. We testen hier elk jaar zodat we dit circuit en de rondetijden goed kennen. Om hier rondetijden van in de 1’58s te zien is best wel bijzonder, het is voor mij persoonlijk zelfs de eerste keer. Natuurlijk ben erg blij om vier Ducati’s de lijst aan te zien voeren, dat is mooi, en een mooie bevestiging van onze basis. Het betekent echter niet dat we daarmee ook de snelste zijn in de race, het toont niet de realiteit en het is geen juiste weergave van waar we werkelijk staan. Maar ik ben wel blij hoor.”

Vrijdagochtend verraste Ducati door een vernieuwde aerodynamische kuip uit te proberen, iets dat men in eerste instantie gepland had voor de volgende en afsluitende MotoGP test van dit winterseizoen in Qatar. Zowel Dovizioso als ook Petrucci kwamen met de nieuwe kuipdelen in actie, al kwam Petrucci niet ver aangezien hij al in zijn outlap ten val kwam.

Andrea Dovizioso: “Het gevoel met de nieuwe kuip is goed, daar ben ik blij mee. Maar hoe dan ook, we zijn allemaal verbaasd over de snelle rondetijden die we reden, maar het heeft de laatste drie dagen niet geregend en dus verbeterde de baan elke dag en hadden we vrijdag optimale omstandigheden, echt beter dan de voorgaande jaren.”

De volgende en afsluitende MotoGP wintertest voorafgaande aan het 2019 seizoen staat van 23 t/m 25 februari op het programma en wordt verreden op het Losail International Circuit in Qatar.

 

Handige links Sepang Test 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum

 

 
Failed to get data. Error:
Photos Library API has not been used in project 814642671959 before or it is disabled. Enable it by visiting https://console.developers.google.com/apis/api/photoslibrary.googleapis.com/overview?project=814642671959 then retry. If you enabled this API recently, wait a few minutes for the action to propagate to our systems and retry.

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App