Antonelli wint hectische Moto3 race in Jerez voor Sic58 teamgenoot Suzuki

215
antonelli
Niccolò Antonelli leidt het Moto3 veld op het Circuito de Jerez - Ángel Nieto | foto© Randy van Maasdijk

Niccolò Antonelli heeft zondagochtend de zeer spannende en spectaculaire Moto3 race gewonnen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Italiaan reed een tactisch perfecte laatste ronde en won voor Sic58 Squadra Corse teamgenoot Tatsuki Suzuki en landgenoot Celestino Vietti.

De eerste race van de dag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was die voor de Moto3 klasse. Ondanks de bewolking boven het Spaanse circuit was de buitentemperatuur een aangename 18°C en







Ronde 1
Tatsuki Suzuki wist goed te starten vanaf de tweede plaats en nam de leiding in handen bij het ingaan van bocht 1. Achter de Japanner waren het SKY Racing Team VR46 coureurs Celestino Vietti en Dennis Foggia voor landgenoten Niccolò Antonelli en de vanaf pole position vertrokken Lorenzo Dalla Porta. De tactiek van Suzuki was duidelijk en de SIC 58 Squadra Corse coureur had aan het eind van de eerste ronde een voorsprong van een halve seconde.

Voor Gabriel Rodrigo ging het behoorlijk mis bij het insturen voor bocht 13, curva Lorenzo. De Argentijn maakte een fout en verloor de voorkant van zijn machine waardoor hij ten val kwam. Wel kon Rodrigo zijn machine nog oppakken maar een goed resultaat zat er niet meer in.

Ronde 2
Niccolò Antonelli viel aan en kwam naar de tweede plaats achter Suzuki. De Italiaan probeerde het gat richting zijn teamgenoot vervolgens dicht te rijden.

Ronde 3
Suzuki reed nog steeds aan de leiding maar Dalla Porta was inmiddels voorbijgegaan aan Antonelli en wist de achterstand te verkleinen. De kopgroep bestond uit zo’n tien coureurs met veel strijd in vrijwel iedere bocht.

Voor leider in het kampioenschap Jaume Masia kwam de race vroegtijdig ten einde. Bij het ingaan van bocht 2 (curva Michelin) ging het fout en kwam de jonge Spanjaard met een high-sider hard ten val waarna hij op een brancard werd afgevoerd.

Ronde 4
Dalla Porta nam de leiding over van Suzuki na een slipstream op het achterste rechte stuk met daarachter Antonelli, Vietti, Canet, McPhee, Foggia, Fenati, Ramirez en Kornfeil in de kopgroep. De volgorde veranderde daarna constant met inhaalacties bij iedere mogelijkheid.

Ronde 6
Vietti vond dat het zijn beurt was om aan de leiding te rijden en viel aan. Antonelli en Dalla Porta zorgden voor een Italiaanse top drie terwijl de strijd daarachter onvervalst doorging.

Ronde 7
Door de vele inhaalacties wisten Ayumu Sasaki en Raúl Fernández aan de sluiten bij de kopgroep. De coureurs daarachter wisten ook steeds dichterbij te komen aangezien de rondetijden vooraan niet heel snel waren.

Ronde 9
Dalla Porta, Suzuki en Fenati namen om beurten de eerste positie over door middel van agressieve inhaalacties. De kopgroep bestond nu uit zestien coureurs die slechts anderhalve seconde van elkaar verwijderd waren.

Ronde 12
De kopgroep groeide aangezien ook Andrea Migno, John McPhee en Ai Ogura aansluiting wisten te vinden. Vooraan was het nog steeds constant stuivertje wisselen waarbij vooral Suzuki, Dalla Porta en Canet het meest aanwezig waren.

Ronde 15
Lokale favoriet Marcos Ramirez, die op steenworp afstand van het Circuito de Jerez – Ángel Nieto woont, nam voor het eerst de leiding in de wedstrijd in handen. De Spanjaard gebaarde naar teamgenoot Dalla Porta dat hij hem moest volgen om zodoende weg te kunnen rijden van de concurrentie.

Ronde 16
Dit had echter totaal geen effect aangezien Suzuki meteen aanviel en de leiding op zijn beurt weer overnam. De kopgroep was inmiddels weer gekrompen naar elf coureurs binnen een seconde.

Ronde 18
Een hachelijk moment voor Vietti. De Italiaan kwam op het achterste rechte stuk op hoge snelheid naast de baan terecht, echter wist hij zich knap te herstellen en vlug weer terug te keren naar de racelijn.

Ronde 19
Doordat de coureurs zo dicht op elkaar reden ging het mis voor thuisfavoriet Ramirez. De Leopard Racing coureur raakte het achterwiel van Antonelli bij het ingaan van bocht 5 en kwam ten val. Zijn machine schoof vervolgens over het midden van de baan waardoor de achtervolgende coureurs moesten ontwijken. Wonderbaarlijk genoeg ging dit allemaal goed en crashte er verder niemand. Wel werd Fenati de grindbak in gedwongen waardoor een goed resultaat voor de Italiaan er niet meer in zat.

Een bocht later ging het ook volledig mis voor Sergio García en Raúl Fernández. Het tweetal raakte elkaar bij het ingaan van bocht 6 (Curva Dani Pedrosa) en kwam ten val. Beide coureurs bleven relatief ongedeerd.

Ronde 22
Er bleef veel strijd maar het zou aankomen op de laatste ronde. Antonelli had de leiding in handen maar Vietti deed zijn uiterste best om de aansluiting te behouden. Vervolgens viel Suzuki aan en nam hij de tweede plaats over achter zijn teamgenoot wat ervoor zorgde dat de Italiaan enkele meters ruimte kreeg. Dit bleek uiteindelijk genoeg te zijn voor Antonelli die tot aan de streep genoeg afstand hield om niet meer aangevallen te worden. Hij behaalde hiermee de vierde overwinning van zijn carrière en de eerste sinds Qatar 2016.

Suzuki kwam als tweede over de finish en zorgde daarmee voor een Sic58 Squadra Corse 1-2 op het circuit waar vijftien jaar geleden Marco Simoncelli zijn eerste Grand Prix overwinning in de 125cc klasse behaalde. Vietti werd derde waardoor het een Italiaans podium was. Daarachter eindigen Canet, Arenas, Toba, Kornfeil, Dalla Porta, Ogura, Migno in de top tien.

In het kampioenschap is Canet nu de leider met 58 punten voor Antonelli (57) en Masia (45).

 

Handige links Red Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App