Het was vandaag weer erg warm op het TT-circuit in Assen. We hebben echter gedurende deze dag drie fantastische kwalificatietrainingen gezien in de drie verschillende GP-klassen vanaf een schitterend punt van de baan, de Strubben, met zicht op ŽŽn van de vele big-screen vidiwalls, waarop we de trainingen van vandaag prima konden volgen.

Het beloofde vandaag opnieuw een warme dag te worden en dat werd het ook. Net zoals gistermorgen om 07.30 uur mijn bed uit om vervolgens op weg te gaan naar Assen. Dit keer niet met twee, maar met vier motoren, want naast wijzelf en mijn oom hebben ook mijn neef en een kameraad van hem zich met hun machines bij de groep gevoegd.
Al vrij snel blijkt, dat het een stuk drukker op de weg is dan gisteren en zoÕn 1.500 meter voor de afslag naar het TT-circuit, afslag 32 van de A28, moeten we plotseling in de remmen als we in de file komen. Met onze motoren kunnen we ons gelukkig vrij gemakkelijk tussen de twee rijen met autoÕs heen manoeuvreren, zodat wij van de file weinig last hebben. Eenmaal van de snelweg af is het een beetje zigzaggen tussen de autoÕs door op weg naar de parkeerplaats, waar we iets na 09.00 uur arriveren. Ook hier is het al een stuk drukker, want in plaats van de twee rijen van gisteren staan er nu al zoÕn vier rijen met motoren. Direct de helm af en de dikke motorjas uit, want de temperatuur is alweer aardig opgelopen. Opnieuw geen kaartje kopen, wel even door de security om vervolgens een plekje op de tribune te zoeken.

De dag van gisteren heeft ons geleerd, dat we niet in de volle zon willen zitten, want daar is het haast niet uit te houden. Achter de Strubben-tribune staat op een bepaald gedeelte hiervan een aantal bomen zeer kort achter de tribune, waardoor je een groot gedeelte van de dag in de schaduw kunt zitten. We besluiten daarom op deze plek te gaan zitten. Meerdere toeschouwers hebben dit reeds opgemerkt, want de mensen zitten, redelijk op elkaar gepropt, bijna allemaal op deze plek in de schaduw. Voor ons is er echter nog plaats genoeg, waarmee we dus een groot gedeelte van de dag in de schaduw kunnen zitten, aangezien we de zon Õs morgens en gedurende een aanzienlijk deel van de middag (schuin) in de rug hebben, waar de bomen ook staan om ons van schaduw te voorzien.

Het feest begint opnieuw met de vrije trainingen voor het WK 125cc, de MotoGP-klasse en het WK 250cc. Andermaal kun je prachtig zien hoe de heren coureurs hun machines door de Strubben heen krullen, het punt waar de verkanting van de baan het meest extreem is. Bovendien hebben we vanaf deze plek een prachtig zicht op ŽŽn van de grote vidiwalls, zodat we zeer goed kunnen volgen wie op dat moment de snelste man in de baan is. Ik heb de korte broek reeds weer aangetrokken en de zonnebril en de pet heb ik natuurlijk ook weer op.

Gedurende de vrije training voor het WK 250cc krijg ik net zoals gisteren weer telefoon van mijn andere neef, die zich even later met zijn vriendin opnieuw bij onze groep voegt, waardoor de club voor vandaag in totaal uit zeven man bestaat, altijd gezellig! Om ons heen zit het inmiddels ook goed vol en ook aan de overkant, op de andere tribunes, zitten nog weer veel meer mensen dan gisteren, heel goed voor de TT!

Na een uur pauze is het dan eindelijk zover, de beslissende kwalificatietrainingen voor het WK 125cc, de MotoGP-klasse en het WK 250cc. Naast het feit dat we de coureurs voor ons in de baan zien, kijk ik ook veel naar de vidiwall om te kijken naar de tijden. Rode blokjes, blauwe blokjes, grijze blokjes; dat is waar het allemaal om draait, waaraan je kunt zien of een coureur een beetje snel onderweg is of niet. Bij de 125ccÕs zien we al, dat de KTM-mannen Kallio en Talmacsi vlak achter elkaar zitten en het scherm bevestigt ons vermoeden. De beide mannen zijn, zoals wij al dachten, ontzettend snel onderweg om uiteindelijk in de slotfase van de training de pole (Kallio) en de tweede plek op de startgrid (Talmacsi) te pakken. Goed teamwork dus!

Dan is het de beurt aan de heren uit de MotoGP-klasse voor hun eerste en enige kwalificatietraining. Halverwege deze kwalificatietraining worden we aangenaam verrast door de voorlopige pole van Nakano, geweldig dat hij de Kawasaki zo goed rond weet te sturen op Assen. Vervolgens zijn het de laatste tien minuten van de kwalificatietraining, die aanbreken. Met de ogen opnieuw vooral op het grote scherm gericht, zien we dat verschillende mannen even de voorlopige pole pakken, waaronder Nicky Hayden en Sete Gibernau. Als de tijd verstreken is en de coureurs worden afgevlagd, is Valentino Rossi echter nog in de baan en is hij bezig met een supersnelle laatste ronde, zoals blijkt uit de twee rode blokjes op het scherm als hij reeds halverwege zijn rondje is. Ook bij de derde tussentijd, zo rond het Meeuwenmeer, verschijnt weer een rood blokje in beeld. Zou ÔThe DoctorÕ dan opnieuw in zijn laatste rondje de pole pakken? Ik hoop het wel. Rossi komt vervolgens de GT-bocht uitzetten en dan is het wachten op wat voor kleur het blokje op het scherm aan zal geven als hij start/finish passeert: rood, blauw of toch grijs? Het is rood, waarmee de pole opnieuw voor het Italiaanse wonderkind is. Een luide kreet van enthousiasme komt vanaf de tribune, waar ik zelf overigens ook aan meedoe. Ruim een half minuutje later komt Rossi bij ons de Strubben inzetten. Een groot applaus klinkt vanaf de tribune, ik krijg er gewoon kippenvel van. Dit belooft nog wat voor de wedstrijd van morgen!

Vervolgens vindt er een leegloop van de tribune plaats. Een groot gedeelte van het publiek gaat alweer huiswaarts, dan wel naar de camping. Wij blijven zitten voor de beslissende kwalificatietraining voor het WK 250cc, waar Lorenzo ook in de slotfase nog de pole pakt.
Na nog een aantal kwalificatietrainingen voor de BMW Powercup en het EK 250cc keren wij ook huiswaarts. De zon is in de loop van de dag steeds verder naar het westen gedraaid, zoals altijd, waardoor wij ook niet meer in de schaduw zitten en het weer behoorlijk warm is geworden. Eenmaal terug bij de motor, de warme kleding weer aan en na ruim een half uurtje weer in Dedemsvaart te zijn aangekomen, nog even tanken voor morgen en dan thuis direct achter de computer om een verslagje te schrijven.

Morgen zijn we van plan om 04.00 uur te vertrekken, zodat we om 05.00 uur, bij het openen van de toegangspoorten naar de baan, reeds op het TT-circuit zijn. Waarschijnlijk gaan we weer bij het uitkomen van het Meeuwenmeer zitten, waar we op de TT-dag zelf altijd zitten, tenminste al zolang als ik meega. Het wordt mijn 9e TT, TT-zaterdag wel te verstaan, en de groep is morgen nog groter als nog een heel aantal heren zich aan de groep toe gaat voegen. Nu eerst nog even tv kijken en dan op tijd naar bed.

Bij deze wens ik iedereen, die morgen van plan is naar de TT te gaan, alvast een prachtige dag toe met mooie races en hopelijk weer goed weer!

Tekst: Asse Klein, asse@racesport.nl