Bakker En Mooijman in Brands Hatch

57

Tijdens de vrije training op de vrijdag was het vooral een hernieuwde kennismaking met het circuit van Brands Hatch. Paul reed hier voor het laatst in 2001 en John voor het laatst in 2002, beiden reden toen in het EK Superstock Kampioenschap.

In de vrije training wisten onze jongens een beste tijd van 1.32.6 (John) en 1.33.6 (Paul) neer te zetten. Voor als noch geen slecht begin, maar de concurrentie zal zwaar worden in de eerste tijdtraining van morgen.







Paul had het goede ritme gevonden en wist bijna ŽŽn seconde van zijn tijd af te rijden en zette de klok stil op een 1.32.8 een voorlopige 24ste tijd. Na een bandenwissel voor John in de achtste ronde weet hij een tijd neer te zetten van 1.32.3 en boekte daar mee de 21ste tijd.

Paul: In een aantal bochten merk ik dat de motor de bocht uit niet automatisch recht wil komen als ik het gas erop zet. Je moet nu geforceerd de motor rechtzetten en dat versterkt niet het vertrouwen. We gaan wat aanpassingen toen en dan moet het beter kunnen. Het is overigens wel weer even wennen na een paar jaar niet meer op Brands te hebben gereden.

John: Ik blijf het fantastisch vinden de ambiance in Engeland. Op een trainingsdag heb je hier meer publiek dan met een ONK wedstrijd in Assen. Alles is hier professioneel geregeld, dit zal wel komen omdat de Superstock is toegevoegd aan de Superbike en dat zit hier op het niveau van het WK! En het aantal rijders wat hard gaat en hoe, ligt aanmerkelijk hoger dan in Nederland. Vanmiddag moet het nog wat beter kunnen. We zijn halverwege de tijdtraining al terug gegaan naar de set-up van gisteren, en gelijk kon ik mijn tijd van gisteren nog licht verbeteren. We denken dat we weten waar we nog wat kunnen halen, dus afwachten maar.

Met wat wijzigingen aan de YamahaÕs begonnen John en Paul aan hun tweede tijdtraining. Maar het weer werd de spelbreker in deze alles of niets sessie.Na het wisselen van de banden op driekwart van de training begon het licht te regen. Nu konden John en Paul een echte scherpere tijd wel vergeten. Paul reed nog 0.1 sec. van zijn tijd af, maar bleef op een 24ste plaats steken. John zat op 0.1 sec. boven zijn tijd uit de eerste tijdtraining en verloor daarmee ŽŽn startplaats en vertrekt morgen vanaf de 22ste plaats.

John: De veranderingen van de gearing was een verbetering. Met een nieuwe achterband wilde ik er nog eens voor gaan zitten, maar de regen dwarsboomde John zijn plannen. Jammer, want ik kon net mooi aanhaken bij ŽŽn van de toppers maar die stopte er ook mee vanwege de regen. Je leert hier wel doordouwen, het is gewoon blind erin gaan en dat maakt het racen hier zo aantrekkelijk. Als je ziet dat 22 man van het veld binnen de drie seconden zit, dan zegt dat iets over de potentie.

In Nederland gaat zoiets alleen op voor de eerste vijf in het Superstock klassement.

Paul: De veranderingen die we hebben aangebracht hebben positief effect gehad op het gedrag van de motor de bochten uit. Alleen heb ik deze verbetering niet om kunnen zetten in een echte betere tijd. Het gevoel met de Yamaha is in elk geval goed.

Om 16.35 vond de start plaats van de Superstock wedstrijd en deze begon met twee warming-up ronden omdat het pijpenstelen regende, beter gezegd het was noodweer. Net naar de start ging het in Pelgrims drop, het snelste gedeelte van Brands Hatch helemaal mis. Een rijder verloor de controle over zijn machine waarna er een hevige kettingbotsing plaatsvond. Onderdelen vlogen door de lucht terwijl er meer en meer rijders op elkaar botsten. De race werd onmiddellijk stopgezet en er vond ook geen herstart meer plaats.

John kwam gelukkig naar een paar minuten de pitstraat in rijden en die riep al meteen dat hij niet meer wou starten, de weersomstandigheden waren zeer en zeer slecht op de baan.Opdat moment zag Emiel dat John een splinter van ongeveer 20 cm in zijn arm had zitten, die dwars door zijn lerenpak was heen gegaan. Het bleek later een stuk van een air-box te zijn van een ander motorfiets. John heeft de ravage nog net kunnen ontwijken, voor hem tolde een Kawa en die verloor olie die John weer tegen zijn vizier aan kreeg en tegen de Yamaha. Hij is toen het gras opgereden en in de hoop dat hij niemand zou raken want je kon geen hand voor ogen zien.

Maar Paul kwam de pitstraat niet meer in en er heerste ongerustheid bij het team. Want Paul bevond zich midden in deze zware crash. Na ongeveer een uur kregen we eindelijk bericht hoe het met Paul was. Hij bleek een lichte hersenschudding te hebben en zijn enkelbanden te hebben verrekt. Maar moest wel ŽŽn nacht in het ziekenhuis blijven omdat men bang was dat er inwendige bloedingen zouden kunnen ontstaan.

Wat Paul wist te vertellen dat hij het gevoel had dat hij een tik van achteren kreeg en toen onderuit is gegaan, en vanaf dat moment weet Paul het niet meer omdat hij toen buitenbewustzijn raakte om er een clip-on door zijn helm is heen gegaan.

Paul zijn eigen woorden tegen teameigenaar Gijsbert Spilt waren; Ik ben door het oog van de naald gekropen. Maandag zijn Paul en Mitzy weer naar Nederland gekomen, waar hij het nog even rustig aan moet doen.

Bij deze zware crash waren vijf rijders bij betrokken waaronder dan Paul. Mark Heckles en Dean Johnson liepen beenbreuken op. Maar Darren Mitchell en Jamie Morley waren er erger aan toe. Later in het Maidstone ziekenhuis overleed Darren Mitchell aan zijn verwondingen.

Helaas is er niets bekend van de toestand van Jamie Morly. Wat een mooi weekend had moeten worden in Brands Hatch werd voor ons een weekend met een bittere nasmaak.

We hebben nu een paar weken vakantie en de volgende wedstrijd zal plaatsvinden in het weekend van 21 en 22 augustus op het circuit van Assen.