Lorenzo Baldassarri heeft zondag de Moto2 race gewonnen op het Losail International Circuit in Qatar. In een intens gevecht tot aan de finishlijn had de Italiaan net genoeg over om niet ingehaald te worden door Tom Lüthi door middel van een slipstream. Marcel Schrötter wist Remy Gardner 0,002 seconde achter zich te houden en werd derde. NTS RW Racing GP coureur Bo Bendsneyder moest in de eerste ronde uitwijken voor een crash en viel terug naar de 27e positie, uiteindelijk wist de Nederlander sterk terug te komen en finishte hij als zestiende en slechts 0,051 seconde buiten de WK punten. 

De tweede race die zondag op het programma stond op het Losail International Circuit in Qatar was die voor de Moto2 klasse. De zon was inmiddels volledig ondergegaan en de lichten waren ontstoken rond het circuit midden in de woestijn. De temperaturen waren gedaald maar nog aangenaam en goed genoeg voor de coureurs, ook met een veel minder hevige wind dan op zaterdag.

Dit werd de eerste race voor de nieuwe driecilinder Triumph 765 motorblokken, een nieuw tijdperk voor de Moto2 klasse.

Ronde 1
Xavi Vierge kende de beste start van de coureurs op de eerste rij en ging als leider de eerste bocht in voor Lorenzo Baldassarri en polesitter Marcel Schrötter. Daarachter waren ook Brad Binder, Remy Gardner, Sam Lowes, Alex Márquez en Luca Marini goed van hun plaats gekomen.

Een flink incident was er al in de eerste bocht waarbij Nicolo Bulega, Iker Lecuona en Jorge Navarro betrokken waren. Bulega leek hierbij het grootste slachtoffer en had zichtbaar veel pijn. Nederlander Bo Bendsneyder moest voor dit incident uitwijken en viel daardoor terug naar de 27e plaats. Even later in de ronde ging Marco Bezzecchi onderuit in bocht 6, hij bleef ongedeerd.

Ronde 2
De eerste acht coureurs leken meteen al sneller te zijn dan de rest van het veld en sloegen een klein gaatje. Bo Bendsneyder begon zijn ritme te vinden en pakte een aantal plaatsen.

Ronde 3
Baldassarri had de leiding overgenomen voor Vierge, Schrötter en Gardner. Het viertal had een halve seconde marge richting Binder op de vijfde plaats die op zijn beurt Márquez en Lowes kort achter zich had zitten. Marini leek enigszins moeite te hebben met het tempo van de coureurs voor zich terwijl Tom Lüthi daarachter de snelste wedstrijdronde noteerde en een aantal plaatsen goed probeerde te maken.

Tetsuta Nagashima ging de fout in bij het insturen voor bocht 1 en crashte, Jake Dixon ging vervolgens onderuit ter hoogte van bocht 4. Beide coureurs bleven ongedeerd.

Ronde 6
Baldassarri wist langzaam maar zeker enkele tienden te winnen ten opzichte van de coureurs achter zich en had aan het eind van de zesde ronde een marge van een halve seconde richting Vierge en Schrötter. De Italiaanse HP40 Pons Racing coureur vocht een jaar geleden tot aan de streep met landgenoot en eventuele Moto2 wereldkampioen Pecco Bagnaia.

Ronde 7
Schrötter zag dat Baldassarri langzaam maar zeker wegreed en ondernam actie. De Duitser passeerde Vierge en wist vervolgens meteen enkele tienden te pakken op zijn voormalig teamgenoot. Niet veel later volgde Gardner het voorbeeld van Schrötter op en nam de Australiër de derde positie over. Vervolgens rekende ook Alex Márquez af met zijn teamgenoot en pakte zodoende de vierde positie over. Vierge viel hierdoor binnen een ronde van de tweede plaats terug naar de vijfde.

Bendsneyder was inmiddels opgeklommen naar de zeventiende positie en reed rondetijden die coureurs in de top 8 ook reden.

Ronde 10
De marge die Baldassarri had opgebouwd werd langzaam maar zeker verkleind door Schrötter en Gardner. Een seconde daarachter reed Márquez met achter zich Lüthi die twee ronden op rij de snelste wedstrijdronde wist te rijden en daardoor flink inliep.

Ronde 12
Baldassarri had een antwoord en vergrootte zijn voorsprong weer naar 0,8 seconde. Schrötter en Gardner reden nog steeds dicht op elkaar in de strijd om de tweede positie terwijl Lüthi voorbij was gegaan aan Márquez en daarmee de vierde positie had overgenomen. De Zwitser moest nu een gat van een kleine seconde dichtrijden om kans te maken op het podium.

Ronde 14
Lüthi had niet veel tijd nodig om zijn achterstand in te halen en was aan het achterwiel van Gardner beland. Baldassarri wist zijn marge van ongeveer 0,8 second richting Schrötter in deze fase van de wedstrijd te consolideren.

Ronde 15
Lüthi zette de aanval in en viel aan bij Gardner. De Australiër wist terug te vechten maar bij een tweede poging was de Zwitser er voorbij en ging hij op jacht naar teamgenoot Schrötter die enkele tienden voor hem reed.

Ronde 17
Dankzij een slipstream over het lange rechte stuk wist Lüthi bij het aanremmen voor bocht 1 voorbij te gaan aan teamgenoot Schrötter. De marge richting leider Baldassarri was een seconde maar de IntactGP coureur liet zien dat hij over een zeer goede en constante racesnelheid beschikte.

Ronde 19
Lüthi was zo’n vier tienden sneller dan Baldassarri in de voorgaande ronde maar ging wijd in bocht 1 waardoor hij meteen weer tijd verloor. De strijd om de derde plaats was ook spannend met Schrötter en Gardner die slechts een tiende van elkaar verwijderd waren. Ook kende Augusto Fernández een goede slotfase van de race en was hij zeker niet uitgeschakeld voor het podiumduel.

Ronde 20
Bij het ingaan van de laatste ronde had Lüthi het achterwiel van Baldassarri volledig gevonden en zou het een gevecht tot aan de lijn worden. De Zwitser was zichtbaar aan het zoeken voor een plaats om de inhaalactie in te zetten maar dit bleek moeilijker dan gedacht. Uiteindelijk besloot de IntactGP coureur om een wijde lijn in de laatste bocht te nemen om zo extra te kunnen profiteren van de slipstream. Het bleek niet genoeg te zijn want het was Baldassarri die slechts 0,026 seconde eerder over de finishlijn kwam en daardoor de overwinning op zijn naam mocht schrijven. Ook het duel voor de derde positie was bloedstollend spannend en het was Schrötter die wel succesvol gebruik had gemaakt van de slipstream en met een verschil van slechts 0.002 seconde voor Gardner eindigde en daardoor mee mocht naar het podium. Verder finishten Fernández, Lowes, Márquez, Marini, Bastianini en Vierge in de top tien die volledig bestond uit Kalex machines.

Bendsneyder kende een zeer sterke comeback en kwam uiteindelijk als zestiende over de streep nadat hij de eerste ronde op de 27e positie lag, slechts 0.051 seconde achter de vijftiende positie die een WK-punt zou hebben opgeleverd. Na afloop bleek echter niet alleen het voorval in de eerste bocht een probleem te zijn geweest.

Na afloop van de race zochten we Bendsneyder op en vroegen hem om een eerste reactie. Beluister het verhaal van de Nederlander via de onderstaande audiolink:


Handige links VisitQatar Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App