Barry Baltus kent in 2025 zijn sterkste seizoen tot nu toe in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Het 21-jarige Belgische talent, die vier seizoenen uitkwam voor het Nederlandse RW Racing GP, rijdt dit jaar voor het eerst voor het Italiaanse Fantic Racing Lino Sonego en staat halverwege het seizoen derde in het WK-klassement. In gesprek met Racesport.nl blikt Baltus terug op zijn route richting de top en kijkt hij vooruit op de tweede seizoenshelft.
De nu 21-jarige Barry Baltus maakte in 2020 zijn Grand Prix-debuut in de Moto3 klasse. “Dat jaar was echt een van de moeilijkste uit mijn carrière,” vertelt hij. “Ik kwam uit het toenmalige FIM CEV [Spaans Open] en was daar goed onderweg, maar het eerste jaar in de Grand Prix viel zwaar. Zonder fans, zonder familie – het was in de COVID-tijd. Ik voelde me totaal niet zoals in het Europees kampioenschap.”
Een jaar later kreeg hij via RW Racing GP de kans om direct door te stromen naar de Moto2, een kans die Baltus met beide handen aangreep – mede ook vanwege het uitblijven van aanbiedingen van Moto3 teams. “Met mijn lengte en gewicht was dat misschien wel beter ook. Ik reed al met zwaardere motoren in de training, dus de overstap voelde natuurlijk.”
Vier jaar RW Racing GP
Baltus reed vier seizoenen in Nederlandse dienst. “Het eerste seizoen met het NTS chassis was zwaar, maar ik pakte wel punten en in de regen konden we echt meedoen. Toen we het seizoen erop overstapten naar Kalex ging het direct beter,” aldus Baltus. “We zaten wel telkens met een oudere fiets dan de rest, maar we wisten toch stappen te maken. In Le Mans reed ik mijn beste resultaat: P7.”
In 2024 begon het seizoen sterk met een tweede plaats en een podium in Qatar, maar daarna kwam de klad erin. “Ik dacht: nu ben ik er, maar het kwam niet meer terug. Het was een lastig jaar, ook privé.” Eind 2024 volgde de beslissing om afscheid te nemen van RW Racing GP. “We verloren de ‘vlam’. Soms is het als in een relatie: het voelt op een gegeven moment gewoon routineus aan. Toch hebben we in goede verstandhouding afscheid van elkaar genomen. Iedereen, zowel mijn management [het Belgische Zelos], het team en ook ik zelf waren het over eens dat het na vier jaar beter was om van omgeving te wisselen.”
Doorbraak in 2025
De overstap naar zijn nieuwe team, het Italiaanse Fantic Racing Lino Sonego bleek een schot in de roos. “Sinds dag één voel ik me als herboren. Al in Jerez, bij de test, zat het gevoel meteen goed. Alles is professioneler en de aanpak is anders. We werken nu persoonlijk ook meer naast dan op de baan. Dat maakt het verschil in deze competitieve klasse.”
Ook mentaal en fysiek is er veel veranderd. “Ik heb een nieuwe mental coach en analyseer nu veel meer. Ik dacht vroeger dat het gewoon om het rijden ging, maar sinds dit jaar pak ik het serieuzer aan en dat werpt zijn vruchten af.”
“Geen druk voor eerste zege”
Baltus staat halverwege het seizoen derde in de tussenstand van het kampioenschap, met al vijf podiums en vier tweede plaatsen. “De overwinning moet nog komen, maar ik ga er niet achteraan jagen. Als ik nog vijf keer tweede word, ben ik ook tevreden. Ik wil er gewoon elk weekend staan. Consistentie is de sleutel in de huidige Moto2 klasse.”
Over de titel denkt hij nog niet na: “We kijken sessie voor sessie en race voor race. Valencia is nog ver weg.”
Toekomst in Moto2
Over zijn toekomst is Baltus duidelijk. “Er zijn altijd geruchten, zoals over BMW in WorldSBK, maar dat is niets voor nu. Af en toe lees ik bepaalde dingen over mezelf en denk ik…….hier heb ik zelf nog nooit iets over gehoord. Moto2 is de directe opstap naar MotoGP. Op 21-jarige leeftijd ben ik nog niet klaar voor een overstap naar het World Superbike.”
Ondanks dat hij beschikt over slechts een eenjarig contract hoopt Baltus ook in 2026 te blijven bij zijn huidige team. “Als het werkt, waarom veranderen? Het klikt met de crew en we zijn snel, in elke omstandigheid.”
Band met RW Racing GP blijft goed
Tot slot blikt Baltus nog terug op zijn tijd bij RW Racing GP. “We blijven vrienden. Ik zie Jarno [Janssen] nog regelmatig, dan drinken we koffie en als ik op het podium sta dan vieren we het samen. We hebben vier jaar samengewerkt en samen zoveel meegemaakt. Tijdens deze vier seizoenen heb ik meer tijd met hun doorgebracht dan met mijn eigen familie. Ik heb veel aan hun te danken, ze stonden altijd voor me klaar. De sfeer was altijd goed, al was het misschien soms iets té familiair. In deze sport moet je ook zakelijk kunnen zijn.”
Volop kansen….
Het tweede deel van het seizoen start over een week in Oostenrijk waar van 15 t/m 17 augustus op de Red Bull Ring de dertiende Grand Prix van het seizoen wordt verreden. Baltus heeft met nog tien Grand Prix weekenden te gaan 134 WK punten achter zijn naam staan en hoeft alleen Manuel Gonzalez (188) en zijn teamgenoot Aron Canet (163) voor zich te dulden. Met nog 250 punten te verdelen en een achterstand van ‘slechts’ 54 punten op de leider is er nog van alles mogelijk.
↓ Tijdschema en volledige uitslagen Tissot Grand Prix of Czechia: ↓
Handige links Tissot Grand Prix of Czechia:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’




